نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی بازنگری می شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت: به خاطر شرایط رکود تورمی،جهت گیری به سمتی است که سود سپرده های بانکی و نرخ تسهیلات بانکی خیلی افزایش نیابد اما در مواردی ناگزیریم که بازنگری کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،ولی اله سیف در مراسم افتتاح نخستین صندوق قرض الحسنه در شبکه بانک خصوصی با تاکید بر رفع مشکلات شبکه بانکی کشور و از جمله بحث برداشت ها از بانک ها افزود: سیاست ما این است که اول بانک مرکزی منضبط شود و بعد نظم را در شبکه بانکی انتظار داشته باشیم.

وی در باره گله مندی بانک ها از برداشت ها از حساب بانکها گفت : باید همه موارد به طور شفاف سازماندهی شود و روی ریل اصلی برگردد.

سیف افزود: برخی موارد به خاطر شبهه تفاوت نرخ ارز بوده است که باید رسیدگی کنیم و نباید قبل از رسیدگی به صورت حساب ها از حسابها برداشت شود.

سیف گفت : قرار بود 69 میلیارد تومان از 100 میلیارد تومانی که برداشت شده است برگردانده شود و این برداشت ها اواخر پارسال اتفاق افتاده است.

سیف اظهار داشت : می توانیم با هم نظام بانکی را به طور منضبط و بر اساس اصول و مقررات مدیریت کنیم و از هر پیشنهادی استقبال می کنیم.
وی تاکید کرد : نظام بانکی کشور باید به سطح نظام های پیشرفته برسد و به نیازهای بانک مرکزی هم توجه شود.

علاج تورم کنترل شدید نقدینگی است
وی گفت: اقتصاد ما دچار شرایط رکود تورمی است و اگر پدیده تورم را به تنهایی می داشتیم ، راحت تر می توانستیم کنترل کنیم و به تعادل نسبی برسیم.

سیف اعلام کرد : علاج تورم کنترل شدید نقدینگی است تا به شرایط متعادل برسیم اما وقتی رکود داریم باید به رشد تولید هم توجه و همزمان با رشد تولید ، نرخ تورم را هم کنترل کنیم.

وی افزود : به همین دلیل هدفی که برای پایان سال داریم ، این است که نرخ تورم 40 درصدی را به 35 تا 26 درصد برسانیم.
سیف گفت : به دلیل ملاحظاتی که در باره رکود داریم نرخ تورم می تواند در پایان سال به35  تا 36 درصد برسد و  اقدامات بعدی که در سال آینده  اجرا خواهد شد شرایط تورم را  بهبود می بخشد.

رئیس بانک مرکزی درباره سود اوراق مشارکت هم گفت :یکی از بحث های بسیار اساسی در شورای پول و اعتبار ، نرخ سود بانکی است.
وی افزود : به خاطر شرایط رکود تورمی ، جهت گیری به سمتی است که سود سپرده های بانکی و نرخ تسهیلات بانکی خیلی افزایش نیابد اما در مواردی ناگزیریم که بازنگری کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت : یکی از این موارد نرخ سود اوراق مشارکت است که باید جاذبه هایی متناسب با واقعیت های اقتصادی کشور داشته باشد.

وی گفت : اخیرا با بی استقبالی مواجه بودیم و نرخ سود اوراق مشارکت باید در حد چند درصدی با نرخ سپرده های بانکی متعادل شود.
سیف افزود : تصمیم گیری در جلسه آینده شورای پول و اعتبار نهایی و اعلام خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  2