تکرار تراکنش های ناموفق کارتخوان ها در روزهای شلوغ آخر سال/ ۴۷ میلیون تراکنش در یک روز

همزمان با اوج گرفتن خریدهای نوروزی ، تعداد تراکنش های الکترونیکی بر روی دستگاه های کارتخوان نیز به شدت افزایش داشته است و با وجود تمام تمهیدات اندیشیده شده باز هم شاهد اختلالاتی در انجام این تراکنش ها هستیم. علت این اختلال چیست؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از خبرآنلاین روزهای پایانی اسفند ماه، روزهای اوج خریدهای نوروزی است و چند سالیمی شود که این خریدها عمدتا بدون پول نقد و با استفاده از دستگاه های کارتخوانانجام می شود چرا که اغلب خریداران را حقوق بگیرانی تشکیل می دهند که حقوق هایشانبه حساب بانکی آن ها واریز شده و ترجیح می دهند به جای دریافت پول نقد با استفادهاز کارت های بانکی خرید کنند.

همین میزان استفاده از دستگاه های کارتخوان، شبکه پرداخت الکترونیکیکشور را به شدت زیر بار می برد و باعث می شود در مواقعی شاهد اختلال در این شبکه وناموفق بودن تراکنش ها باشیم.

این اختلال می تواند علل مختلفی داشته باشد؛ مشکل در شرکت های ارائهدهنده خدمات پرداخت یا همان پی اس پی ها، مشکل در شاپرک یا شتاب و نهایتا مشکل درسوئیچ بانک ها.

امسال نیز با وجود تمام تمهیدات اندیشیده شده باز هم طی روزهای اخیر وهمزمان با افزایش تراکنش ها، شاهد اختلال در شبکه اکترونیکی کشور بوده ایم. بهعنوان نمونه سامانه یکی از بانک های بزرگ دولتی روز گذشته ساعت های متمادی قطع بودو همین قطعی باعث شده بود دارندگان کارت های این بانک یا پذیرندگانی که کارتخوانهای شرکت پی اس پی این بانک را دارند در انجام تراکنش های خود دچار مشکل شوند.

بررسی ها نشان می دهد روز گذشته تا ساعت 24 طبق گزارش های موجود 47 میلیون و 784 هزار و 665 تراکنش روی دستگاه های کارتخوان انجام گرفتهکه 38 میلیون و 215 هزار و 839 تراکنش از این میان موفق و 9 میلیون و 568 هزار و826 تراکنش ناموفق بوده است.

همانطور که گفته شد این ناموفق بودن علل متفاوتی می تواند داشته باشد؛آمارها نشان می دهد تنها حدود 106 هزار مورد از این تراکنش های ناموفق ناشی ازخطای پذیرندگی و شاپرک بوده که سهم خطای شاپرک از این میان فقط 25 هزار تراکنشاست. به عبارت دیگر مشکل سوئیچ شرکت های پی اس پی و شاپرک باعث اختلال حدود 100هزار تراکنش از میان 47 میلیون تراکنش بوده است.

نوری مدیرعامل یکی از شرکت های پی اس پی در این باره می گوید:« شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت از مدت ها قبل تمام آمادگی های لازم را برای افزایشتراکنش های روزهای پایان سال فراهم کرده اند و تقریبا در این مدت هیچ مشکلی ازناحیه شرکت های پی اس پی وجود نداشته است».

مدیرعامل فن آواکارت ادامه می دهد:« ارائه یک سرویس پایدار و موفقمستلزم هم افزایی شرکت های پی اس پی، سوئیچ های شتاب و شاپرک و شبکه بانکی کشوراست. ».

وی می افزاید:« همانطور که آمارها هم نشان می دهد سهم شرکت های پی اسپی و شاپرک در تراکنش های ناموفق بسیار اندک و تقریبا قابل اغماض است ».

این سخنان از آن رو بیان می شود که آمارهای روز گذشته بخوبی نشان میدهد تعداد تراکنش های ناموفق ناشی از خطای صادرکنندگی حدود 5 میلیون و 671 هزارتراکنش بوده است. حدود 3 میلیون و 800 هزار تراکنش ناموفق هم ناشی از خطای کاربرانبوده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  6  =  3