اجرای سیستم شناور مدیریت شده ارزی/ حرکت منابع به بازار ارز

کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه وجوه از بانک ها به سمت بازار ارز حرکت کرده است، گفت: باید سیستم شناور مدیریت شده ارزی را اجرایی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، حیدر مستخدمین حسینی در برنامه مناظره سیما با بیان اینکه اقتصاد دارای اجزای مختلفی از جمله بازارهای ارز، کالا، بیمه، پول و سرمایه است، گفت: اگر در یکی از این بازارها خللی وجود داشته باشد، تاثیر آن به سایر بازارها هم خواهد رسید.

کارشناس اقتصادی اظهارداشت: بنابراین فقط پرداختن به سیاست های ارزی راهگشا نیست و باید بنیان های اقتصادی تصحیح شود و در بازارهای مختلف شفاف سازی اتفاق بیافتد.

مستخدمین حسینی با اشاره به اینکه ضعف سیاست گذاری دولت و بانک مرکزی مشهود است، ادامه داد: اینکه بانک مرکزی وعده می دهد نرخ ارز یکسان خواهد شد ولی محقق نشده، باعث سلب اعتماد مردم می شود.

وی افزود: امروز وجوه از بانک ها به سمت بازار ارز می روند و ما این روند را در سال های گذشته نیز تجربه کرده ایم. وضعیت بازار ارز نشان می دهد که ۸۰ درصد سیاست گذاری و عرضه ارز در اختیار دولت است در حالی که بنیان های اقتصادی باید در اختیار بخش خصوصی باشد.

کارشناس اقتصادی تاکید کرد: نمی توان گفت نوسانات نرخ ارز بر اثر عوامل بیرونی مانند انتخابات آمریکا، اربعین و ژانویه و … بوده و باید در این بخش به عوامل درونی و سیاست گذاری ها که وظیفه بانک مرکزی است نیز توجه داشته باشیم چون این بانک وظیفه حفظ ارزش پول ملی را دارد.

مستخدمین حسینی بیان داشت: در حالی نرخ ارز در ایران طی مدت اخیر حدود ۲۰ درصد رشد داشته که در ترکیه با وجود بمب گذاری ها و اتفاقات دیگر، نرخ ارز ۱۲ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه تنها بین ۵ تا ۷ درصد ارز بازار مصرفی بوده و ۸۰ درصد در اختیار دولت و بانک مرکزی است؛ بنابراین باید سیستم شناور مدیریت شده را اجرایی کنیم. دولت تورم را مهار کرده ولی به چه قیمتی؟ به قیمت تشدید رکود و بیکاری.

 

ایبنا

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×  1  =