اسناد خزانه اسلامی انعکاس شفاف و واقعی بازار پول است

مدیرعامل فرابورس گفت : اسناد خزانه اسلامی انعکاس شفاف و واقعی بازار پول در کشور است و اگر اتفاقی در بازار پول بیفتد به بازار اسناد خزانه اسلامی منتقل می شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، امیر هامونی در نشست خبری افزود: اسناد خزانه اسلامی کمتر از دو و نیم درصد درآمد خزانه بورس را شامل می شود و این بازار چه توسعه پیدا کند و چه توسعه پیدا نکید روی عملکرد بورس تاثیری ندارد.
وی ادامه داد: اسناد خزانه اسلامی انعکاس واقعی و شفاف بازار بورس در کشور است و اگر بازار بورس آشفته باشد ، بازار اسناد خزانه اسلامی هم اشفته می شود.

وی افزود: بازار پول 60 برابر بازار بورس است و هر اتفاقی در بازار پول بیفتد در بازار بورس تاثیرگذار است.

هامونی افزود : در شهریورماه که بازار پول مدیریت شده بود ، نرخ سود اسناد خزانه اسلامی 18 تا 19 درصد بود.

وی گفت : در بازار غیرمتشکل غیرپولی چندین برابر بازار اسناد خزانه اسلامی نرخ سود در حال رد و بدل شدن است.

هامونی گفت : اسناد خزانه اسلامی پذیره نویسی ندارد و دولت آن را به طلبکاران خود اعطا می کند.

