واقعی شدن قیمت آب، عامل جذب بخش خصوصی

معاون برنامه‌ریزی وتوسعه شرکت مهندسی آب‌وفاضلاب کشور گفت: باتوجه به پتانسیلی که در شرکت‌های آب و فاضلاب وجود دارد، با اصلاح تعرفه‌های آب قطعا تمایل بخش خصوصی برای ورود به این حوزه ارتقا می یابد.

علی اصغر قانع درگفت‌وگو با خبرنگارایسنا، با اشاره به قانون پنجم توسعه اظهار کرد: در برنامه پنجم کشور به صراحت عنوان شده که باید در حوزه آب به قیمت تمام شده دست می یافتیم اما تا کنون این اتفاق محقق نشده است، اما می توان گفت که اگر این اتفاق بیفتد و ما بتوانیم قیمت تمام شده را از مشتریان دریافت کنیم بخش خصوصی اطمینان پیدا می‌کند تا منابع خود را وارد پروژه‌های آب و فاضلاب کند.

وی با بیان اینکه این مساله موجب کاهش بار از دوش دولت برای تامین منابع می شود، ادامه داد: با تحقق این امر قطعا ما می‌توانیم بسیاری از پروژه‌های ناتمام حوزه آب و فاضلاب را تکمیل کرده و به بهره‌برداری برسانیم.

به گفته معاون برنامه‌ریزی وتوسعه شرکت مهندسی آب‌وفاضلاب کشور، در حال حاضر با توجه به شرایط دولت راهی جز واقعی‌شدن قیمت آب نیست و این موضوع در تمام دنیا مطرح است و باید به این نکته توجه کرد که ورود بخش خصوصی به این حوزه در گرو قیمت‌ها و جذابیت آن‌ها است.

قانع در خصوص حضور بخش خصوصی به حوزه آب‌و‌فاضلاب کشور گفت: با توجه به کل سرمایه‌گذاری تاکنون انجام شده در کل پروژه‌های آب و فاضلاب تا امروز کمتر از 10 تا 15 درصد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی صورت گرفته است اما اگر روند به همین شکل پیش رود و امتیازاتی که در قانون پیش‌بینی شده را اخذ کنیم قطعا در دو سال آینده می‌توانیم این عدد را به 30 درصد برسانیم.

وی با اشاره به میزان تولید آب شرب توسط بخش خصوصی،اظهار کرد: بر اساس قرار‌داد‌ها در حال حاضر 160 هزار مترمربع در شبانه‌روز فقط از طریق آب شیرین‌کن‌ها تولید و بخشی هم از طریق روش‌های تصفیه‌خانه‌های برای حذف فلزات سنگین تامین می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی وتوسعه شرکت مهندسی آب‌وفاضلاب کشور ادامه داد: بیش از 300 هزار مترمکعب را با بخش خصوصی برای تولید آب شرب قرار‌داد داریم که پیش‌بینی می‌شود طی دو سال آینده به بهره‌برداری برسد البته علاوه بر این نیز قرار‌داد‌هایی در حال انجام است که تا آخر سال حجم تامین آب شرب از طریق بخش خصوصی قطعا افزایش می‌یابد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  36