صورت‌های مالی پست بانک ایران تصویب شد

تشریح عملکرد سال ۹۴؛

مجمع عمومی عادی سال ۱۳۹۴ و مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده پست‌بانک‌ایران برگزار و صورت‌های سال مالی منتهی به پایان سال ۱۳۹۴ به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روابط عمومی پست‌ بانک‌ ایران فرحی مدیرعامل این بانک در ابتدای این جلسه به تشریح تاریخچه بانک و ارائه عملکرد سال ۱۳۹۴پرداخت و گفت: راهبرد این بانک به عنوان بانک توسعه‌ای و تخصصی بخش ICT و در دسترس ترین خُرده‌ بانکدار کشور تعیین شده و ۵۱ درصد سهام آن در اختیار دولت، ۲۵ درصد در اختیار سهام عدالت، ۵ درصد در اختیار سازمان خصوصی‌سازی (ترجیحی کارکنان) و ۱۹ درصد نیز در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی است.

وی در ادامه ضمن تشریح وضعیت نیروی انسانی تصریح کرد: در حال حاضر از مجموع ۴۰۶ شعبه این بانک تعداد ۳۸۳ شعبه ریالی و ۲۳ شعبه نیز ارزی-ریالی است و بیش از ۱۱ هزار باجه بانکی شهری و روستائی نیز فعال است.

فرحی میزان سودآوری بانک در سال ۱۳۹۴ را ۱۱ میلیارد ریال عنوان کرد و اظهارداشت: هزینه‌های عملیاتی و غیرعملیاتی بانک نسبت به سال ۱۳۹۳ به ترتیب ۲۰ و ۱۷ درصد بوده و میزان دارائی‌ها نیز ۲۸ درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل پست‌ بانک ایران در ادامه گزارشی از تجهیزات بانکداری الکترونیک ارائه کرد و افزود: خوشبختانه وضعیت این بانک در این خصوص بسیار مناسب بوده و رشد قابل توجهی در شاخص‌های اینترنت بانک، تلفنبانک، موبایل بانک، تعداد کارت‌های بانکی صادره، دستگاه های خودپرداز، POS و PINPAD داشته‌ایم.

وی گفت: منابع قرض‌الحسنه جاری بانک در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال قبل آن ۳۹ درصد، قرض‌الحسنه پس‌انداز ۱۸ درصد، سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ۴۰ درصد و سرمایه‌گذاری بلندمدت ۳۳ درصد است؛ البته ترکیب بدهی‌ها نیز حدود ۲۸ درصد رشد داشته که سهم منابع سپرده‌ای ۸۱ درصد است.

فرحی با تشریح عملکرد بانک در زمینه تخصیص منابع افزود: میزان تسهیلات و مطالبات از بخش غیردولتی و مطالبات از دولت به ترتیب ۱۵ و ۱۰ درصد نسبت به سال قبل رشد و جمع ناخالص تسهیلات نیز ۱۵ درصد رشد داشته که از مجموع تسهیلات پرداخت شده بخش کشاورزی و سایر حدود ۷۹ درصد، مسکن و ساختمان ۱۵ درصد و صنعت و معدن نیز ۶ درصد بوده‌ است.

مدیرعامل پست‌ بانک‌ ایران افزود: میزان سرمایه‌گذاری‌های بانک در بخش سهام شرکت‌های بورسی و غیربورسی حدود ۲۵۶ درصد رشد داشته که شامل ۱۰ درصد سهام شرکت بیمه‌ تجارت‌نو، یک درصد بانک‌دی، ۱۰۰ درصد صرافی فراز اعتماد و صندوق قرض الحسنه، ۴۰ درصد صندوق سرمایه‌گذاری توسعه پست‌بانک، یک درصد شرکت ساماندهی مطالبات معوق، حدود ۱۹۲ هزارم درصد شاپرک و ۷ صدم درصد شرکت بورس و اوراق بهاردار است.

وی در ادامه به تشریح عملکرد سود و زیان بانک پرداخت و اظهارداشت: جمع درآمدهای مشاع و غیرمشاع بانک در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳ حدود ۶۹ درصد رشد و هزینه‌ها نیز حدود ۱۹ درصد رشد داشته است.

