بهبود وضعیت بانک‌های ایرانی بعد از برجام قابل مقایسه با دولت قبل نیست

وزیر امورخارجه درجواب به خبرنگار پایگاه خبری بانکداری الکترونیک:

وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اقدامات دولت یازدهم در زمینه رفع تحریم‌ها، ارتقای فعالیت بانک‌ها و صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی را قابل تقدیر دانست و ارتقای تعاملات بین‌المللی ایران با جهان را از مهم‌ترین دلایل ارتقای این حوزه‌ها دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمد جواد ظریف، وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در مورد شرایط رای‌گیری برای ایرانیان خارج از کشور گفت: در تمام کشورها ما صندوق‌ های متعددی داریم که امیدواریم بتوانیم این فرصت را برای شهروندان ایرانی در خارج از کشور فراهم کنیم که بتوانند با همان نشاطی که هموطنان آنها در داخل کشور برخوردار هستند، در تعیین سرنوشت خود‌شان حضور پیدا کنند و با همین نشاط حضور فعال پیدا کنند.

ظریف با اشاره به برخی از اتهامات مخالفان عملکرد دولت یازدهم ضمن ابراز نارضایتی خاطر نشان کرد: برخی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به وزارت خارجه حمله می‌کنند و می‌گویند که دولت یازدهم دیپلماسی منفعلانه‌ای داشته است و وزارت خارجه دیپلماسی خنده‌رویی را در پیش گرفته است توصیه من به این افراد این است که زمانی که تمام دنیا دیپلماسی ما را که به گفته مقام معظم رهبری مرهون مقاومت و سربلندی مردم است، خوب و شایسته می‌دانند، بهتر است به خاطربرخی منافع کوتاه مدت سیاسی این حضور و مشارکت و عزت این مردم را زیر پا نگذاریم و حرفهایی نزنیم که در شان مردم ایران نیست. دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران متناسب با شان این مردم و دیپلماسی سربلندانه و دیپلماسی عزتمندانه است و شما هرجای دنیا از این دیپلماسی سوال بپرسید، همه دنیا موفقیت آمیز بودن آن را تایید می‌کنند.   

وزیرامور خارجه با اشاره به بهبود عملکرد سیستم بانکی کشور پس از برجام گفت: آقای سیف اعداد وارقامی را در رابطه با روند و میزان عملکرد بانکی کشور پس از برجام اعلام کرده‌اند، در حالی که بعضی از کاندیداهای کنونی برخلاف این موضوع اظهارکرده اند اما اینطور نبوده است و آمار و ارقام بسیار قابل بررسی و موفقیت آمیز بوده است.

وی سخن خود را اینطور ادامه داد: اعداد و ارقام ارائه شده از سوی آقای سیف و سایر دوستان واقعی است و دوستان ما که زمانی که کار خود را در دولت یازدهم آغاز کردند، مشاهده کردند که ما حتی یک کارگزاری خارجی هم نداشتیم و حتی یک سوئییفت هم انجام نمی‌شد،  وضعیت نفت و کشتیرانی و سایرحوزه‌های دیگر نیز به شدت اسف‌بار بود. واقعیت این است که شرایط به طرز شدیدی تغییر کرده است، در حالی که دوستان ما ترجیح می‌دهند که اینطور وانمود کنند که شرایط هرگز عوض نشده است و این موضوع بسیار قابل تاسف است.

ظریف در رابطه با اقدامات دولت یازدهم بیان کرد: این دولت علاوه بر اینکه زمینه فروش نفت را به صورت رسمی فراهم کرده  است در واقع با گسترش صنایع پتروشیمی اقدامات خوبی را در این حوزه انجام داده است. فراموش نکنیم که اگر می‌خواستیم خام فروشی نکنیم نیاز بود که پتروشیمی‌های ما از تحریم خارج شوند، در زمانی که این دولت مسئولیت را به عهده گرفت تمام اموال‌ها و حتی تمام حیاط کارخانه‌های پتروشیمی نیز پر از محصولاتی بود که  به دلیل تحریم پتروشیمی نمی‌توانستند به خارج فروشی داشته باشند و تقریبا جایی برای اموال کردن آنها وجود نداشت.
وی افزود: کشتی های نفتی ما در زمان تحریم‌ها، پراز نفت بود اما به خاطر اینکه مشتری نداشتند در وسط دریاها سرگردان بودند و در آن زمان می‌خواستند هم  خام فروشی کنند و هم فراورده‌هایی را به فروش برسانند که متاسفانه خریداری نبود و تحریم‌ها نیز مانع اقدامات مناسب در این زمینه می‌شد و کشور نمی‌توانست با عزت در مجامع بین‌المللی حضور پیدا کند.

ظریف خاطر نشان کرد: امروز شرایط به کلی عوض شده است و  نفت در برابر ارزهای معتبر بین المللی فروخته می‌شود و ما دیگر مجبور  به خرید کالاهای بی‌کیفیت در برابر فروش نفت خود نیستیم و می‌توانیم در برابر نفت فروخته شده، کالای سرمایه‌ای برای رشد و تولید کشور خریداری کنیم که این باعث افتخار است و همه این افتخارات به دلیل این است که مردم با حضور گسترده خود در صحنه انتخابات بازی سیاسی مخالفان ایرانی رو بهم زدند.

ظریف در رابطه با اقدامات تنش‌زای عربستان در منطقه علیه جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: ما احساس می‌کنیم دولت عربستان صعودی دنبال تنش و تشنج است و این سیاست یک سیاست خطر‌ناکی است که هیچ فایده ای برای دولت عربستان نداشته و جز ناامنی برای عربستان  هیچ چیز دیگری به بار نیاورده است  البته واضح است که دولت عربستان در شانی نیست که بخواهد دولت جمهوری اسلامی را تهدید نماید.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  +  3  =