مجید نوری : سامانه های امنیتی متعددی باید در پس چک الکترونیک قرار گیرد

وجود سامانه های اعتبار سنجی در پس فرآیند صدور چک ضروروی است و در خصوص چک الکترونیک این ضرورت فزونی می یابد. امروزه با وجود بیگ دیتا کلیه اطلاعات یک فرد قابل کنترل است و به این صورت می توان از صدور چک برای افراد فاقد بودجه مندرج بر روی چک، جلوگیری نمود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مجید نوری، مشاور رئیس کل بانک مرکزی، درباره صدور چک الکترونیک گفت: « تعریف درباره چک الکترونیک مفهومی فراتر از نسخه دیجیتال چک معمولی ندارد، چرا که  تنها چک کاغذی را به صورت مجازی مبادله کردیم ، اما این پدیده نیازمند سامانه های امنیتی متعددی است. وقتی سامانه یا سیستم معمولی را به فضای مجازی می بریم، شرایطی رخ می دهد که ناچاریم اطلاعات بیشتری از فرد را کنترل کنیم و افرادی که بودجه کافی برای پرداخت چک ندارند با موانعی مواجه خواهند شد، در نتیجه برگشت چک اتفاق نمی افتد. ایجاد چنین امنیتی  نیازمند سامانه های دیگری در پس سامانه چک الکترونیک است».
وی در ادامه افزود: « بانک مرکزی با فراهم کردن سامانه اعتبار سنجی امکاناتی را فراهم کرده که اطلاعات متعددی از جمله ، میزان بودجه فرد متقاضی صدور چک، قابل بررسی است ، البته این سامانه برای چک کاغذی هم استفاده خواهد شد. امروز به واسطه بیگ دیتا کلیه سلایق و علایق یک فرد بدست می آید و قطعا  بودجه افراد برای صدور چک به همین ترتیب قابل بررسی است. سامانه اعتبار سنجی در برابر معضلات امنیتی صدور چک قرار می گیرد ».
نوری اشاره کرد: «صدور چک الکترونیک به نحوی که به طور کلی تحت کنترل بانک مرکزی باشد، انجام نمی گیرد، بلکه هر بانک خودش نسبت به چک الکترونیک و ریسک های مربوط به آن پیش می رود و بانک مرکزی در خصوص ایجاد سامانه های امنیتی مربوط به این موضوع، اقدام می کند».
معاون ارشد بانک مرکزی در پایان توضیح داد: « متاسفانه فرهنگ استفاده از چک و مفهوم آن در ایران با سایر دنیا متفاوت است. چک در کشور های دیگر باید امکان تبدیل بلافاصله به پول نقد را داشته باشد، اما در ایران مدت دار است و این کار درستی نیست. اگر موجودی فرد از رقم نگاشته شده در چک کمتر است، باید جلوی صدور چک گرفته شود و این اتفاق  باید از طریق سامانه هایی که در پشت سامانه چک الکترونیک قرار می گیرد، انجام شود».

معاون ارشد بانک مرکزی در پایان به بانکداری الکترونیک توضیح داد: « متاسفانه فرهنگ استفاده از چک و مفهوم آن در ایران با سایر دنیا متفاوت است. چک در کشور های دیگر باید امکان تبدیل بلافاصله به پول نقد را داشته باشد، اما در ایران مدت دار است و این کار درستی نیست. اگر موجودی فرد از رقم نگاشته شده در چک کمتر است، باید جلوی صدور چک گرفته شود و این اتفاق  باید از طریق سامانه هایی که در پشت سامانه چک الکترونیک قرار می گیرد، انجام شود».

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  ⁄  15  =