بیم و امیدهای سال ۹۶ در حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیک/ریسک های عملیاتی سالی که گذشت

جدیدترین شماره ماهنامه «بانکداری آینده» منتشر شد

نوزدهمین شماره بانکداری آینده با محوریت بیمها و امیدهای سال 96 از منظر بانکداری کلان و فناوری و پرداخت الکترونیک و بررسی ورشکستگی بانکها؛ادغام یا انحلال، در 194 صفحه و قیمت 20 هزار تومان منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  آخرین شماره ماهنامه بانکداری آینده در سال 95 در هشت فصل به چاپ رساند. این مجله محوریت خود را به بررسی سه ریسک عملیاتی تحت عنوان ریسک برون سپاری، ریسک نظارت و سایبری گذاشت. روی جلد شماره 19 مجله بانکداری آینده نیز به مصاحبه با دکتر احمدرضا نایینی و حواشی مصاحبه با وی اشاره دارد. در بخش سرمقالات می توانید مطالبی از محمود فراهانی سردبیر در باب بیم ها و امیدهای سال 96، عبدالحمید منصوری در باب لزوم سپردن اعتبار سنجی به جامعه، الناز مهرنیا در مورد سه گانه ریسک عملیاتی، بیم ها و امیدهای سال 96 از  مهران محرمیان معاون شبکه شرکت خدمات انفورماتیک و همین طور امیدهای سال 96 از علیرضا عیدی مراد رییس هیت مدیره شرکت شاپرک را مطالعه کنید. در ادامه مروری از پرونده های شماره را مذکور را خواهید خواند.

ادغام یا انحلال
اولین پرونده از شماره 19 مجله بانکداری آینده به بحث ورشکستگی بانک ها و موسسات اعتباری می پردازد.‌ گفت و گو با دکتر احمدرضا جلالی نایینی مدیر گروه پولی و ارزی پژوهشکده پولی و ارزی بانک مرکزی با محوریت تاثیرات کلان سیاست های پولی بانک مرکزی از مهمترین مطالب این شماره محسوب می شود. در این پرونده می توانید گفت و گویی از دکتر زمان زاده مدیر پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی را در مورد وضعیت رشد شبه پول در نظام بانکی کشور بخوانید. همچنین در این پرونده دکتر فاطمی صاحب نظر پولی و بانکی در مورد عطش بانک ها به جذب سپرده و دلایل آن به مطرح کردن مباحث خود پرداختند. از دیگر مباحث خواندی این بخش گفت و گو با دکتر آرین قلی پور استاد دانشگاه تهران حول محوریت منابع انسانی در بانک ها و چالش های آن اعم از افزایش تعداد مدیران به کارمندان بانکی است.

اقتدار در مماشات
پرونده بعدی شماره 19 مجله بانکداری آینده به یکی از ریسک های مهم نظام بانکی ایران می پردازد. ریسک نظارت که در حال حاضر با اجرایی شدن استانداردهای گزارش گری مالی و نظارت بانک مرکزی بیش از پیش برای بانک ها افزایش یافته است از ریسک های مهم عملیاتی بود که مجله بانکداری آینده یک پرونده به آن اختصاص داد. گفت و گو با غلامحسین دوانی صاحب نظر حسابرسی با محوریت شفافیت در بانک ها و تاثیرات پیاده سازی IFRS و همین طور مروری بر تجربه پیاده سازی IFRS در مالزی از جمله مطالبی خواهد بود که در این پرونده خواهید خواند.
تهدید نامریی
چالش دیجیتالی شدن بانک ها سبب شده که بانک ها با نوع دیگری از ریسک های عملیاتی دست و پنجه نرم کنند. ریسک سایبری از جمله ریسک های نوظهور است. یکی از جالب ترین مقالات این پرونده پرداختن به تهدیدهای امنیتی بانک های مرکزی دنیا و از جمله مهمترین تهدید مرتبط با بانک مرکزی بنگلادش است. این تهدید که حتی مدیران سوییفت را هم شوکه کرده است سوالات اساسی در ذهن ناظران ایجاد می کند که هکرها از فعالان و ناظران پولی چقدر جلوتر و به روز تر هستند. همین طور راهکارهای ایمن تر کردن امنیت بانک ها و از دیگر مطالب مانند انتقام سخت مشتریان در هنگام ناامنی سایبر بانک ها را می توانید در این پرونده مطالعه کنید.

