نشست تخصصی «بررسی زمینه‌های بازآفرینی شعب در بانک‌های ایران»

نشست تخصصی «بررسی زمینه‌های بازآفرینی شعب در بانک‌های ایران» با حضور رسول لطفی آذر رئیس هیئت‌مدیره بهسازان ملت، مسیح قائمیان مشاور مدیرعامل بانک شهر، سید مرتضی صالحی قائم‌مقام معاونت و مدیر امور سازمان و برنامه‌ریزی بانک شهر، مسعود خاتونی عضو هیئت‌مدیره بانک ملی ایران، احمد مرآت‌نیا رئیس هیئت‌مدیره شرکت ارتباط فردا و محمد مظاهری مدیرعامل شرکت توسن تکنو برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، نشست تخصصی «بررسی زمینه‌های بازآفرینی شعب در بانک‌های ایران»  با حضور رسول لطفی آذر رئیس هیئت‌مدیره بهسازان ملت، مسیح قائمیان مشاور مدیرعامل بانک شهر، سید مرتضی صالحی قائم‌مقام معاونت و مدیر امور سازمان و برنامه‌ریزی بانک شهر، مسعود خاتونی عضو هیئت‌مدیره بانک ملی ایران، احمد مرآت‌نیا رئیس هیئت‌مدیره شرکت ارتباط فردا و محمد مظاهری مدیرعامل شرکت توسن تکنو برگزار شد.

لطفی آذر
اغلب در حوزه بانکی هزینه های زیادی را بری نگهداری شعب پرداخت می کنیم. بانک شهر به لحاظ جدید بودن بانک نقطه تماس با مشتری را پیدا کرده است.
تعاریف جدیدی را می توانیم به تعاریف بانک شهر اضافه کنیم به عنوان مثال کارمند فعال در حوزه ارز در شهرستان ها خیلی کم هست و شاید وی تی ام بتواند این کمبود را در سایر نقاط کشور فراهم کند.
ما باید به وی تی ام با نگاه متفاوت نظر بیندازیم. دادن ای پی ای در بانک ها در حوزه کربانکینگ باید به بانک ها اعطا شود.
تجربه سرویس و خدمات بانکی به یک سری قوانین و مقررات وصل است پیشنهاد من به بانک های بزرگ این است که اگر یک باجه را در مرکز قرار دهیم و راه اندازی کنیم اگر از نظر فرهنگی پرسنلی که در بانک هستند کم کم سرویس ها را از طریق وی تی ام ارایه کنند, تجربه متفاوت دیگری به غیر از بانک شهر هم داشته باشیم.

مسیح قائمیان
هر بانکی باید با شرایط خودش در دنیای دیجیتال حرکت کند. بانک شهر شهرداری تهران را به تنهایی شامل نمی شود و شهرداری سایر نقاط کشور را هم در بر می گیرد و سهام شهرهای دیگر هم در این بانک وجود دارد. برای اینکه خدمات گسترده اعطا کنیم به روش خاصی عمل کردیم دو برنامه اصلی بانک شهر بانکداری دیجیتال و کاهش شعب است. اگر بانک مرکزی حمایت بهتری از ما در این موارد داشته باشد طبعا عملکرد بهتری خواهیم داشت.

خاتونی
همواره ورود به عرصه بازافرینی شعب نیاز به همراهی بانک مرکزی دارد. بانک مرکز نقش حفظ و حراست از سرمایه های سپرده گذاران را دارد و تغییر فضای این عرصه و ایجاد امکانات جدید طبعا حساسیت های خاص خود را دارد. به نظرم امروز ما از فضای فیزیکی و منابع انسانی متعدد بانک ها حرف میزنیم که به عنوان عامل ضرررسان به بانک ها بسیار غیرکارامد شده اند. اگر قرار بر این شود که صفر تا صد مشکلات در بانک ها حل شود و بانک مرکزی بعد از این مراحل بخواهد وارد عمل شود طبعا عملکرد خوبی نخواهد داشت. بانک مرکزی باید به بانک ها اجازه ریسک پذیری دهد. تجارب بانک شهر برای ارایه سرویس های درون بانکی سایر بانک ها می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.
بهتر است سوال خود را در ارتباط با عملکرد بانک شهر در حوزه شهرنت ها تغییر دهیم. باید نگاه مثبت تری داشته باشیم. مشکلات بانک شهر در این زمینه با بانک مرکزی وجود داشته و دارد. بانک مرکزی اگر در بانک ها فعالیت کند, شاید دیدگاه ها کلا تغییر کند. حرکت بانک شهر به این خاطر که زمینه ساز تغییر فضای حاکم  بر نظام بانکداری در عرصه دیجیتال شده است قابل تقدیر است.

