ایران به جمع سازندگان دستگاه منبع تغذیه قابل برنامه‌ریزی توان بالا پیوست

با تلاش پژوهشگران یک شرکت دانش‌بنیان

پژوهشگران پارک علم و فناوری پردیس با دستیابی به دانش فنی ساخت دستگاه‌های منبع تغذیه قابل برنامه‌ریزی در توان‌های بالا، ایران را در زمره پنج کشور دارنده این فناوری مورد نیاز بخش‌های آزمایشگاهی و صنعتی قرار دادند.

دکتر بهزاد سیاه کلاه، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری پردیس و مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا گفت: منبع تغذیه DC قابل برنامه‌ریزی (Programmable DC Power Supply) که در بسیاری از صنایع کاربرد دارد، یک مبدل توان است که برق ورودی AC (جریان متناوب) تک فاز یا سه فاز را به خروجی DC رگوله شده (جریان مستقیم) تبدیل می‌کند.

وی کاربردهای این دستگاه را در دو حوزه آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و کنترل کیفی و حوزه صنعتی ذکر کرد و ادامه داد: این محصول به عنوان تامین کننده توان DC مورد نیاز تجهیزاتی که در آزمایشگاه‌ها بر روی آنها تحقیق می‌شود و یا مورد تست قرار می‌گیرد،‌ به کار می‌رود.

این محقق با تاکید بر این که این دستگاه در صنایع نیمه هادی، خودروسازی،‌ لیزر، هوافضا، آبکاری و مخابرات استفاده می‌شود، گفت: یکی از کاربردهای این دستگاه در بخش صنعت، شبیه‌سازی باتری است. در بخش تست و یا خط تولید صنایعی مانند صنعت خودروهای برقی که توان خودرو از باتری تامین می‌شود، به جای باتری از شبیه‌ساز باتری استفاده می‌شود که دستگاه ساخته شده، در این زمینه قابل استفاده است.

به گفته وی از آن جایی که در این دستگاه، ولتاژ و جریان خروجی با سرعت بالا قابل کنترل و برنامه‌ریزی است، می‌توان حالات مختلف ولتاژ را در آن ایجاد کرد؛ از این رو منبع تغذیه ساخته شده قادر است نوسانات و افت ناگهانی ولتاژ را که در وضعیت استارت زدن خودرو در باتری اتفاق می‌افتد دقیقا شبیه سازی کند.

سیاه کلاه، کاربرد دیگر این دستگاه را در صنعت لیزر دانست و توضیح داد: در صنعت لیزر، برای کنترل توان از لیزرهای نیمه هادی استفاده می‌شود. درایو لیزرهای نیمه هادی توان بالا نیاز به منابع جریان DC قابل برنامه‌ریزی و دقیقی دارد که این محصولات چنین کاری را انجام می‌دهند.

انواع دستگاه منبع تغذیه ساخته شده

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده منبع تغذیه DC قابل برنامه‌ریزی با بیان این که این دستگاه در دو خانواده به نامهای «نیکا» و «نیلا» طراحی و ساخته شده است، اظهار داشت: خانواده نیکا از نوع منبع ولتاژ و خانواده نیلا از نوع منبع جریان است و در واقع هر کدام از این خانواده‌ها نیازهای بخشی از صنایع را برطرف می‌کنند.

وی، دستگاه منبع تغذیه تولید شده را در رده تجهیزات مادر (Mother Tools) دانست و ادامه داد: این دستگاه زیرساخت بسیاری از صنایع است و در صورتی که دارای مشخصات فنی مناسبی باشند نیاز بسیاری از صنایع را پاسخگو خواهند بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  +  1  =