مدیرعامل فرابورس: ارائه بموقع اطلاعات در اولویت است

مدیرعامل شرکت فرابورس گفت : یکی از ارکان کارامدی فرابورس، ارائه بموقع اطلاعات است که در سامانه ناشران سهام (کدال) منتشر می‌ شود.
امیر هامونی با اشاره به اقدام فرابورس در انتشار بموقع اطلاعات گفت : یکی از ارکان فرابورس، ارائه بموقع اطلاعات است که در سامانه ناشران سهام (کدال) منتشر می‌ شود و قابلیت اتکایی دارد؛ بنابراین این رکن به صورت مرتب مورد پایش قرار می‌گیرد، ضمن اینکه شفافیت روابط سرمایه‌گذاران و ارتباط دوطرفه آنها با مدیران شرکت‌ها نیز از جمله دیگر ارکان است که با تمام دقت در این حوزه صورت می‌ پذیرد.
مدیرعامل فرابورس درباره امیدنامه فرابورس هم گفت : تمام ارکان فرابورس در تهیه این امیدنامه همکاری کردند و قصد داشتیم یک امیدنامه متفاوت از سایر شرکت‌ها تهیه کنیم و این روند را بهبود بخشیم تا امیدنامه فرابورس بتواند نمونه‌ای برای سایر شرکت‌ها باشد.
وی سرمایه فعلی فرابورس را 70میلیارد تومان ذکر و تصریح کرد: فرابورس در سال87با سرمایه 10 میلیارد تومانی آغاز به کار کرد و پس از آن سهامداران هیچ آورده‌ دیگری نداشتند و تمام این هفت برابر شدن فرابورس، از محل سود احتیاطی و سهام جایزه بوده که شرکت ، رشد کرده است و هم‌اکنون سرمایه آن هفت برابر شده است ، بنابراین سهام فرابورس بازدهی بسیار بالایی دارد و البته سهامداران وفادارانی هم دارند، چرا که حتی بعد از دست به دست شدن سهام بین یک تا دو نسل، هنوز هم دارندگان سهام قادر به معامله و خرید و فروش آن نیستند و معتقدند که باید این سهام را نگه دارند.
وی ایجاد زیرساخت‌های فنی و قانونی، ممیزی و نظارت بر فعالیت اعضا و ناشران را از دیگر فعالیت این مجموعه بیان و خاطرنشان کرد: رسالت فرابورس، ایجاد بستر تأمین مالی و ایفای نقش شایسته در اقتصاد ملی است که تلاش هم شده است؛ ضمن اینکه
راهبرد فرابورس نیز اصلاح شده و در جلسات آینده هیئت مدیره به تصویب خواهد رسید.
هامونی در تشریح ریسک‌های فرابورس گفت : ریسک فرابورس ناشی از محیط فعالیت و ریسک‌های سیستماتیک است، چرا که بازارهای مالی منعکس‌کننده اطلاعات بخش واقعی اقتصاد هستند و همزمان شاخص‌هایی پیش‌رو دارند، اگرچه بخش واقعی تأثیر اساسی را بر روند فرابورس می‌گذارد، ولی برآیند انتظارات فعالان اقتصادی را هم نباید نادیده گرفت.
وی گفت : نرخ ارز، تورم، سود بانکی، بازار بین‌بانکی، نفت، طلا، مسکن و قیمت‌های دستوری برای مواد اولیه و محصولات شرکت‌ها به عنوان ریسک سیستماتیکی است که ارزیابی شده و از محیط بیرونی به فرابورس القاء شده است.
هامونی تاکید کرد :  البته ریسک دعاوی حقوقی را هم نباید نادیده گرفت، ضمن اینکه ریسک ناشی از تغییر قوانین نیز می‌تواند سرمایه‌گذار را در بازار سرمایه و فرابورس تحت تأثیر قرار دهد؛ البته نوآوری‌های مالی را هم نباید نادیده انگاشت و توجه داشت در بحث نوآوری همواره موضوع اختلال فرآیند کسب و کار از طریق تکنولوژی مطرح می‌شود که بورس‌ها نیز از آن مستثنی نیستند؛ البته تلاش فرابورس آن است که بتواند از تکنولوژی در این حوزه استفاده کند.
هامونی ادامه داد: در سال 2016 با نوسانات ارزی که در اقتصاد ایران رخ داد، اگر یک سرمایه‌گذار خارجی در فرابورس و همچنین بورس اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کرد، حداقل بالغ بر 20 درصد بازدهی را می‌توانست از این بازار شاهد باشد در حالی که هیچ یک از بورس‌های شرق آسیا و غرب اروپا چنین بازدهی را تجربه نکردند.
وی ادامه داد : در مورد صندوق‌های جسورانه انتظار می‌رود 600 میلیارد تومان تجهیز منابع صورت گیرد که پذیره‌نویسی هفت فقره اوراق، 14 مورد اوراق دولتی، سه مورد اوراق بانکی و یک مورد اوراق دیگر بانکی در سال جاری صورت گرفته است؛ ضمن اینکه ارزش پذیره‌نویسی و پذیرش اوراق نیز 21 هزار میلیارد تومان بوده و در مجموع ارزش معاملات نیز بالاتر از 45هزار میلیارد تومان در سال 95 به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 15 درصد نشان می دهد.
مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه شرکت‌ها درخواست‌های متفاوتی برای ورود به بازار دارند، گفت: در حال حاضر 155 شرکت متقاضی ورود به بازار سرمایه هستند که 30 شرکت پذیرفته شده و آماده عرضه اولیه است و بنا بر شرایط بازار، عرضه آنها را به زمان مناسبی موکول کردیم، اما باید توجه داشت که با روند معمول و کاغذی، نمی‌توان تقاضای شرکت‌ها را بررسی کرد، چرا که آنها از فرابورس انتظار دریافت کد رهگیری دارند تا نوبت آنها در عرضه‌ها رعایت شود و سرعت گیرد، اما باید توجه داشت توان هیأت پذیره محدود بوده و تنها هفته‌ای یک بار در سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل جلسه داده و اعضای متفاوتی هم دارد.
وی در پایان گفت : سال 2016 با نوسانات ارزی که در اقتصاد ایران رخ داد، اگر یک سرمایه‌گذار خارجی در فرابورس و همچنین بورس اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کرد، حداقل بالغ بر 20 درصد بازدهی را می‌توانست از این بازار کسب کند.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

26  −  22  =