دهمین جلسه دادگاه متهمان نفتی

متهم ردیف سوم نفتی: امضا تفاهم نامه بانک ملت یک اشتباه بی ربط بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، حمید فلاح هروی در آغاز دفاعیات خود در دهمین جلسه دادگاه نفتی افزود: در کیفر خواست امضا تفاهم نامه بانک ملت اشاره شده که من هیچ سهمی نداشتم و تفاهم نامه یک طرفه بود اما اینکه چرا آن را امضا کرده ام باید بگویم امضای تفاهم نامه یک اشتباه بی ربط بود که بعدها آقای ساروخانی به آن اشاره کرد و قرار بود تفاهم نامه اصلاح شود که فرصت آن فراهم نشد.
وی ادامه داد: بنده اطلاعی از میزان سهام و خرید تفاهم نامه بانک ملت نداشتم و بر اساس مستندات مشخص است که هیچ رابطه مالی در این تفاهم نامه برای من وجود ندارد.
متهم ردیف سوم نفتی گفت: این که بابک زنجانی گفته بنده 5 میلیون یورو گرفته ام صحت ندارم و در حسابهایم چنین مبلغی به صورت بستانکاری ثبت نشده است.
قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: آقای فلاحی خودت در جلد سیزده پرونده اقرار کرده ای که 5 میلیون یورو به تو داده است و حالا انکار می کنی. دیروز هم گفتید صورت جلسه را نخوانده امضا کرده ام و حالا می گویید بانک متضرر نشده اما شما و بابک زنجانی بیت المال را غارت کردید.
قاضی مقیسه افزود: بانک بی ارزش اف آی آی بی را به فروش گذاشتید و 60 درصد سهام آن را به مبلغ 90 میلیون یورو به بانک ملت فروختید و 160 میلیون دلار پول نفت را به بانک ملت دادید.
زنجانی یا شمس پولی ندارند شما از پول نفت بدهی بانک ملت را پردخت کردید.
قاضی مقیسه گفت:  هنر کردید که از پول نفت بدهی بانک را دادید می گویم سهام دار نبودم اما اقرار خودتان را می خوانم که در قضیه بیمارستان پارسیان سند جعلی ارائه شده و با همین سند 45 میلیارد تومان چک می دهید ، بابک زنجانی در اظهاراتش گفته: فلاح هروی از مجعول بودن سند مالکیت بیمارستان اطلاع داشته.
وی ادامه داد: آقای فلاح شما در نامه ای به زنجان نوشته اید من دیروز به بازپرسی مراجعه کرده ام و به لطف شما به عنوان معاونت جرم برایم 100 میلیون تومان قرار صادر شد در حال حاضر مبلغ پرداخت شده و من بیرونم اما لازم است بگویم اولا من کارمند شما نبودم که اخراجم کرده باشید بلکه رئیس هیات مدیره و سهامدار بودم و دارای اختیاراتی در قانون تجارت ، ثانیا چک ها را به من تحویل ندادید که نشان دهنده بی توجهی شما به حلال و حرام است. و بابک زنجانی در پاسخ شما می نویسد آقای دکتر حتما جو شما را گرفته که این مطالب را گفته اید برای یادآوری اعلام می کنم که بدانید همیشه از طرف من بوده نه از طرف شما موضوع اسدی را شما به خاطر کمیسیون به هم زدید و حالا از حلال و حرام صحبت می کنید به اطرافت نگاه کن منزل شهرک غرب که در زمان بی پولی به شما هدیه کردم ، خودرو بنز که در اختیار خودم بود اما به شما دادم، ویلای کیش که در زمانی که چک داشتم باز هم آن را به شما واگذار کردم، 4 میلیون دلار برای شرکتی که در آن هستی به شما دادم، یک میلیارد تومان هدیه فرزندتان که سربلند باشید و در کل 10 میلیارد تومان پول نقد هدیه گرفتید.
قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: شما در جز به جز 68 شرکت زنجانی عضو هیات مدیره بودید آیا اقرار خودت را قبول داری یا اینکه این اظهارات را انکار می کنی؟ شما در تاریخ 28 اسفند 92 گفته ای اقراریر من همان است که پیش از آن اظهار کردم و در موضوع فروش بانک افی آی آی بی به ملت مبلغ 5 میلیون یورو دریافت کردید.

