کاندیداها از فضای مجازی به پاستور کانال می زنند

دوران افول تبلیغات کاغذی؛

زنجان-تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در استان زنجان در حالی این روزها به نیمه راه خود رسیده است که تنها سه کاندیدا از مجموع شش کاندیدای ریاست جمهوری ستادهای خود را در زنجان برپا کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، استان و شهر زنجان همواره در تعاملات سیاسی نقش تاثیرگذار داشته و احزاب و جناح های مختلف سیاسی با توجه به این اصل در روند رقابت های مختلف انتخاباتی جایگاه ویژه ای را برای این استان و بخصوص شهر زنجان در نظر داشته و دارند.

آنچه این روزها در روند برگزاری تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دور دوازدهم می توان به عینه در شهر های استان زنجان دید خیزش آرام و در عین حال جریان سازی تبلیغات انتخاباتی است، موج هایی که همیشه هم مثبت و تاثیرگذار نبوده است.

از میان شش کاندیدای ریاست جمهوری تنها حجت الاسلام رئیسی به استان زنجان سفر کرد،  سفری که با استقبال گسترده حامیانش روبه رو شد. رئیسی که پیش تر برای برنامه هشت محرم و سخنرانی در جمع عزاداران حسینی در مسجد  حسینیه اعظم سخنرانی کرده بود، اینبار در مسجد شهدای این شهر سخنرانی کرد.

ستاد میرسیلم دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری را که اعضای حزب موتلفه ایران اسلامی اداره می کنند، اعتقادی به تبلیغات رایج ندارند و تنها با نصب  پلاکارد در چند نقطه شهر اقدام به تبلیغات برای کاندیدای مورد نظر خود کرده اند و حتی در فضای مجازی نیز  فعالیت چندانی ندارند.

بیشترین تبلیغات را به ترتیب حامیان حسن روحانی، رئیسی و قالیباف  انجام می دهند به نوعی که در حال حاضر هم در فضای واقعی و هم در فضای مجازی حامیان هر سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری حضور پررنگ دارند.
شاید به جرات گفت بیشترین تبلیغات را به ترتیب حامیان حسن روحانی، رئیسی و قالیباف  انجام می دهند به نوعی که در حال حاضر هم در فضای واقعی و هم در فضای مجازی حامیان هر سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری حضور پررنگ دارند و با برگزاری متینگ های سیاسی و همچنین در فضای مجازی به تبلیغ کاندیدای خود می پردازند.

فعالیت های انتخاباتی ستادهای حجت الاسلام رئیسی، حجت الاسلام روحانی و قالیباف در سطح شهرها و مناطق مختلف استان فعال شده و جهانگیری و هاشمی طبا ستاد ندارند و دفاتر حزب موتلفه محل نشست ها و آشنایی مردم با میرسیلم است.

تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی پررنگ تر از ستادهای سطح استان است و کانال ها و گروه های مختلف با شعارهای متنوع در فضای مجازی ایجاد شده و طرفداران یا مخالفان کاندیداها در کانال ها و گروه ها حضور فعال دارند.

جلسات مناظره، بحث و پرسش و پاسخ توسط حامیان کاندیداها در ستادهای کاندیداها وو دانشگاه های سطح استان برگزار می شود و همانند همیشه جوانان و دانشجویان محور اصلی این برنامه ها هستند و با شور و حرارت خاص تنور انتخابات را داغ  می کنند.

مخالفان دولت دست روی چالش ها و مشکلات موجود در جامعه گذاشته اند و با بیان آنها در جلسات پرسش و پاسخ و همچنین مناظرات سعی در نشان دادن این مشکلات و برجسته سازی آنها دارند به نحوی که این امر در بسیاری از مواقع به مذاق حامیان دولت خوش نمی آید.

حامیان حجت الاسلام رئیسی تریبون های آزاد را در نقاط مختلف شهر زنجان برگزار می کنند، تربیون هایی که غالبا شلوغ و پرحرارت برگزار می شود.

نصب بنرهای بزرگ در نقاط مختلف شهرهای استان زنجان بخصوص در هسته مرکزی شهرها خودنمایی می کند، بنرهایی که این روزها اخباری مبنی بر پاره شدن و آتش زدن شان منتشر شده است.

با نزدیک شدن به روز رای گیری، تب و تاب رقابت های انتخاباتی بیشتر می شود

با نزدیک شدن به روز رای گیری، تب و تاب رقابت های انتخاباتی بیشتر می شود و حامیان کاندیداهای مختلف با حضور در محافل و مساجد با شگردهای مختلف سعی در تبلغ کاندیداهای مورد نظر خود دارند، از حرف های غلو آمیز گرفته تا تخریب کاندیداها، از وعده های غیر عملی تا سیاه نمایی پای ثابت برخی تبلیغات مرسوم است.

کانال های تلگرامی که در موافقت و یا موافقت از شش کاندیدا تشکیل شده است، هر ثانیه به روزرسانی می شوند، حرف هایی که بیشتر در  تحلیل و تائید و یا نقد و تخریب مواضع انتخاباتی شش کاندیدا یا سخنان حامیان آنها است که گاهی به محل جدال بین موافقان و مخالفان می شوند و دلخور شوندگان از گروه ها لفت می دهند.

دیگر همه حرف ها شده مجازی، حرف هایی که روی کاغذ عملی نمی شود این روزها در فضای مجازی مورد مناقشه شده، ستادهای مجازی حرف های مجازی وعده های مجازی انسان های مجازی برای روزگار مجازی، دیگر خبری از پوسترهای بزرگ کاغذی و پلاکاردهای بزرگ نیست.