فرحی افزود: هزینه قیمت تمام شده پول در سال ۱۳۹۴ نسبت به دوره گذشته حدود ۳ درصد و نسبت مطالبات به کل تسهیلات نیز از ۱۸,۵ درصد به ۱۵.۸ درصد کاهش یافته و میزان کارائی نسبت تسهیلات از ۷۹ به ۷۰ و نسبت دارائی‌های درآمدزا به کل دارائی‌ها هم از ۸۲ به ۸۴ رسیده است. البته در بخش پرسنلی، سرانه سپرده‌ها از ۱۳ به ۱۶، سرانه تسهیلات از ۱۰ به ۱۱، سرانه درآمد از ۱ به ۱.۴ و سرانه هزینه نیز از ۱.۳ به ۱.۴ بوده است. همچنین در بخش شعب، سرانه سپرده‌ها از ۸۹ به ۱۱۶، سرانه تسهیلات از ۷۰ به ۸۱، سرانه درآمد از ۶ به ۱۰.۵ و سرانه سودناخالص از ۹.۵ به ۱۰.۵ و سرانه سودخالص از صفر به ۳ صدم درصد ارتقاء یافته که نشان دهنده بهبود وضعیت کارائی عملکرد بانک است.

مدیرعامل پست‌ بانک‌ ایران در ادامه ایجاد و راه‌اندازی سامانه جدید Core Banking، رفع ابهام و شفاف‌سازی از ماهیت حقوقی بانک و تعیین آن به‌عنوان بانک توسعه‌ای و تخصصی حوزه ICT و گسترده‌ترین خُرده‌ بانکدار کشور، رعایت انضباط مالی از جمله؛ عدم هرگونه اضافه برداشت از حساب بانک ‌مرکزی،‌ ارائه به‌ موقع صورت‌های مالی و اخذ گزارش از حسابرس و بازرس قانونی،‌ افزایش سهم کارمزد خدمات از کل درآمدها، مدیریت نقدینگی و استفاده از منابع کوتاه‌مدت در بازار بین‌بانکی و مدیریت هزینه‌های جاری، شناسائی، ‌کنترل و مدیریت ریسک، کاهش وصول مطالبات به میزان ۲,۷ درصد، ایجاد سامانه مبارزه با پولشوئی،‌ اعمال کنترل‌های داخلی از قبیل؛ پیشبرد نظام حاکمیتی شرکتی و شفافیت گزارشگیری مالی با تقویت کمیته حسابرسی، افزایش دانش علمی و مهارت بازرسان و حسابرسان و برنامه‌ریزی جهت اجرای عملیات حسابرسی توسط بخش خصوصی با هدف افزایش کنترل‌های داخلی و ارائه آموزش‌های مستمر و کاربردی را از جمله اقدامات و دستاوردهای این بانک عنوان کرد.

فرحی محدودیت‌های موجود در بانک را کمبود سرمایه و عدم کفایت سرمایه، بالابودن تعداد شعب اجاره‌ای و رهنی،‌ تعدد سامانه‌های بانکی، عدم ارائه خدمات مطلوب توسط شرکت‌های PSP در مناطق روستائی و افزایش هزینه‌های ناشی از پراکندگی ساختمان‌های ستادی برشمرد.

وی استقرار سامانه Core Banking، اقدام برای افزایش سرمایه بانک از طریق ایجاد و بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی،‌ بهبود ساختار و عملکرد مالی با رویکرد افزایش نسبت دارائی‌ها مولد،‌ کاهش نسبت مطالبات بانک، توسعه سرمایه انسانی، بهسازی و ساماندهی شعب، ساماندهی باجه‌های بانکی و ارتقاء کمی و کیفی خدمات در مناطق روستائی، افزایش سهم بازار (ارزی و ریالی)، افزایش سهم بانک از منابع صندوق توسعه ملی (ریالی- ارزی)، صندوق سرمایه‌گذلری اختصاصی بازار گردانی، گسترش روابط با کارگزاران خارجی، اخذ خطوط اعتباری از بانک‌های خارجی و بانک‌مرکزی، راه‌اندازی سیستم مبادلات خرد پولی بین‌المللی (IFS، ایجاد شرکت‌های ابزاری از قبیل PSP و غیره درحدود مقررات و ارتقاء سیستم مانتیورینگ و ناوگان پولرسانی شعب و باجه‌ها را از جمله برنامه‌های بانک عنوان کرد.

فرحی افزایش سرمایه بانک، تجمیع ساختمان‌های مرکزی بانک، گسترش و بهسازی ساختمان‌های واحدهای عملیاتی بانک، جبران هزینه‌های ارائه خدمات بانکی در مناطق روستائی و کم‌برخوردار و جذب، تکمیل و تبدیل وضعیت نیروی انسانی را به عنوان مهمترین پیشنهادهای هیأت مدیره از اعضای مجمع مطرح نمود.

