ایران به لحاظ بانک ژن گیاهی جزء ۱۰ کشور برتر دنیاست

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ذخایر ژنتیکی ایران غنی بوده به طوری که جزء ۱۰ کشور برتر دنیا به لحاظ بانک ژن گیاهی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک و به نقل از ایرنا، اسکندر زند در نشست با استاندار کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: این استان نیز با داشتن تنوع گیاهی بالا نقش مهمی در این زمینه دارد.

وی ادامه داد: حوزه تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی توجه ويژه‌ای به دلیل تنوع گیاهی به استان کهگیلویه و بویراحمد دارد.

وی گفت: سعی می‌شود که توانمندی‌ها و استعدادهای کهگیلویه و بویراحمد در بخش کشاورزی و حوزه آب و خاک به طور علمی و کاربردی توسعه یابد.

معاون تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی افزود: کهگیلویه و بویراحمد استانی مستعد در زمینه کشاورزی است به گونه‌ای که از 20 موسسه پژوهشی در حوزه کشاورزی، باغات و شیلات کشور 2 مورد در این استان وجود دارد.

زند بیان کرد: هم اینک یک موسسه تحقیقات کشاورزی در شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران و یک موسسه ژنتیک آبزی‌پروری نیز در شهر یاسوج فعال است.

وی عنوان کرد: با داشتن استعدادهای چشمگیر کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد اما کمبودهای متعددی در این استان وجود دارد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: مشکلات و کمبودها در این حوزه شناسایی و برای رفع آنها همکاری لازم با مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد انجام خواهد شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: مراکز تحقیقاتی این استان دارای ظرفیت بالایی در بخش‌های آب و خاک، كشاورزی، منابع طبیعی و گیاهان دارویی بوده و نیازمند توجه ویژه‌ای است.

سید موسی خادمی اظهار داشت: ویژگی اصلی کهگیلویه و بویراحمد شامل آب، جنگل و مرتع و نفت بوده و کشاورزی نیز جزء اولویت‌های همیشگی این استان است و مسئولان اجرایی نیز به این بخش توجه جدی دارند.

وی با اشاره به این که کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند از استان‌های هدف برای تحقیقات در بخش‌های مختلف کشاورزی، باغی، آبزی‌پروری، منابع طبیعی و گیاهان دارویی باشد، افزود: به دلیل محرومیت این حوزه چنانچه به طور ویژه مورد توجه قرار نگیرد همچنان مشکلات آن باقی خواهد ماند.

خادمی بیان کرد: با وجود این همه استعداد در بخش کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد توجه چندانی به آنها نشده و هم اینک نیز نباید همچون استان‌های برخوردار کشور به آن نگاه کرد.

وی عنوان کرد: توجه به حوزه کشاورزی و اقتصاد مقاومتی در اولویت برنامه‌های مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و فرآوری محصولات کشاورزی، جنگلی، باغی، دامی و گیاهان دارویی نیز از موضوعات مهم اقتصادی این استان است.

خادمی خواستار تلاش و کمک وزارت جهاد کشاورزی برای تبدیل دستاوردهای تحقیقاتی حوزه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به عمل و حرکت تجاری و اقتصادی شد.

وی ابراز داشت: کهگیلویه و بویراحمد برای توسعه ظرفیت‌های خود در بخش‌های مختلف کشاورزی به همکاری بیش از پیش وزارت جهاد کشاورزی نیاز دارد.

وی گفت: این استان آمادگی دارد در حوزه کشاورزی، آبخیزداری، دامپروری، باغداری، آبزی‌پروری و فرآوری محصولات برای جذب هرگونه سرمایه‌گذاری تعامل جدی با وزارت جهاد کشاورزی داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به منظور بررسی مشکلات و کمبودها در حوزه تحقیقات بخش کشاورزی به یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  ⁄  10  =