با توجه به الزامات جامعه که به سمت دنیای وب در حال حرکت است، تبلیغات کاندیداها نیز به سمت تبلیغات در فضای مجازی کشیده می‌شود. فضایی که نه محدودیت تبلیغات کاغذی در ایام گذشته را دارد و نه با الزامات این تبلیغات پیش می‌رود. اگر تبلیغات کاغذی قابل کنترل بود، فضای مجازی با گستره مخاطبانی وسیع، در کسری از ثانیه با انبوه اطلاعات و تبلیغات به مخاطبان ارائه می‌شود.

سیمه میناخانی کارشناس ارشد ارتباطات در این زمینه
اگر تبلیغات کاغذی قابل کنترل بود، فضای مجازی با گستره مخاطبانی وسیع، در کسری از ثانیه با انبوه اطلاعات و تبلیغات به مخاطبان ارائه می‌شود
در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: رفتن به سوی تبلیغات در فضای مجازی معایب و محاسنی را توامان دارد. اگر تا پیش از این با تبلیغات کاغذی، مرجع ارسال کننده پیام مشخص بود، در فضای مجازی، تشخیص شایعه از واقعیت سخت بوده و مخاطب در بمباران اطلاعاتی، اطمینان به درستی اطلاعات نمی‌تواند داشته باشد.

کارشناس ارشد ارتباطات گفت: از سوی دیگر این فضا، زمینه تعامل دوسویه را فراهم کرده است. دیگر عصر ارتباط یک‌طرفه گذشته و مخاطبان این کاندیداها در برابر ادعاهای مطرح شده از سوی کاندیداها قادر به ابراز عکس‌العمل بوده و صرفا مصرف‌کننده پیام نیستند بلکه با برقراری ارتباطی دوسویه در این فضا، امکان رد این ادعا و یا تایید آن را از طریق منابع متعدد در فضای مجازی وجود دارد.

میناخانی افزود: در این فضا برای مخاطب حق مشارکت فعالانه جهت دریافت اطلاعات در نظر گرفته شده و مخاطب خود می‌تواند منبع ارسال پیام جدیدی در فضای مجازی باشد.

تنها کسی که همچنان به شیوه تبلیغات سنتی وفادار است

وی ادامه داد: از سوی دیگر با این نحوه تبلیغات، از مصرف حجم عظیم کاغذ مصرفی برای چاپ پوستر و بروشور تبلیغاتی کاسته شده و همین امر به حفظ محیط زیست نیز کمک خواهد کرد.

کارشناس ارشد ارتباطات گفت: در این دوره انتخابات نیز، تنها کسی که همچنان به شیوه تبلیغات سنتی وفادار است، نامزد مورد حمایت حزب موتلفه اسلامی است که در برخی نقاط شهر می‌توانید پوسترهای کاغذی این کاندیدا را برروی دیوارهای شهر ببینید، این کاندیدا همچنان که در فضای حقیقی برای تبلیغات تلاش می‌کند، هنوز در ارائه اطلاعات مورد نیاز مخاطبان خود در فضای مجازی، عقب‌تر از سایر نامزدها است.

میناخانی افزود: با این حال، سایر نامزدها از فضای ایجاد شده در فضای مجازی نهایت استفاده را داشته و کمتر به تبلیغات سنتی روی آورده‌اند، در این فضا با نیروی انسانی به مراتب کمتر، حجم اطلاعات بیشتری ارائه می‌شود.

همچنین یک شهروند زنجان با انتقاد از روند موجود در زمینه تبلیغات انتخاباتی می گوید: در حال حاضر آنچه که باید به عنوان واقعیت و حقیقت جامعه بیان شود در بداخلاقی های تبلیغاتی و سیاسی گم می شود و این یک نوع فریبکاری است.

سعیدرضا احمدی، با بیان اینکه هیچ کس مخالف بیان نظرات با استفاده از فضای مجازی نیست، افزود: متاسفانه آنچه هم در مناظرات و هم در فضای واقعی و مجازی شاهد آن هستیم توهین و تخریب بدون بیان برنامه ها و نقطه نظرات و راهکار برای حل چالش های موجود جامعه است.

وی متذکر شد: تبلیغات انتخاباتی در این دور گرچه زمینه آشنایی با کاندیداها و برنامه هایشان را به خوبی فراهم نمی کند ولی نشان از نوعی تحول در زمینه نحوه تبلیغات و به روزرسانی این روند است که باید به خوبی مدیریت و در بستر مناسب ساماندهی شود.

تبلیغات فرایند طبیعی معرفی کاندیداها است که توسط ستادهای انتخاباتی یا نامزدها و هواداران آن‌ها در طول دوران مجاز تبلیغاتی انجام می‌شود، اما ضدتبلیغات یک برنامه‌ روانی است که ممکن است ناشیانه ‌یا عمدا توسط یک نامزد یا هواداران او انجام شود که با آتش زدن، پاره کردن و تخریب و آغتشاش در برنامه انتخاباتی کاندیداها در زنجان خود را نشان می دهد.

بی شک به روزرسانی  و بهره مندی از ظرفیت های روز برای تبلیغات انتخاباتی مسئله ای ارزشمند است که می بایست در بستر مناسب و قانونمند صورت بگیرد، بستری که با لحاظ نمودن مطالبات و دغدغه های جامعه و بیان مشکلات در فضای تحلیل و منطقی در مسیر ارائه طرح و برنامه عملیاتی و کارشناسی گام برداشته و روند تبلیغات را دچار تحول کند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

41  −  38  =