بیم ها و امیدها
پایان سال 95 برای اهالی رسانه های تخصصی از جمله بانکی ها فرصتی است برای ورود رسانه ای به بحث بررسی روندهای کنونی و پیش بینی آینده. ورود محتاطانه رسانه ها به مبحث آینده پژوهشی چه در آینده کوتاه مدت و چه در بلند مدت همیشه مورد توجه کارشناسان و مدیران قرار گرفته زیرا در خلال این پرداخت های رسانه ای نکات ارزشمندی در باب چالش ها کمبود ها و فرصت ها مطرح می شود. به همین خاطر مجله بانکداری آینده با دعوت از صاحبنظران و مدیران حوزه پرداخت و بانکداری آینده به واکاوی بیم ها و امیدهای بانکداری الکترونیک در سال 96 پرداخت. مهمانان میزگرد مذکور شامل عبدالحمید منصور پیشکسوت بانکداری الکترونیک، قایمیان مدیر عامل شرکت توسعه و نوآوری شهر و همین طور باقری مدیر امور مشتریان و فروش شرکت توسن تکنو بودند. یکی از مهمترین مطالب ذکر شده در این پرونده چالش های نهاد ناظر در حوزه پرداخت بود. نبود مقررات حوزه بانکداری دیجیتالی، ورود نهاد ناظر به عرصه اجرایی و مشخص نبودن تکلیف کارمزدها از مطالب مهم عنوان شده در این میزگرد محسوب می شود. از دیگر مطالب این پرونده می توان به روند کیف پول دیجیتالی و همین طور گفت و گو با مجید شکوهی مدیرعامل پیشگامان پویا اشاره داشت.

صدای مبهم
بخش پرداخت از جمله پرونده های مهم این مجله به شمار می آید. گفت و گو با ناصر حکیمی مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در باب تردید در رابطه با امضای الکترونیک از جمله گفت وگوهای خواندی این پرونده محسوب خواهد شد. گفت و  گوی جنجالی دیگر در این پرونده مصاحبه با مدیرعامل شاپرک است. محسن قادری در گفت وگوی خود از عدم اعتقادش به سپردن رایگان دستگاه های پز به فعالان بازار توسط بانک ها پرداخته بیان کرده که این روند باید اصلاح شود. از دیگر مطالب قابل توجه می توان به آمارهای تراکنش پایانه های فروشگاهی و همین طور آمارهای مربوط به پرداخت موبایلی اشاره داشت.

کوچکان بزرگ
با افزایش روزافزون بهره گیری از دادهای بزرگ در بنگاه های اقتصادی، ماهنامه بانکداری آینده نیز یکی از مباحث مهم هر شماره خود را به موضوع داده های بزرگ اختصاص داده است. گفت و گو با حسین قریشی معاون توسعه و نوآوری شرکت خدمات رایانه امدی وابسته به بانک سپه در مورد اهمیت داده های بزرگ در بانک ها از مطالب خواندی این شماره محسوب می شود. همچنین می توانید در این پرونده خلاصه ای از کتابreal time big data analytics  ترجمه توسط محمدرضا نوری بروجردی رییس هیت مدیره گروه سیمیاگران مطالعه کنید.

برون بسپار
از ریسک های عملیاتی مهمی که بانک ها با آن مواجه اند بحث برون سپاری خدمات فناوری اطلاعات، ارتباطات و حوزه نرم افزاری و سخت افزاری و حتی اعتباری و نظارتی است. در پرونده ریسک برون سپاری مجله بانکداری آینده به چالش های برون سپاری دستگاه های خودپرداز پرداخته شده و برای بررسی دقیق تر آن نیز با دعوت از کارشناسان و صاحبنظران یک میزگرد اختصاصی حول این موضوع برگزار گردیده است. مهمانان میزگرد شامل ماشالله حسینی مدیرعامل ایران نارا، محمود پاینده مدیر انفورماتیک بانک پاسارگاد، مسرور شیدایی مدیر فروش بانک ها، سعید درودی مدیر امور ماشین های بانکی شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا، علیرضا بهمنی مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش و دکتر فرشید اردوانی معاون بازاریابی شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا بودند. نامطمن بودن بانک ها و نگاه توام با ریسک آن ها در برون سپاری خدمات خودپرداز از جمله مهمترین مباحثی بود که در این میزگرد بررسی شد. گفت و گو با سعید احمدی پویا مدیرعامل شرکت ایران ارقام در رابطه با اهمیت ریسک پذیر بانک ها در پذیرش راهکارهای جدید از دیگر مطالب خواندنی این پرونده خواهد بود.

فینتک سواران
شرکت های فینتک از آیندگان بانک های امروزی محسوب می شوند. این موضوع باعث شده که حتی بانک ها نیز به حمایت از این شرکت ها بپردازند. این شرکت های نسل جدید مورد توجه بانک های پیش رو از جمله بانک ملت قرار گرفته است. گفت و گو با حسن زادمهر مدیرعامل شرکت صنایع یاس ارغوانی با تیتر مالکان آینده از مطالب خواندی با پس زمینه آینده پژوهشی حوزه فینتک ها محسوب می شود. از جمله دیگر مطالب خواندنی این پرونده می توان به بحث تاثیر فین تک ها در جذب مشتریان بانک ها اشاره داشت.

حامیان این شماره
بر اساس گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از انتشار جدیدترین شماره از مجله بانکداری آینده، پات، جی اس اس، بانک ملت، پدیسار انفورماتیک، بانک ملی، بانک ملت، شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا، بانک ملی، بانک انصار، بانک تجارت،  توسن تکنو، بانک پارسیان، تجارت الکترونیک پارسیان کیش، بیمه سرمد و بیمه رازی و همین طور سیمیاگران از حامیان این شماره از مجله بودند.
علاقه‌مندان جهت اشتراک ماهنامه و همین‌طور کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره 88644303 تماس حاصل کنند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  5