واکنش کیهان به مواضع اخیر اوباما

روزنامه کیهان در مطلبی به آخرین مواضع رییس جمهور آمریکا واکنش نشان داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،آمریکا بار دیگر و برای چندمین بار نشان داد که نمی‌تواند طرف قابل اعتمادی در مذاکرات هسته‌ای کشورمان باشد. آمریکایی‌ها در مذاکرات ژنو2 بازی تکراری «چماق و هویج» را با تغییر نقش‌ها به میدان آورده بودند. در این بازی برخلاف دفعات قبل، چماق را به دست فرانسه داده و هویج را آمریکا به دست گرفته بود. اما این بازی و نقش‌های ساختگی آن دوام زیادی نیاورد و مقامات آمریکایی در آستانه مذاکرات بعدی که قرار است 29 آبان ماه جاری- 20 نوامبر 2013- در ژنو از سر گرفته شود، ادعاهای بی‌اساس پیشین را تکرار کرده و اعلام کردند در مقابل امتیازاتی که از ایران انتظار دارند، تقریبا هیچ امتیازی نخواهند داد.

اوباما، رئیس جمهور آمریکا به کنگره این کشور اطمینان داد «تحریم‌هایی که برداشته می‌شود بسیار ناچیز است» و با خوش‌خیالی تاکید کرد در ادامه مذاکرات «توسعه برنامه هسته‌ای ایران متوقف خواهد شد»، «اوباما» با تاکید بر این که «تحریم‌ها اقتصاد ایران را فلج کرده است» گفت «در هر توافقی تنها یک بخش جزئی از تحریم‌ها برداشته می‌شود».

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که پیش از این به همراهی خود با ایران اشاره داشت و فرانسه را یکی از عوامل ناتمام ماندن مذاکرات ژنو2 معرفی کرده بود در مصاحبه با شبکه ام.اس.ان.بی.سی گفت: که «اکثر تحریم‌ها علیه ایران باقی می‌ماند و فقط بخش کوچکی از دارایی‌های مسدود شده این کشور آزاد می‌شود.» وی میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های جهانی را 45 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: «فقط بخشی از آن احتمالا آزاد می‌شود» جان کری در ادامه گفت؛ «ما برنامه خود را آنجا که امروز است، قفل خواهیم زد و در واقع آن را به عقب برخواهیم گرداند»!

وزیر امور خارجه آمریکا «توافق خوب» با جمهوری اسلامی ایران را توافقی دانست که در آن منافع اسرائیل و آمریکا حفظ شود و گفت «آنچه که ما از کنگره می‌خواهیم این است که به ما زمان بدهد تا در مذاکرات با ایران به یک توافق خوب که از منافع خودمان و اسرائیل حمایت کند دست پیدا کنیم». از سوی دیگر «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا طی سخنانی از ترفند «پلیس خوب و پلیس بد» که در جریان مذاکرات ژنو 2 به کار گرفته شده بود، پرده برداشته و تصریح می‌کند «فرانسه کاملا با ما موافق است» و گزارشات مربوط به اختلاف میان آمریکا و فرانسه را «نادرست» معرفی می‌کند.

در همان حال نشریه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» از گزارش محرمانه هیئت آمریکایی به مقامات رژیم صهیونیستی خبر می‌دهد. به نوشته تایمز اسرائیل، یکی از اعضای این هیئت که «وندی شرمن» سرپرستی آن را برعهده داشت در یک نشست محرمانه به صهیونیست‌ها اطمینان داده است که «اختلاف بین آمریکا و اسرائیل بر سر توافق بین ایران و گروه 5+1 ماهیت تاکتیکی دارد» و تاکید کرده است که «آمریکا و اسرائیل برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش می‌کنند».

اوباما: همه گزینه‌هاروی میز است!

در همین رابطه رئیس جمهور آمریکا در ادامه سیاست یکی به نعل و یکی به میخ کوبیدن خود با تأکید بر این که همه گزینه‌ها علیه کشورمان روی میز است در عین حال از کنگره آمریکا خواست تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع نکند. اوباما روز پنج‌شنبه در کنفرانس خبری خود در کاخ سفید گفت: ما نمی‌خواهیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد و همه گزینه‌ها برای جلوگیری دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای روی میز است.

وی در ادامه افزود: هدف از اعمال تحریم‌ها علیه ایران، مجبور کردن تهران به مذاکره و قرار دادن پرونده هسته‌ای خود روی میز مذاکره است.

وی با تأکید بر اینکه گزینه نظامی همچنان روی میز است، گفت: بیایید امتحان کنیم ببینیم که آنها (ایران) چقدر مایل هستند تا این موضوع را از طریق دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز حل کنند.

اوباما در بستر بازی فریب علیه ایران گفت که از کنگره خواهد خواست تا تحریم جدیدی علیه ایران وضع نکند و بگذارد تا گفت‌وگوها با ایران ادامه پیدا کند.

از سوی دیگر؛ وی درباره دیدار خود با نمایندگان کنگره نیز گفت: به نمایندگان اطمینان دادم که تحریم‌های اصلی ایران، بویژه تحریم نفتی و بانکی که مهمترین تأثیر را بر اقتصاد این کشور گذاشته است به قوت خود باقی است. رئیس جمهور آمریکا افزود: به نمایندگان گفتم که باید ببینیم ایران تا چه اندازه برای حل و فصل دیپلماتیک و صلح‌آمیز مسئله هسته‌ای جدی است اگر تا شش ماه دیگر مشخص شود آنان جدیتی در این مسئله ندارند، می‌توانیم بقیه تحریم‌ها را بار دیگر بازگردانیم.

