انتشار اوراق مشارکت رکود را افزایش نمی دهد

عضو پیشین شورای پول و اعتبار گفت: نرخ سود اوراق مشارکت، باید 2 درصد بیشتر از نرخ سود بانکی باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،علی قنبری عضو اسبق شورای پول و اعتبار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج در مورد تصمیم شورای پول و اعتبار مبنی بر تثبیت نرخ سود بانکی و انتشار اوراق مشارکت، گفت: انتشار اوراق مشارکت یکی از بهترین تصمیماتی است که می تواند موجب جمع آوری نقدینگی در شرایط موجود شود ضمن اینکه این سیاست می تواند از تشدید تورم نیز جلوگیری کند.

وی، ویژگی های اقتصادی کشور را از منظر تورمی، افزایش شدید نقدینگی همراه با نرخ بیکاری بالا و رشد اقتصادی منفی که در مجموع به رکود تورمی تعبیر می شود، مورد اشاره قرار داد و افزود: در شرایط امروزی راهکارهای مختلفی برای وضعیت اقتصادی توصیه و توسط دولت به اجر گذاشته می شود.

عضو اسبق شورای پول و اعتبار با بیان اینکه در حالیکه طبق سند چشم انداز 20 ساله نرخ رشد اقتصادی کشور باید حدود 8 درصد باشد، اکنون نرخ رشد اقتصادی کشور منفی 5.8 درصد است، گفت: متاسفانه در همین شرایط با کسری شدید بودجه 92 مواجه ایم ضمن آنکه برای پرداخت یارانه ها نیز کسری وجود دارد.

او ادامه داد: انتشار اوراق مشارکت می تواند بخشی از کسری بودجه را تامین کند و با نقدینگی بدست آمده از این محل می تواند برخی پروژه های عمرانی و زیربنایی و توسعه ای را برای ایجاد تحریک در بازار به کار انداخت.

قنبری در واکنش به این سوال که آیا دولت راهکار دیگر جز انتشار اوراق مشارکت برای جمع آوری نقدینگی کشور نداشت، گفت: از مجموع تصمیمات متعددی که دولت می توانست بکار بگیرد، این تصمیم به صورت نسبی مناسب ترین تصمیم بود چرا که عملا امکان استقراض از بانک مرکزی، استقراض از بانک های خارجی، انتشار پول و افزایش قیمت حامل های انرژی وجود داشت.

وی اضافه کرد: مشکل کنونی همینک است که شاید برای اوراق مشارکت خریداری آنچنانی وجود نداشته باشد بنابراین باید جذابیت های لازم ایجاد شود و نرخ سود اوراق مشارکت را تا حد قابل توجهی افزایش دهند تا مردم بتوانند اوراق بیشتری خریداری کنند.

عضو اسبق شورای پول و اعتبار ضمن اشاره به این نکته که هم اکنون نرخ سود در شبکه بانکی کشور به صورت رسمی 20 درصد است، گفت: نرخ سود اوراق مشارکت باید 2 درصد بیشتر از نرخ سود بانکی باشد.

وی در واکنش به این پرسش که آیا انتشار اوراق مشارکت رکود را تشدید نخواهد کرد، گفت: دولت با اعتبار بدست آمده از این محل می تواند بخشی از سرمایه گذاری های جامعه را خرج بودجه های عمرانی و جاری کند و در واقع انتشار اوراق مشارکت می تواند وضعیت رکودی را بهبود ببخشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  5