 

  14 میلیارد تومان برای بدهی چک داده ام

متهم ردیف سوم پرونده نفتی گفت: قبل از بازداشتم مبلغ 14 میلیارد تومان برای بدهی ام چک داده ام.
 حمید فلاح هروی در ادامه دفاعیات خود در دهمین جلسه دادگاه متهمان نفتی افزود: روز گذشته در رسانه ها تیتر شده بود که خرید ماساژور جزو بدهکاری من است و البته این مساله نشان می دهد که من برخی مبالغ را به عنوان بدهی و قرض از زنجانی گرفتم.
قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: دخترت اقرار کرده که همکار زنجانی بوده اید پس قرض معنی ندارد.
فلاح هروی در ادامه افزود: به اندازه کافی آبرویم رفته پس اجازه بدهید براساس اسناد دفاع کنم وقتی ماساژور را در حساب بدهکاری می نویسند یعنی من باید پرداخت کنم و به صورت قرض به من داده شده اگر زنجانی خرج کرده چرا باید به حساب من نوشته شود؟
وی گفت: باتوجه به محاسباتم بنده 5 میلیارد تومان هم طلبکارم که هنوز پرداخت نشده اما حالا 14 میلیارد تومان خودم را بدهکار کرده اند.
قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: آقای فلاح می خواهی بابک زنجانی را بیاورم بیشتر توضیح بدهد. اموالی که زنجانی به تو هدیه داده در تصرف بستگانت است و تا این لحظه پول را نداده ای و تا آخر هم نمی دهی.
فلاح هروی خطاب به قاضی گفت: شما دو بار از بنده خواستید که پول را بدهم من آمدم شما را دیدم و چک دادم، گفتم تا زمانی که اعلام نکرده ام چک ها را بانک نبرید. سه چک به شما تحویل دادم به تاریخ 15 فروردین 93 اما  دو روز بعد از تحویل چک ها یعنی 28 اسفند 92 بازداشت شدم و پس از آن هم چک ها برگشت خورد. من باید بیرون می ماندم و چک ها را پاس می کردم.
قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: چرا حساب بانکی را خالی کردید چکی که داده بودی وقتی به بانک برده شد چیزی در حساب نبود. چرا وکالت ندادی که اموالت فروخته شود.
فلاح هروی افزود: من پیش شما آمدم برای تمدید قرار که گفتید که چرا پول را نمی دهید گفتم شما بگویید که من پول را به چه کسی پرداخت کنم. شما به بازپرس زنگ زدید و گفتید پول می دهم اما پس از مدتی آمدید و گفتید تو نمی خواهی پول بدهی گفتم چرا مجددا گفتید قرار نیست شما آزاد شوید.
قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: بعد از برگشت چک هایت مشخص شد که صداقت نداشتی و پول را ندادید بارها به خانواده و وکلایت گفتیم که پول بیت المال را بدهند اما چیزی پرداخت نشد.
فلاح هروی تاکید کرد: کسی همراهی نکرد و من بارها از طریق خانواده و وکلایم نامه دادم که پول و بدهی را پرداخت کنم اما به آن توجهی نشد.
قاضی مقیسه گفت: شما در مرحله بازپرسی بودید بارها گفتیم پول را بدهید و هیچ پولی ندادید. بنده مسئول وصول نبودم که چک های شما را وصول کنم. شما فرصت زیادی داشتید که پول را بدهید اما همکاری نکردید.
قاضی پرونده نفتی تاکید کرد: تا این لحظه شما به چه کسی برای فروش اموالتان وکالت داده اید؟

 

