چین خواستار آتش بس در یمن

امیدواریم با برقراری هرچه سریعتر آتش بس بین گروه های درگیر، از وقوع تلفات جانی بیشتر در بین غیرنظامیان جلوگیری کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،همزمان با افزایش حملات هوایی عربستان علیه یمن و بیشتر شدن تعداد تلفات غیرنظامیان، وزارت خارجه چین خواستار آتش بس فوری در آن کشور شد.

به گزارش ایرنا، «هوا چون اینگ» یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه چین که در نشست خبری با خبرنگاران گفت وگو می کرد، با ابراز نگرانی از اوضاع جاری در کشور بحران زده یمن، خواستار برقراری آتش بس بین گروه های درگیر شد.

هوا گفت: «امیدواریم با برقراری هرچه سریعتر آتش بس بین گروه های درگیر، از وقوع تلفات جانی بیشتر در بین غیرنظامیان جلوگیری کنیم.»

وی با اشاره به وقوع فاجعه انسانی در یمن، افزود: دولت چین خواهان حل بحران این کشور از طریق گفت وگو و راه های مسالمت آمیز است.

سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد که پکن از همه طرف ها می خواهد با پیروی از حقوق بین الملل، با کشورهای خارجی جهت خارج کردن اتباعشان از یمن همکاری کنند.

هوا، همچنین خاطرنشان کرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید علاوه بر ایفای نقش سازنده خود در کاهش تنش و بحران انسانی در یمن، برای یافتن راه حلی سیاسی تلاش کند.

پکن به دنبال وخامت اوضاع در یمن، دوشنبه (17 فروردین) فعالیت سفارت و کنسولگری خود در آن کشور را به طور موقت تعطیل کرد.

چین پیشتر با اعزام ناو جنگی «لین یی» به بندر عدن، 571 تن از اتباع خود و 225 تن از اتباع 10 کشور دیگر را از یمن خارج کرده بود.

خبرگزاری رسمی چین (شینهوا) گزارش داد در پی وخامت اوضاع انسانی در یمن، شورای امنیت سازمان ملل به دنبال ارائه پیش نویس برقراری آتش بس در یمن است.

بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی، از زمان آغاز درگیری ها در یمن تاکنون، بیش از 540 تن کشته و حدود یک هزار و 700 تن زخمی شدند که اکثر آنها را غیرنظامیان تشکیل می دهند.

در تجاوز نظامی هواپیماهای سعودی و هم پیمانانش به خاک یمن به بهانه حمایت از نیروهای عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری آن کشور، تاکنون شمار زیادی از غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان جان باختند.

در این حملات گسترده، هواپیماهای 10 کشور از جمله کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (به استثنای عمان) جنگنده های ارتش عربستان را همراهی می کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

96  −    =  87