پیش‏ بینی میزان موفقیت ازدواج با رایانه‏ ها

گروهی از محققان دانشگاه‏های کالیفرنیای جنوبی و یوتا نرم‏افزاری را توسعه داده‏اند که می‏تواند وضعیت یک ازدواج را بررسی و میزان موفقیت آن را پیش‏بینی‏ کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  به نقل از «ایسنا» نحوه صحبت کردن ما، لحن و آهنگ صدا، سرعت حرف زدن‏، نوع نگاه کردن‏ یا نوع چشم برداشتن‏ از طرف مقابل، زبان بدن، انتخاب نوع کلمات همه از مواردی هستند که اطلاعات زیادی درباره‏ ما می‏دهند؛ شاید حتی بدون اینکه خودمان آگاه باشیم. برای یک کارآگاه باتجربه و حرفه‏ای که با یک متهم صحبت می‏کند یا یک روانپزشک، اینها علائمی هستند که اطلاعات زیادی درباره‏ شخص ارائه می‏دهند. اما گاهی اوقات نشانه‏هایی هستند که حتی کارشناسان حرفه‏ای هم نمی‏توانند آنها را تشخیص دهند. در همین زمینه محققان دانشگاه‏های کالیفرنیای جنوبی و یوتا نرم‏افزاری طراحی کرده‏اند که می‏تواند تشخیص دهد که آیا یک ازدواج در معرض خطر فروپاشی قرار دارد یا خیر؟

این کار با تحلیل دقیق سخنان و مکالمه‏ دو زوج انجام می‏شود. سپس براساس آنها پیش‏بینی می‏شود که آیا رابطه‏ میان آن دو بهتر خواهد شد، تغییری نخواهد کرد یا بدتر خواهد شد؟ رایانه به کمک این نرم‌افزار می‏تواند آهنگ‏های ظریف سخن را تشخیص دهد. برایان باوکام، یکی از این محققان، می‏گوید با آهنگ‏ سخن می‏توان میزان لرزش صدای فرد را اندازه‏گیری کرد. آنها همچنین دیگر جنبه‏های تعامل و مکالمه مثل نوع کلمات و زبان بدن را هم مورد بررسی قرار دادند. در نهایت رایانه توانست پیش‏بینی کند که رابطه‏ ازدواج رو به بهبود می‏گذارد یا بدتر می‏شود. پیش‏بینی‏های این رایانه در حد یک انسان باتجربه، اعتبار داشت حتی اندکی هم بهتر بود. این پروژه بخشی از تحقیقاتی است که در سال‏های اخیر انجام می‏شود. دانشمندان در این تحقیقات سعی داشته‏اند با بررسی دقیق صدا، حالات بدنی و نوع کلمات مراجعان به مراکز درمانی، به اطلاعات مفیدی دست یابند. هدف آنها این است که گفتار درمانی، موثرتر و کارآمدتر شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  2