روز بدون پول نقد (No Cash Day)

تلاش برای گسترش فرهنگ پرداخت الکترونیک

روز بدون پول نقد پروژه ای است که در سال 2011 به منظور آگاهی بخشی به عموم درباره استفاده از پرداخت دیجیتال و ابعاد منفی پرداخت با پول نقد راه اندازی شد. باوجود پیچیدگی مسائل مطرح شده، این مقوله از مقبولیت و صراحتی برخودار است که برای همه قابل فهم است. هدف از برگزاری این روز، گسترش فرهنگ پرداخت الکترونیکی و ترغیب افراد به انتخاب آگاهانه در هنگام خرید و پرداخت است.

پایگاه خبری بانکداری الکترونیک – هادی آذری- الگو و قالب این روز توسط جرونیمو امیلی طراحی شد و از سال 2013 به بعد مسئولیت برگزاری این روز را انجمن ایتالیایی کشلس وِی (CashlessWay)، که در زمینه ترویج فرهنگ پرداخت الکترونیکی فعالیت دارد، عهده دار بوده است. نخستین دوره روز بدون پول نقد در 21 ژوئن سال 2011 و در رم برگزار شد و در آن تحقیقی درباره تاثیر محیط زیستی اسکناس ارائه شد.

بنا به یافته‌های این تحقیق، در سال 2011 در اروپا بیش از 13.6 میلیارد اسکناس به ارزش 815 میلیارد یورو وجود داشت. این در حالی است که هر ساله، بین شش تا 10میلیون اسکناس در اروپا جایگزین می‌شود. هم چنین این تحقیق تعداد سکه‌های موجود در اروپا را حدود 92میلیارد قطعه به ارزش 22میلیارد یورو برآورد می‌کرد. از این گذشته ریال در این روز مسابقه ای به نام «خداحافظ پول نقد» برگزار شد که در آن 6 وبلاگ نویس برای مدت یک هفته هیچ جز کارت پیش پرداخت استفاده نکردند.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دومین سال برگزاری این روز در همان تاریخ 21 ژوئن اما در میلان صورت گرفت. تاکید و تمرکز دومین دوره بر سیستم‌های پرداخت نوآورانه بود و یک نظرسنجی درباره نگرش ایتالیایی ها با پول الکترونیکی ارائه شد. طبق این نظرسنجی، 62درصد پاسخ‌دهندگان مشتاق استفاده از پرداخت الکترونیکی بودند و این در حالی بود که 47درصد افرادی که حتی با پرداخت الکترونیکی آشنا نبودند، نسبت به استفاده از آن ابراز علاقه‌مندی کرده بودند. سومین سال برگزاری این روز با تغییر تاریخ به 24 ژوئن و بازگشت محل برگزاری به رم همراه بود.

در سومین دوره برگزاری این روز، بانک جهانی و بانک مرکزی ایتالیا برای بحث و تبادل نظر پیرامون هزینه‌های پول نقد حضور داشتند. آمارهای ارائه شده در سومین دوره برگزاری «روزِ بدون پول نقد» نشان داد که تنها 25درصد کشورهای کم درآمد از پرداخت الکترونیکی برای پرداخت مقرری و مزایای اجتماعی استفاده می‌کردند. این در حالی است که پرداخت الکترونیک می‌تواند تا 75درصد در هزینه دولت‌ها صرفه جویی کند. طبق برآورد سوی موسسه پژوهشی مک کنزی در سال 2010، اگر دولت هند  تمام پرداخت های خود را از طریق ابزارهای الکترونیک انجام دهد، می‌تواند رقمی معادل 1.6درصد تولید ناخالص داخلی خود صرفه جویی کند.

چهارمین دوره در 26 ژوئن 2014 و به سبکی کاملا بدیع و نوآورانه برگزار شد که با فعال سازی اولین دستگاه خودپرداز بیت کوین (Bitcoin) همراه شد. پنجمین دوره در 8 ژوئن سال 2015 در شهر مونتسیتوریو برگزار شد که شهرداران شهرهای اصلی ایتالیا و نمایندگانی از شرکت‌ها و نهادهای شناخته شده  در آن شرکت جستند. در پنجمین دوره برگزاری این روز، به توسعه پرداخت الکترونیکی در خدمات عمومی و رابطه میان شهروندان و پول الکترونیکی پرداخته شد. طبق آمار ارائه شده در این نشست، مشخص شد که بیش از 65درصد ایتالیایی ها، بزرگ‌ترین مانع بر سر راه توسعه پرداخت الکترونیکی، فقدان و کمبود اطلاعات و آگاهی عنوان شده بود.

منبع:   nocashday

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

90  −    =  86