تلاش برای حضور بانک سامان و خاورمیانه در سطح بین المللی

ماجدی ، سفیر ایران در آلمان نیز سومین سخنران حاضر در جلسه ضمن عرض تشکراز میهمانان ایرانی و خارجی،سخنان خود را با ارائه سوال اینکه چرا از بعد از 15 ماه از برجام هنوز روابط بانکی ایران با جهان به سطح نرمال نرسیده است آغاز کرد. وی قبل از ارائه چرایی و پاسخ سوال طرح شده به پیشرفت های زیاد و گسترده بانک های ایران با اروپا اشاره کرد و این همکاری ها را نسبت به قبل از تحریم ها بسیار قابل ملاحظه دانست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، وی در ادامه سوال خود را اینطور پاسخ داد: علت اصلی این موضوع و مشکلات حاضر در این زمینه عدم شناخت و کارکرد غیرجدی دولت قبلی نسبت به بانکداری بین المللی و تحولات آن بوده است و به همین خاطر نیاز به بازشناسایی بانکداری بین المللی بسیار ضروری بود که این عمل در دولت فعلی به خوبی انجام شده اما هنوز نتیجه قطعی حاصل نشده است.

وی در ادامه سخنرانی خود، علت دوم این مشکل را عدم به روز رسانی بانک‌های ایرانی  معرفی کرد و در رابطه با علت بازشناسایی بانکداری بین المللی به سه نکته اساسی اشاره کرد:  ماجدی اولین موضوع در این زمینه را مربوط به مشکلات  تکنیکی دانست و دومین عامل را موقعیت برتر امریکا در صنعت بانکداری جهانی و در نهایت موقعیت ویژه ایران در صحنه بانکداری جهانی و وضعیت آن از نظر تکنینیکی و سیاسی را به عنوان سومین مشکل در این حوزه قلمداد نمود.  

وی با اشاره با مشکلات تکنیکی بیان کرد:  اولین موضوع به مسئله پولشویی برمی گردد که بی توجهی دولت قبل به این حوزه اثار بدی را در بانک‌های ایرانی پدید آورد در کنار این موضوع مسئله دوم تحت عنوان مبارزه با تامین مالی تروریسم بود که متاسفانه ایران رد عرصه جهانی به عنوان یک کشوری که در این زمینه عدم همکاری لازم را به بار آورد معرفی شد.

ماجدی مقررات بانکداری دولت پیشین را به عنوان سومین مشکل ایران از نظر تکنیکی برشمرد و گفت: بی توجهی دولت قبل به این سه موضوع موجب شده بود بانکداری ما تقریبا با این سه موضوع بیگانه باشد با این حال پس از برجام مذاکرات زیادی با مقامات المانی انجام شد و سعی شده است تا معضل مقررات پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم برطرف شود.  

وی خاطر نشان کرد که این که به این سه مشکل به عنوان مشکلات سیاسی نگاه شود، نگاهی کاملا اشتباه است و در حال حاضر بانک‌مرکزی ایران شروع کردند و برای رفع این مشکل یادداشت تفاهمی  نیز با آلمان نوشته شده است.

ماجدی دست برتر امریکا در بانکداری جهانی را به عنوان یک مشکل بزرگ قلمداد نمود و گفت بایستی این واقعیت را پذیرفت که  اختیار بسیاری از تعاملات اروپا با ایران به دست بانک های اروپایی نیست، چرا که بخش بزرگی از فعالیت های آنها نیز با دلار بوده است و حتی بسیاری از مواقع بانک ها  در چین ژاپن و کره جنوبی نیز مجبورند مقررات بانکداری آمریکا را پذیرا شوند و این مانع  بزرگی برای انجام کامل همکاری این بانک ها با ایران است.

ماجدی در پایان بیان کرد نیاز است تا بانکداری تجاری ما با به روز کردن ترازنامه های بانکی و تایید این ترازنامه ها به صورت سالیانه و توسط موسسات اروپایی ارتقا یابد تا علاوه بر همکاری ایران  با بانک های متوسط همکاری های قابل ملاحظه‌ای با بانک های مطرح اروپا شکل گیرد.

ایجاد شعب بانکی ایرانی سامان و بانک خاورمیانه در اروپا را به عنوان نقطه عطفی در این تعاملات دانست و باز کردن حساب شرکت های خارجی در بان های ایرانی را گام بزرگی در بهبود روابط بانکی ایران و اروپا در اینده دانست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  6  =  36