مرات نیا
در رابطه با سوپرمارکت مالی  سالهای پیش ما این برنامه را مد نظر داشتیم و از اوت سورس کردن خدمات بانکی هم صحبت کرده بودیم. بازافرینی نقش شعب اولویت اصلی ما در تمام این حوزه ها بود. اتفاقی که در دنیا در این زمینه افتاده است. شعب بانک های اروپایی همواره ذهن ما را درگیر کرده برای اینکه بخواهیم از سرمایه گذاری سنگینی که در خارج هزینه کرده ایم استفاده کنیم بایستی بخشی از این خدمات را از بانک بیرون بیاوریم و خدمات را در جای دیگری ارایه کنیم. فکر می کنم فضای کنونی کشور برای حرکت به این سمت بسیار فراهم است. رقابت اصلی بانک ها بر سر کیفیت محصولی است که ارایه می دهند.
متاسفانه در بسیاری از موارد مدیران بانکی ما مگر تعداد اندکی عقب تر از مشتریان حرکت میکنند.

صالحی
فرایند ورود به بانکداری دیجیتال در وهله اول نیاز سنجی مشتریان است که محدودیت زمان و مکان به کل حذف شود. در سال نود و دو این برنامه در برنامه استراتژیک بانک شهر مطرح شده بود. از سال نود و سه  شروع برنامه پنج ساله بانک شهر این موضوع مورد توجه قرار گرفت از این سال هیچ یک از شعبات بانک شهر گسترش فیزیکی نداشته اند.
در حال حاضر ذر بانک شهر 261 شعبه داریم اما شهر نت های بانک شهر در 183 نقطه فعال هستند. ما پنجاه درصد خدمات ارایه شده از شعبات فیزیکی خود را به شهرنت ها کشانده ایم. بانک مرکزی بایستی تعاملات بیشتری در این حوزه با بانک ها داشته باشد و ما سعی کردیم به ضوابط ارایه شده از سوی بانک مرکزی پایبند باشیم . در حرکت به سمت بانکداری دیجیتال یک سری از شاخصه های مدیریتی هم تغییر می کند, این نکته وجود دارد که این شاخص ها در حال حاضر بهم خورده است و این تاثیر بانکداری دیجیتال است.

محمد مظاهری
فکر می‌کنم یک سری مسائل ساختاری و اجرایی داریم که ممکن است اجازه ندهد این شعب دیجیتال توسعه پیدا کنند. گیر اساسی این است که اگر به دنبال توسعه شعب دیجیتال هستیم مسلماً باید از وزن آن‌طرف یعنی شعب سنتی کم کنیم و الآن قریب به 16 هزار میلیارد تومان در سال هزینه نگهداری شعب است.
مسلماً ما در این 3 سال تجربه‌های ناموفق هم داشته‌ایم ولی در مسیر توسعه هستیم و تقریباً یک ماه پیش بود که سرویس ارائه چک در خارج از شعبه را ارائه کردیم و همین دو هفته پیش بود که به گوشمان رسید یک چک دویست میلیون تومانی با این شیوه در حساب گذاشته و نقد شد؛ حتی خود مدیران بانک شهر هم از این موضوع شوکه بودند ولی به نظرم این خیلی ارزشمند است که مشتری به این سطح از اطمینان به فناوری رسیده است.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  65  =  73