توپ در زمینایران است!

اوباما در ادامه اظهارات خصمانه خود علیه کشورمان روز چهارشنبه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهور فرانسه مدعی شد توپ در زمین ایران است.!

اوباما و اولاند پس از این گفت‌وگوی تلفنی حمایت خود را از طرح پیشنهادی کشورهای 5+1 در مذاکرات ژنو ابراز کرده و گفتند: «اکنون نوبت ایران است که پاسخی مثبت بدهد و توپ در زمین ایران قرار دارد.»

در بیانیه دفتر اولاند در باره این گفت‌وگوی تلفنی آمده است: «سران دو کشور اراده مشترکشان را برای دریافت ضمانت‌هایی از ایران برای رها کردن برنامه هسته‌ای نظامی‌اش بیان کردند.»

این اظهارات در حالی بیان شده که «لوران فابیوس» وزیرامور خارجه فرانسه، جمعه پیش در حالی که هنوز دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 در ژنو به پایان نرسیده بود، در مصاحبه گفت که کشورش از پیش‌نویس موافقتنامه با ایران راضی نیست.

کاخ سفید نیز سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای به کنگره آمریکا هشدار داد که مخالفت با رسیدن به توافقی با ایران می‌تواند منجر به جنگ و مرگ کامل مذاکرات هسته‌ای شود.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید در این رابطه گفت: هر گونه توافقی که به دست آید، باید منطبق با معیارهای ما باشد و این اطمینان را که ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای حرکت نمی‌کند را ایجاد کند و ما باید به پیگیری خود در این زمینه ادامه دهیم و نیاز به این داریم که بدانیم ایران جدیت دارد.

تمدید حالت فوق‌العاده علیه ایران

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین با بیان این که روابط با ایران هنوز به حالت عادی برنگشته است از تصمیم خود برای ادامه حالت فوق‌العاده در ارتباط با ایران خبر داد و تحریم‌های دوره جیمی کارتر رئیس‌جمهور سابق این کشور علیه ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

این تحریم‌ها پس از تسخیر لانه جاسوسی در سال 1358 از سوی دانشجویان انقلابی کشورمان از سوی کارتر وضع شد و بر اساس آن دارایی‌های ایران در آمریکا مسدود شد.

یکی از مقامات کاخ سفید البته تلاش کرد که این اقدام را عادی بخواند و گفت تصمیم اوباما ربطی به گفت‌وگوهای ژنو ندارد و امری است که به صورت «روتین» و همه ساله انجام می‌شود. وی گفت: «ما باید قبل از انقضای دستور قبلی آن را تمدید می‌کردیم.»

کری: 95 درصد تحریم‌ها باقی می‌ماند

همزمان با رئیس‌جمهور آمریکا که هیچ نشانه‌ای از حسن‌نیت و اعتمادسازی در اظهارات وی دیده نمی‌شود جان کری وزیر خارجه این کشور نیز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» اعلام کرد تنها بخش کوچکی از دارایی‌های بلوکه شده کشورمان در صورت همکاری آزاد خواهد شد.

وی گفت: آمریکا در حال پیشنهاد طرحی است تا بخش کوچکی از 45 میلیارد دلار دارایی‌های ایران در بانک‌های جهان، آزاد شود.

وی در این مصاحبه تاکید کرد که بخش اصلی تحریم‌های ایران لغو نخواهد شد و گفت: بیش از 95 درصد تحریم‌های کنونی بر جای خود باقی خواهد ماند.

کری همچنین گفت: پیش از اعمال تحریم‌ها علیه ایران، این کشور درآمدی حدود 110 تا 120 میلیارد دلار در سال از فروش نفت به دست می‌آورد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه افزود: اکنون تحریم‌ها درآمد ایران را به حدود 40 تا 45 میلیارد دلار در سال رسانده است که این 45 میلیارد نیز در بانک‌های جهان مصادره شده است.

روز چهارشنبه، نیز کری در دیدار خود با کمیته اقتصادی مجلس سنای آمریکا تاکید کرد در صورتی که واشنگتن تحریم‌های اقتصادی بیشتری علیه ایران اعمال کند این احتمال وجود خواهد داشت که شرکای مذاکره‌کننده خود را از دست بدهد.

وی گفت: هر تحریم جدیدی علیه تهران ممکن است موجب شکست کامل مذاکرات شود.

کری در ادامه افزود که او نگرانی‌های عمیق اسرائیل درباره مذاکرات جاری با ایران را درک می‌کند و با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده است تا وی را مطمئن کند که اسرائیل و آمریکا هر دو موافق هستند که نباید به ایران اجازه داد تا تبدیل به ملتی با سلاح اتمی شود.

بنابراین، مواضع آشکار آمریکایی‌ها علیه کشورمان در آستانه مذاکرات 29 آبان به وضوح حاکی از آن است که هیچ روزنه اعتمادی به آمریکا وجود ندارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

26  ⁄  13  =