بررسی تاثیر مهار آنزیم β اکسیداسیون بر رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی پروستات

توسط محققان دانشگاهی صورت گرفت

محققان دانشگاهی در یک طرح پژوهشی به بررسی و مطالعه تاثیر مهار آنزیم β اکسیداسیون بر رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی پروستات پرداختند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر فاطمه کرمی تهرانی، استاد و محقق دانشگاه تربیت مدرس با همکاری پژوهشگرانی از دیگر موسسات علمی با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی (بنیاد ملی علم ایران) اثر مهار آنزیم کارنیتین پالمیتویل ترانسفراز-1 بر روند رشد و آپوپتوز رده‌های سلولی 3PC و LNCaP را مورد بررسی قرار داده است.

کرمی تهرانی اظهار کرد: مطالعات قبلی نشان داده‌اند که گلیکولیز برای رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی ضروری است. با این وجود بر اساس برخی مطالعات، سلول‌های سرطانی پروستات برای تامین نیازهای بیوانرژتیک خود به اکسیداسیون اسیدهای چرب متکی هستند. بنابراین، در این مطالعه اثر مهار آنزیم کلیدی مسیر β اکسیداسیون، یعنی کارنیتین-پالمیتویل ترانسفراز-1 بر رشد و تکثیر رده‌های سرطان پروستات (PC3 و LNCaP) مورد ارزیابی قرار گرفته است.

وی افزود: در این مطالعه، ابتدا غلظتی از مهارکننده (اتوموکسیر) که سبب حداکثر مهار آنزیم مذکور می‌شد، تعیین شد. سپس در حضور این غلظت، بقای سلول‌های PC3 وLNCaP در زمان‌های 24،48 و 72 ساعت تعیین شد و با استفاده از Annexin V-FITC، سنجش فعالیت ویژه کاسپاز 3 و رنگ آمیزی هوخست 33258، ابعاد مختلف آپوپتوز ارزیابی شد. همچنین در پاسخ به تیمار با اتوموکسیر، تغییرات سطح ATP نیز مورد سنجش قرار گرفت. از طرف دیگر با افزودن پالمیتات به محیط کشت، اثر اسیدهای چرب برونزاد بر رشد و تکثیر سلول‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت.

محقق طرح تصریح کرد: نتایج نشان داد که اتوموکسیر در غلظت 100 میکرومولار، حداکثر کاهش فعالیت آنزیم کارنیتین-پالمیتویل ترانسفراز-1 را سبب شد. تیمار سلول‌ها با اتوموکسیر در غلظت مذکور، منجر به کاهش معنی دار سطح ATP شده است، در حالی‌که اثر معنی داری بر رشد، القای آپوپتوز، افزایش فعالیت کاسپاز 3 و ایجاد تغییرات مورفولوژیک مختص آپوپتوز نداشته است. در حضور پالمیتات، فعالیت آنزیم کارنیتین-پالمیتویل ترانسفراز-1، بویژه در رده LNCaP بطور معنی داری افزایش یافت.

کرمی تهرانی تصریح کرد: بر اساس نتایج حاضر می توان نتیجه گرفت که سلول‌های سرطانی پروستات از اسیدهای چرب برای تامین انرژی استفاده می‌کنند، در حالی‌که مهار متابولیسم اسیدهای چرب اثر چندانی بر رشد و تکثیر رده‌های مورد مطالعه ندارد و احتمالا سلول‌های سرطانی پروستات همانند بسیاری از انواع دیگر سلول‌های سرطانی به گلوکز برای تامین ماده و انرژی متکی هستند. بعلاوه سلول‌های رده LNCaP از لحاظ متابولیکی از رده PC3 متفاوت هستند.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×  4  =