همچنین وی درحین بررسی صورت‌های مالی و درپاسخ به سهامداران با اشاره به قابلیت‌های بسیار زیاد پست‌بانک‌ایران گفت: بخش‌های IT و ICT کشور بازار بسیار خوبی است و ظرفیت‌ جذب ۱۰۰۰ هزار میلیارد ریال است که پست‌ بانک‌ ایران به عنوان بانک تخصصی این حوزه توانائی جذب حداکثری آن را دارد.

مدیرعامل پست‌ بانک‌ ایران تصریح کرد: در حال حاضر پست‌ بانک‌ ایران به فعالان بخش خصوصی این حوزه کمک‌های خوبی از جمله پرداخت تسهیلات و ضمانت‌نامه می‌نماید و مورد استقبال آنان نیز قرار گرفته است.

مدیرعامل پست‌ بانک‌ ایران خوشبختانه همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص هدایت این منابع به پست‌ بانک‌ ایران ۱۰۰ درصدی است و ما نیز موظفیم متقابلاً خدمات مناسبی را به آنها ارائه کنیم تا رضایت را بیش از پیش جلب کنیم.

فرحی گفت: میزان افزایش هزینه‌های پرسنلی در قانون بودجه سال ۱۳۹۴ به میزان ۱۴ درصد بود که خوشبختانه این میزان در پست‌ بانک با مدیریت مناسب و همکاری کارکنان بسیار بهینه عمل شد و کمتر از آن بود.

وی تأکید کرد: زیان انباشته در صورت‌های مالی بانک در سنوات گذشته زیاد مهم نیست و با تلاش مضاعف مجموعه و درآمدزائی بیشتر حذف خواهد شد. البته بخشی از دارائی‌های بانک در قالب املاک تملیکی حبس شده که با فروش آن گردش نقدینگی و درآمدزائی بیشتر ایجاد خواهد شد.

علی موحدنژاد؛ مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارائی و نماینده دولت نیز در این جلسه گفت: پست‌ بانک ایران یکی از بهترین بدنه‌های هیأت مدیره را دارد که قطعاً رو به روز شاهد بهبود وضعیت بانک خواهیم بود.

وی افزود: میزان مطالبات غیرجاری به تسهیلات بانک (MPL) بالاست که علیرغم کاهش آن، حدود ۴ درصد از استاندارد شبکه بانکی کشور بالا است، اما انتظار داریم به حدود ۱۲ درصد کاهش یابد.

موحدنژاد تصریح کرد: قیمت تمام شده پول حدود ۲۱,۳ درصد و هزینه‌های بهره‌ای آن ۱۱.۷ درصد است که حاکی از وضعیت خوب و جذب منابع ارزان قیمت است اما هزینه‌های غیربهره‌ای بانک از میانگین بانکی حدود ۵ درصد بالاتر است که البته بخشی از آن مربوط به ماهیت پست‌ بانک و حضور گسترده آن در سطح کشور است و بایستی به سمت خدمات کارمزدی حرکت کرد تا هزینه‌های غیربهره‌ای نیز کاهش یابد.

وی اضافه کرد: لازم است افزایش سرمایه بانک از طریق هیأت مدیره پیگیری شود و در قانون برنامه ششم کشور نیز تمهیدات خوبی در نظر گرفته شده است. تجمیع ساختمان‌های ستادی نیز با رعایت قوانین و مقررات به ویژه ضوابط اجرائی بودجه سال ۱۳۹۵ امکان می‌تواند انجام شود؛ البته دولت براساس اصل ۴۴ قانون اساسی، امکان سرمایه‌گذاری بیشتر در شرکت‌های خود ندارد و با توجه به اینکه بیش از ۵۱ درصد پست‌بانک‌ایران دولتی است بایستی به دنبال راهکاری دیگری باشیم.

موحدنژاد ابراز داشت: البته تلاش می‌کنیم از محل تسویه بدهی دولت و با استناد به ماده ۳۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۵ و با انتشار اوراق بدهی، حدود ۴۷۰ میلیارد ریال طلب پست‌ بانک‌ ایران از دولت را تأمین کنیم. وی در پایان با اشاره به رعایت قوانین و مقررات درخصوص سقف پرداختی به مدیران و کارکنان تأکید که این موضوع بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه بهمن طهماسبی؛ مدیرکل دفتر نظارت، ارزیابی برنامه‌ها و امور مجامع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و نماینده سهام عدالت نیز در جلسه مذکور گفت: در سال ۱۳۹۲ با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید مشکلات زیادی دامنگیر پست‌ بانک‌ ایران شده بود، اما این وزارتخانه توانست با شناسائی و اولویت‌بندی آن و برنامه‌ریزی مناسب وضعیت این بانک را بهبود بخشد.

