اهداف برنامه چهارم و پنجم در کاهش ضریب جینی محقق شد

شاخص توزیع درآمد خانوارهای کشور از 41 درصد در سال 88 به 36 درصد در سال 92 کاهش یافته که به معنای حرکت به سمت عدالت اقتصادی و اجتماعی در ایران است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،عادل آذر به واحد مرکزی خبر افزود :‌ ضریب جینی در شهرها با 4 درصد کاهش از 39 به 35 درصد و در روستاها با 6 درصد کاهش از 38 به 32 درصد رسیده است.

رئیس مرکز آمار ایران گفت :‌ ضریب جینی از مهمترین شاخص های اقتصادی برای تحلیل میزان برابری یا نابرابری درآمد خانوارهاست که بین صفر تا یک
متغیر است.

وی افزود : ‌این شاخص هر چه به سمت صفر نزدیک شود به معنای حرکت به سمت برابری و عدالت در توزیع ثروت و درآمد خانوارهاست و اگر به سمت یک نزدیک شود به معنای افزایش نابرابری و بی عدالتی در توزیع ثروت و درآمد خانوارهاست.

عادل آذر ادامه داد : در این بررسی آماری نسبت درآمد دهک ثروتمند به دهک فقیر جامعه نیز محاسبه شد و 10 درصد ثروتمندترین به 10 درصد فقیرترین جمعیت از 16 برابر در سال 88 به 10 و شش دهم در سال 92 کاهش یافته است.

رئیس مرکز امار ایران گفت :‌ همچنین نسبت درامد 20 درصد ثروتمندترین به 20 درصد فقیرترین جمعیت از 9 برابر در سال 88 به 6 و نیم در سال 92 کاهش یافته است .

وی افزود : ‌نسبت درامد 40 درصد ثروتمندترین افراد به 40 درصد فقیرترین افراد از 4 و شش دهم برابر در سال 88 به سه و 7 دهم در سال 92 رسیده است.

عادل آذر با تاکید بر اینکه کاهش این نسبت نشان می دهد سیاست های دولت در جهت تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی بوده است ، گفت :‌ این نسبت در کشورهایی مانند آمریکا یا حوزه اسکاندیناوی تا 19 برابر هم می رسد.

رئیس مرکز آمار ایران افزود :‌ در حالی ضریب جینی در ایران به 36 درصد کاهش یافته که این شاخص در آمریکا بالای 40 درصد است.
وی تصریح کرد :‌ این روند نشان می دهد اهداف برنامه چهارم و پنجم در کاهش ضریب جینی محقق شده است و تا پایان برنامه پنجم به شاخص بهتری هم خواهیم رسید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  8  =  40