غفلت از سرنوشت میلیون‌ها حاشیه‌نشین در سایه هراس زلزله تهران

در حاشیه پایتخت، در متن فاجعه

زلزله‌های کوچک ومتوسط در حاشیه کلان شهر تهران همواره به عنوان زنگ خطری برای زلزله احتمالی پایتخت تلقی شده‌اند بی آن که کمتر مدیری در استان به این واقعیت فکر کند که مناطق حاشیه‌یی تهران با چند میلیون نفر جمعیت خود می‌توانند بستر فاجعه‌ای بزرگ با ابعادی چند برابر زلزله بم باشند و از سوی دیگر با سرازیر کردن سیلی از مهاجران مناطق فقیرنشین حاشیه، تهران را هم با شرایطی دشوار و مشکلات عدیده مواجه کنند.

دکتر مهدی زارع، دانشیار پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا با اشاره به زلزله 4.6 ریشتری شامگاه سوم شهریور ماه جاری در فیروزکوه و زلزله 4.1 ریشتری 22 مرداد ماه در منطقه جوادآباد در جنوب شرق ورامین گفت: زلزله سوم شهریور فیروزکوه در ساعت 22 و 6 دقیقه و 33 ثانیه در فاصله 120 کیلومتری شرق تهران رخ داد. کانون این زلزله در جنوب محل تغییر روند پهنه گسل مشا از شمال غرب – جنوب شرق در البرز مرکزی و غربی به روند شمال شرق – جنوب غرب در شرق البرز در 25 کیلومتری جنوب غرب فیروزکوه بود.

وی با بیان این که این زلزله ممکن است با فوجی از پس لرزه ها در روزهای آینده همراه باشد، حس شدن این زلزله در تهران خصوصا توسط ساکنان طبقات بالای ساختمان‌ها را با توجه به فاصله حدود 100 کیلومتری از کانون زلزله طبیعی دانست و گفت: حس شدن زلزله در تهران ربطی به انتقال زلزله به گسل‌های تهران ندارد اگر چه خطر زلزله در تهران همواره بالاست.

زارع خاطرنشان کرد: شامگاه پنج شنبه 22 مردادماه هم زلزله ای در ساعت 23 و 12 دقیقه زلزله دیگری در محدوده روستای قلعه بلند بخش جوادآباد به وقوع پیوست که بر خلاف زلزله فیروزکوه به دلیل کم جمعیت بودن کانون زلزله و بزرگی نه چندان زیاد آن تنها توسط تعداد معدودی حس شد. این زلزله با پیش لرزه‌ای با بزرگی 3 در فاصله یک دقیقه قبل از رخداد اصلی و پس لرزه‌های متعدد همراه بوده که با توجه به وجود گنبدهای نمکی در منطقه فوج زمین لرزه‌ها در منطقه رخداد زمینلرزه ها به صورت فوج گونه به دلیل تغییرشکل تدریجی در گسلهای منطقه قابل توجیه است.

دکتر مهدی زارع

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

54  ⁄  6  =