رشد GDP ایران به بهبود بانکداری کمک می کند

کارشناس بانکی بین المللی در حاشیه همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا:

به گفته یک‌کارشناس بانکی بین المللی، ثبات اقتصاد خرد برای بهبود نظام بانکداری در ایران کمک میکند و با بهبود شرایط کفایت سرمایه، بانکداری ایران رو به سمت بین لمللی شدن می برد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، رییس بخش خاورمیانه شرکت مشاور مالی دی لویت در خصوص نظام بانکی ایران گفت:  ۱۰ درصد از ذخایر نفت دنیا و بیش از ۸۰ درصد از منابع گاز دنیا در ایران است. همچنین این کشور  بیش از ۹۰ درصد سطح سواد دارد. از لحاظ َ حجم بازار نیز رتبه خوبی دارد و اقتصادی بزرگ به شمار می رود .
او افزود: هنگامی که دقیق تر به اقتصاد ایران نگاه شود، علیرغم غنی بودن بخش انرژی، اکثریت​ در آمد از بخش خدمات و کشاورزی تامین میشود.نکته دیگری که وجود دارد، از نظر الگو مشاهده می شود که ایران از لحاظ اقتصادی در شرق مدیترانه برای بانک جهانی، اهمیت بالایی دارد.
اسد جفری ادامه داد: سال گذشته که شرایط پیوست ایران به اقتصاد جهانی محیا شد، ایران سعی کرد که سطح زندگی را برای ایرانیان بهتر کند. البته بیکاری در ایران هنوز سطح بالایی دارد. با وجود رشد اقتصادی ۶.۵ درصدی، ایران هنوز جای زیادی برای رشد دارد.
وی افزود: اشتغالزایی ایران عمدتا در بخش خصوصی شکل میگیرد . از نظر اقتصادی خرد نیز میبینیم که ایران جزء ۳ کشوری است که ۳ دهه تورم ۲ رقمی را مشاهده کردند ولی در۳ سال گذشته این رقم کاهش پیدا کرد.
نکته دیگر نرخ برابری ارز است. ریال ایران در سال های اخیر کاهش ارز داشته که با کنترل تورم، آن نیز کم شده است.
جفری گفت: در سال اخیر تولید ناخالص داخلی ایران رشد کرده است که تلاش موفقی برای اقتصاد خرد است. در زمان رکود ایران، شرکت ها نتوانستند بدهی خود را بپردازند و مساله عمده ای برای بانک جهانی است که ایران را در منطقه خاکستری قرار می دهد.
او افزود" البته ایران در  بازل ۱ است اما سایر کشورها در بازل ۳ کار میکنند. همچنین برخی از بانک های ایران در حال توسعه نقدینگی در بانک ها هستند، اما بخش خصوصی از لحاظ دسترسی به منابع تامین مالی، شرایط سختی دارد.
جفری اظهار کرد: سوالی که اکنون مطرح می شود، این است که مهمترین مساله ساز چیست. این موضوع به بخش بانکی بر میگردد که از مساله اعتباری رنج برده است.
معضل اعتباری حاصل کمبود کفایت سرمایه است. مساله ثبات اقتصاد خرد در اینجا بسیار مهم است و اکنون در حال میل به مثبت شدن است.
وی افزود: اگر یک بانک مرکزی قوی وجود داشته باشد و بتواند عدم کفایت را پر کند، میتوان سلامت نظام بانکداری را مشاهده کرد. برای این موضوع و پیوستن ایران با بانکداری جهانی و اقتصاد جهانی قابل انجام است.
این کارشناس بانکی بین المللی در ادامه گفت: نظام بانکداری ایران باید بتواند به بخش های خصوصی هم کمک کند. بانک مرکزی نقش مهمی در این زمینه دارد.
در خصوص وام های معوق و بستانکاری بانک ها از افراد و بخش دولتی نیز تلاش هایی انجام شده اما‌کافی نبوده است.
جفری گفت: نکته دیگر این است که مسایل مهمی از سمت fatf نیز وجود دارد که باید انجام شود. حل این مساله و چالش ها میتواند به رشد اقتصادی کشور کمک کند.  بنابراین ایران باید نظام نظارتی خود را به روز کند.

 این کارشناس خاطر نشان کرد: ظرفیت سازی و تغییر ساختار بانکداری نیز برای بانک مرکزی و بانک های ایران لازم است.  اما آنچه باید انجام شود، یک ممیزی جدید است و حاکمیت شرکتی نیز باید بازنگری شود و به بانک ها به صورت مستقل ارائه شود.
وی در پایان گفت: از نطر مالکیت، صحت اطلاعات و افشا باید شفاف تر شوند. بانک ها و این زمینه باید به صورت کلیدی، توصیه هایی را بپذیرند، این موضوع می تواند به صورت رقابتی انجام شود و در زمان صرفه جویی شود.

پایان پیام/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ⁄    =  1