رشد اقتصادی در برنامه پنجم در حد ۵.۵ درصد باقی ماند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: رشد 8 درصدی در برنامه پنجم عملا در حد 5.5 درصد باقی ماند و به همین منظور نگاه‌ها به برنامه ششم است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،ازفارس، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در همایش ملی بهره‌وری ایران اظهار داشت:‌در برنامه پنجم از رشد 12.2 درصدی سرمایه‌گذاری که پیش‌بینی شده بود، حدود 5.5 درصد محقق شد و عملا رشد اقتصاد هم از 8 درصد پیش بینی برنامه در همان حد 5.5 درصد باقی ماند.

وی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی بیش از 4.5 درصد در برنامه چهارم محقق نشد، تصریح کرد: بهره‌وری مؤلفه دیگر این فرآیند بود و با توجه به اینکه رشد سرمایه‌گذاری در حد 5.5 درصد و رشد بهره‌وری منفی باقی ماند، رشد اقتصادی برنامه چهارم تحقق پیدا نکرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور افزود: علت عدم تحقق برنامه که رشد 8 درصدی بود محقق نشد و با این وضعیت برنامه پنجم محقق شد و علاوه در سال اول برنامه پنجم که شاهد 3 درصدی رشد اقتصادی بودیم،‌ در دو سال دیگر این برنامه با رشد منفی 6.8 و منفی 1.9 درصدی روبرو بودیم و به همین علت کاستی‌های گذشته جبران نشد.

به گفته رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی رشد 3 تا 4 درصدی برای سال 93 پیش‌بینی می‌شود اما قطعا نمی‌تواند کاستی‌های سال‌های قبل و پیش از آن را جبران کند.از این جهت همه نگاه‌ها به برنامه ششم توسعه معطوف شده و در این برنامه باید شرایطی پیش‌بینی شود که با درآمدهای 700 میلیارد دلاری برنامه چهارم که به هیچ یک از اهداف رشد درز پیدا نکرد و در برنامه پنجم نیز به تحریم‌ها آراسته شد و در نهایت تنگنای بیشتری قرار گرفت برنامه‌ریزی کنیم.

نوبخت با اشاره به سند چشم‌انداز و اولویت‌های آن اظهار داشت: این سند از اولویت و اهمیت خارج شده، زیرا در حالی این برنامه تدوین شده که برنامه چهارم و پنجم نتوانست، ما را به اهداف برساند. اما سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در یک سال گذشته ابلاغ شد که در جهت اجرای سند چشم‌انداز تهیه شده است و سیاست‌های کلی آن به هنگام شده برای رسیدن به اهداف تلقی می‌شود. اقتصاد مقاومتی یعنی این که اقتصاد بتواند در مقابل تکانه‌های بیرون مقاومت کند.

وی ادامه داد: شوک نفتی و قیمت فعلی نفت خام شوکی را به  اقتصاد وارد کرده و اگر اقتصاد مقاوم باشد و قیمت نفت به کمتر از قیمت فعلی نیز برسد، مشکلی پیش نخواهد آمد، اما در  غیر این صورت موجب ایجاد عدم تحقق اهداف اقتصادی در کشور خواهد شد.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در بودجه 94 ردپای اقتصاد مقاومتی را خواهید دید. اما برای سال 93-94 یک برنامه دو ساله و از سال 95 تا 99 یک برنامه 5 ساله تهیه شده تا پیگیر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشیم.

نوبخت افزود: مطالعات مختلف نشان می‌دهد نفت در اقتصاد کشور تاثیر به سزایی دارد و باید به گونه‌ای درآمدهای وارد اقتصاد کشور شود که در بودجه کمترین تاثیر را داشته باشد. کاهش قیمت نفت نشان از این است که سرمایه‌گذاری در کشور بسیار محدود است.

نوبخت با تاکید بر اینکه منابع سرمایه‌گذاری که باید رشد 12 درصدی در برنامه ششم داشته باشد، که در سند 1404 به اهداف و جایگاه مناسب برسیم با محدودیت منابع روبرو بوده و تحقق آن سخت است. اما توجه به بهره‌وری می‌تواند یکی از عواملی باشد که در رسیدن به اهداف ما تاثیر به سزایی دارد.

وی افزود: اگر اقتصاد مقاومتی در دستور کار باشد، اکنون با درآمد 40 میلیارد دلاری و کمتر از آن هم می‌توان کشور را اداره کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  +  1  =