وی تصریح کرد: براساس درخواست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و موافقت وزارت امور اقتصادی و دارائی، مسئولیت ۲۵ درصد سهام عدالت دولت در پست‌ بانک‌ ایران به وزارت ارتباطات تفویض شده است.

طهماسبی افزود: این وزارتخانه و سایر سازمان‌‌ها و شرکت‌های تابع آن، همه منابع و اعتبارات دولتی و درآمدی خود را که حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال است به پست‌ بانک‌ ایران منتقل کرده که همین کار کمک خوبی به این نموده است.

وی عنوان‌ کرد: طبق قانون درسال ۱۳۹۳ مبلغ ۱۲۰۰ میلیارد ریال و در سال ۱۳۹۴ نیز حدود ۹۰۰ میلیارد ریال از اعتبار وجوه اداره‌ شده حوزه IT براساس تفاهم‌نامه‌های منعقده از طریق پست‌ بانک‌ ایران کارسازی شد که بسیار برای این بانک کارگشا بود.

طهماسبی تأکید کرد: با توجه به وجود مشکلات در سامانه‌های بانکی پست‌ بانک‌ ایران و تصمیم وزارت ارتباطات، Corebanking جدیدی برای این بانک بدون تحمیل هیچ هزینه‌ای به آن خریداری و به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده که قطعاً می‌تواند کمک خوبی به توسعه خدمات الکترونیکی بانک داشته باشد.

وی بیان داشت: با تغییر راهبرد فعالیت‌های پست‌ بانک‌ ایران به بانک توسعه‌ای و تخصصی بخش ICT کشور و خُرده‌ بانکدار برای مناطق کمتر توسعه‌ یافته، اساسنامه جدید این بانک نیز تغییر می‌یابد و با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته پیش‌نویس آن نهائی شده و آماده ارسال به دولت است.

طهماسبی گفت: ساختار سازمانی این بانک نیز بعد از نهائی‌شدن اساسنامه و با هماهنگی سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه اصلاح و عملیاتی می‌شود.

وی تأکید کرد: همه تلاش‌ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که ظرفیت‌های پست‌ بانک‌ ایران را افزایش داده تا این بانک بتواند ضمن خدمت‌رسانی به مناطق غیربرخوردار و کمتر توسعه‌یافته منافع دولت و سهامداران را نیز تأمین نماید.

همچنین در ادامه بازرس قانونی بانک گزارش عملکرد صورت‌های مالی سال ۹۴ را ارائه و سهامداران نیز آن را تصویب کردند. سپس اعضای مجمع، سازمان حسابرسی را به عنوان بازرس و حسابرس قانونی و روزنامه‌‌های دنیای اقتصاد و اطلاعات را نیز به عنوان روزنامه‌های رسمی این بانک جهت درج آگهی‌ها تعیین نمودند و عباس پورخسروی مدیرامور پشتیبانی و مالی پست‌ بانک‌ ایران نیز به همراه نمایندگان بورس و اوراق بهادار و وزارت امور اقتصادی و دارائی در حین قرائت صورت‌های مالی توسط حسابرس و بازرس قانونی ضمن تشریح موارد مرتبط، به سئوالات و ابهامات مطرح شده نیز پاسخ‌ دادند.

گفتنی است، پس از پایان یافتن جلسه این مجمع، جلسه مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده نیز به منظور تعیین اعضای هیأت مدیره برگزار و طی آن اعضای حقوقی شامل یک نفر سهم دولت، یک نفر سهم سازمان خصوصی‌سازی، یک نفر سهم شرکت‌ سهامی بیمه‌ ایران، یک نفر سهم شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان آذربایجان شرقی و یک نفر نیز سهم سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان گیلان تعیین شدند.

شایان ذکر است، پس ازپایان رسمی مجامع، مدیرعامل، اعضای هیأت مدیره و برخی از مدیران این بانک در جمع صمیمی خبرنگاران و سهامداران حاضر و پاسخگوی سئوالات آنان شدند.

ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  1