پیش‌بینی شگفت‌انگیز ۳۰ سال پیش اکونومیست درباره شکل‌گیری ارز دیجیتال در ۲۰۱۸

تصویر جلد نشریه معروف اکونومیست در ژانویه ۱۹۸۸ کاملا گویاست، یک ققنوس که از آتش ناشی از سوختن چندین ارز رسمی (نظیر دلار، مارک و ین) به دنیا آمده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بر گردن این پرنده، سکه‌ای قرار به ارزش ۱۰ ققنوس وجود دارد. اما آنچه جالب‌تر است، تاریخی است که در زیر این سکه نگاشته شده است: سال ۲۰۱۸ میلادی!

عنوان مقاله ویژه این شماره نشریه اکونومیست «برای ارز جهانی آماده شوید!» است. نویسنده این مقاله به بررسی وضعیت اقتصادی آن دوره می‌پردازد و بر آن اساس پیش‌بینی می‌کند که در چند دهه آینده (یا طبق اشاره خود نویسنده، ۳۰ سال بعد، یعنی سال ۲۰۱۸) شاهد ایجاد یک ارز واحد بین کشورهای مختلف دنیا خواهیم بود.

در این مقاله آمده است:

«سی سال آینده، آمریکایی‌ها، ژاپنی‌ها، اروپایی‌ها و مردم بسیاری دیگر از کشورهای ثروتمند و نیز برخی کشورهای فقیر احتمالا هزینه خریدهای خود را با یک ارز واحد می‌پردازند. دیگر قیمت‌ها را به دلار، ین و مارک نمی‌نویسند و در عوض بر حسب یک واحد رسمی یکسان (مثلا ققنوس) اعلام می‌کنند. شرکت‌ها و مشتریان از ققنوس استقبال خواهند کرد، زیرا استفاده از آن به مراتب ساده‌تر از ارزهای ملی کنونی کشورهای مختلف است. همین ارزهای ملی هستند که عامل بسیاری از اختلالات در زندگی اقتصادی در اواخر قرن بیستم بوده‌اند.»

نویسنده این مطلب در بخشی دیگر از مقاله خود می‌گوید:  «…مرزهای ملی اقتصاد به تدریج در حال از بین رفتن است. با ادامه این روند، تقاضا برای اتحاد ارزها، حداقل در میان کشورهای صنعتی بیش از پیش جذابیت می‌یابد. البته این امر شاید برای صرافان و دولت‌ها جذابیتی نخواهد داشت….از بین رفتن ریسک ناشی از وجود چندین ارز مختلف موجب رونق تجارت، سرمایه‌گذاری و اشتغال خواهد شد.»

با وجود پیشتازی بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال، هنوز شیوه‌های پرداخت با این ارز دچار مشکلاتی نظیر کندی سرعت تراکنش و نیز هزینه بالای کارمزد است. با وجود ارایه راه‌حل‌هایی نظیر شبکه لایتنینگ، هنوز بیت کوین نتوانسته به عنوان ارزی برای کاربردهای روزمره جا بیفتد. با وجود رقابت شدید میان ارزهای دیجیتال رمزپایه دیگری نظیر اتریوم، لایت کوین و ریپل با بیت کوین، شاید پیش‌بینی اکونومیست تا چند سال دیگر کاملا محقق شود!

 

منبع: ارزنگار

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  2  =  8