آغاز دهمین جلسه دادگاه دو متهم نفتی

دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده نفتی در شعبه 28 دادگاه انقلاب آغاز شد.
 در جلسه دیروز"حمید فلاح هروی" متهم ردیف سوم پرونده نفتی بخش دیگری از دفاعیات خود را ارائه می کند.
در هشتمین و نهمین جلسه دادگاه، متهم ردیف سوم پرونده نفتی بخشی از دفاعیاتش را در برابر اتهامات افساد فی الارض، اخلال در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در پولشویی گسترده و بدهی یک میلیارد و 200 میلیون یورویی نفت ارائه کرد.
در جلسه دادگاه امروز وکلای متهمان، وکلای شرکت نفت، وکلای بانک مسکن و نمایندگان سازمان تامین اجتماعی حضور دارند.
براساس این گزارش، دادگاه های رسیدگی به اتهامات متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی که از 17 تیر امسال آغاز شده به ریاست قاضی مقیسه و در شعبه 28 دادگاه انقلاب ادامه دارد.
دادگاه های رسیدگی به پرونده نفتی سال 94 در 25 جلسه علنی و 1 جلسه غیر علنی با حضور بابک زنجانی متهم ردیف اول ، (مهدی شمس) و (حمید فلاح هروی) متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی به ریاست قاضی صلواتی و در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار شد.
بابک زنجانی با حکم دادگاه انقلاب ، مفسد فی الارض شناخته و به اعدام، رد مال و جزای نقدی معادل یک چهارم مبلغ رد مال محکوم شد.
زنجانی از حدود 8 هزار میلیارد تومان بدهی خود به وزارت نفت ، دو هزارمیلیارد تومان را از محل واگذاری اموال و شرکت‌هایش، تسویه کرده است؛ البته وزارت نفت مدعی است بدهی این متهم با احتساب ضرر و زیان به حدود 12هزار میلیارد تومان می‌رسد.
اوایل آذر 95 حکم اعدام بابک زنجانی در دیوان عالی کشور تایید شد و البته این حکم برای(مهدی شمس)و(حمیدفلاح هروی) دو متهم دیگر این پرونده نقض و به شعبه هم عرض ارجاع شد.
اواخر سال 95 نیز یکی دیگر از متهمان این پرونده فردی به نام(ع.ز.م) که گفته می‌شود نقشی کلیدی در ماجرای فروش نفت داشته، دستگیر و به کشور برگردانده شد.

 

مقیسه خطاب به فلاح: دخترت اقرار کرده شریک زنجانی بوده ای
قاضی پرونده متهمان نفتی خطاب به فلاح گفت: دخترت اقرار کرده اموال پدرت از محل شراکت با زنجانی جمع شده است.
قاضی مقیسه در ادامه دفاعیات حمید فلاح هروی در دهمین جلسه دادگاه متهمان نفتی افزود: بر اساس اقرار دختر آقای فلاح مشخص است که وی با بابک زنجانی شراکت تجاری داشته است.بنابراین دریافت مبلغ پنج میلیون یورو به عنوان سود تفاهمنامه فروش بانک اف آی آی بی توسط شما قطعی است.
فلاح هروی گفت: بنده چنین پولی به حسابم واریز نشده است و اگر حسابها را بررسی کنید چنین بستانکاری ندارم.
نماینده دادستان پس از اظهارات متهمان ردیف سوم نفتی افزود: این مبلغ در حساب شما تهاتر شده است.
قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: دخترت اقرار کرده این اموال از محل تجارت پدرم با بابک جان بوده است.
فلاح هروی خطاب به قاضی افزود: دختر من هرگز نمی گوید بابک جان ضمن اینکه اگر کسی به دیگری هدیه بدهد آیا بدهکار می شود؟
قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: تا بازگرداندن اموال بیت المال این پرونده پیگیری می شود و دستگاه قضایی اجازه نمی دهد چیزی از بیت المال در اموال شما بماند.
فلاح هروی در ادامه افزود: بابک زنجانی دلش خواسته به من هدیه بدهد آیا این جرم است؟
قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: زنجانی از عرق جبین این پول را به شما نداده که شما بگویید دلش خواسته هدیه بدهد.زنجانی دلش خواسته به شما هدیه بدهد و شما هم دلت خواسته بگیری و امروز به همین دلیل در دادگاه هستی و از اموال محرومین و کپرنشین ها به تو هدیه داده شده است.

 

پایان دهمین جلسه دادگاه متهمان نفتی

دهمین جلسه دادگاه متهمان نفتی پایان یافت.
 قاضی مقیسه پایان دهمین جلسه دادگاه نفتی را اعلام کرد.
جلسه یازدهم 23 مرداد برگزار می شود. در جلسه امروز بخش دیگری از دفاعیات متهم ردیف سوم نفتی ارائه شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×    =  48