پیش بینی تغییرات ارزش دلار در ماه های آینده

روز گذشته شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر به بالاترین میزان در هفت هفته اخیر رسید. یکی از دلایل رشد ارزش دلار، انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد آمریکاست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل  از جهان سهم ارزش دلار در برابر یورو و دیگر ارزهای معتبر در مسیر رشد قرار گرفته و با توجه به سخنانی که خانم یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در دو روز اخیر در جمع اعضاء دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا به زبان آورده است، پیش بینی می شود روند رشد ارزش دلار ادامه یابد.

 روز گذشته شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر به بالاترین میزان در هفت هفته اخیر رسید. یکی از دلایل رشد ارزش دلار، انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد آمریکاست.

روز گذشته وزارت کار آمریکا اعلام کرد هفته گذشته تعداد متقاضیان جدید بیمه بیکاری در این کشور 281 هزار نفر بوده و این رقم نسبت به رقم مربوط به هفته قبل از آن 15 هزار نفر کمتر است. پیش بینی شده بود این رقم 285 هزار نفر باشد. بهتر شدن شرایط بازار کار یکی از شرایط بانک مرکزی برای بالا بردن نرخ های بهره است.

تحلیلگران معتقدند سرمایه گذاران در بازارهای ارز که اکنون نگرانی کمتری درباره خروج یونان از منطقه یورو دارند، بیش از هر زمان دیگری به شاخص های اقتصادی و چشم انداز نرخ های بهره توجه نشان می دهند. در حقیقت اکنون که در باره وضعیت بورس چین و بحران یونان نگرانی کمتری وجود دارد توجه سرمایه گذاران به سیاست های متناقض پولی بانک مرکزی آمریکا، اروپا و انگلستان معطوف شده است.

بانک مرکزی آمریکا که سال پیش خرید اوراق قرضه دولت را متوقف کرد قصد دارد در سال جاری میلادی نرخ های بهره را بالا ببرد. طی سه ماهه اول امسال وضعیت شاخص های اقتصادی در این کشور مناسب نبود اما در سه ماهه دوم اوضاع بسیار بهتر شده و بویژه وضعیت بازار کار سامان یافته است. بانک مرکزی معتقد است بهبود شرایط بازار کار به تدریج سبب بهتر شدن وضعیت کل اقتصاد خواهد شد.

بدین ترتیب انتظار می رود در ماه سپتامبر یعنی دو ماه دیگر نرخ های بهره بالا برده شود. بانک مرکزی آمریکا از دسامبر سال 2008 نرخ های بهره را نزدیک صفر نگه داشته است. این درحالیستکه خانم یلن در دو روز اخیر در گزارش هایی که در جمع اعضاء مجالس سنا و نمایندگان آمریکا ارائه کرده به افزایش نرخ های بهره در سال جاری اشاره کرده است.

وی گفته است افزایش نرخ های بهره در سال جاری انجام خواهد شد و در هر یک از نشست های کمیته سیاستگذای بانک مرکزی ممکن است برای نخستین بار نرخ های یاد شده بالا برده شود. تحلیلگران معتقدند نخستین افزایش در نرخ های بهره در ماه دسامبر انجام می شود اما سرمایه گذاران می گویند نرخ های بهره در زمانی زودتر یعنی در ماه سپتامبر بالا برده می شود.

بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخ های بهره هم به وضعیت اقتصاد جهان و هم به وضعیت اقتصادی در داخل توجه دارد. وضعیت اقتصادی در منطقه یورو و چین به اندازه کافی امیدبخش نیست در نتیجه بانک مرکزی برای بالا بردن نرخ های بهره با موانعی مواجه است. همچنین نرخ تورم در آمریکا به اندازه مورد نظر بانک مرکزی بالا نرفته است و این عامل نیز یک مانع در برابر بالا بردن نرخ های بهره محسوب می شود. با توجه به اجرای سیاست های حمایتی از سوی بانک های مرکزی بزرگ، پیش بینی می شود رشد ارزش دلار ادامه یابد.

درنمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در سه ماه اخیر نشان داده شده است

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  8  =  80