الان زمان تغییر سود بانکی و بازنگری نیست

مدیرعامل بانک پاسارگاد با بیان اینکه الان زمان تغییر نرخ سود بانکی و بازنگری در سیاست‌های پولی و بانکی نیست، به دولتمردان توصیه کرد در گام اول قیمت تمام شده کالاها کاهش پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،مجید قاسمی در ارتباط با اینکه با توجه به اظهارات وزیر اقتصاد مبنی براینکه نرخ سود بانکی طی 40 سال گذشته منفی بوده و مردم در این سال‌ها متضرر شده‌اند هم اکنون زمان برای بازنگری در بسته سیاستی-نظارتی و بخصوص نرخ سود بانکی فراهم نشده است؟ به تسنیم اظهار داشت: بهترین پاسخ را آقای سیف به این سوال دادند ایشان گفتند "به دلیل اینکه نرخ تورم بالاست، نرخ فعلی سود بانکی پایین است ولی الان اگر بخواهیم نرخ سود را افزایش دهیم، قیمت تمام شده پول در سیستم بانکی افزایش پیدا می کند و تسهیلاتی که باید به بنگاه‌های اقتصادی داده شود باید با نرخ بیشتری پرداخت شود".
وی با بیان اینکه نرخ فعلی سود بانکی موجب گله‌مندی برخی از فعالان اقتصادی است، افزود: در عین حال بانک‌ها چاره‌ای جز دریافت نرخ سود فعلی ندارند چراکه قیمت تمام شده پول بانک‌ها بالاست.
مدیرعامل بانک پاسارگارد ضمن اشاره به اینکه دامن زدن به افزایش نرخ سود بانکی در شرایط فعلی به مصلحت نیست، تصریح کرد: همانطور که رئیس کل بانک مرکزی گفته‌اند باید تلاش کنیم که نرخ تورم را در جامعه کاهش دهیم؛ بنده هم کاملاً با نظر آقای سیف موافق هستم.

* نظریه‌های اقتصادی الان دردی از اقتصاد ما دوا نمی‌کند
قاسمی درباره سیاست‌های پیشنهادی برای کاهش نرخ تورم، اضافه کرد: شرایط اقتصاد کشور ما در حال حاضر به گونه‌ای نیست که با سیاست‌های معمول و توصیه شده طبق برخی نظریه‌های اقتصادی بتوان کاری از پیش برد. اقتصاد ما الان اقدامات خاص و ویژه‌ای را می طلبد که این اقدامات بیشتر به یک برنامه تثبیت اقتصادی نزدیک تر است تا به یک برنامه‌ای که مبتنی بر تضعیف ارزش پول ملی بدون مطالعات جدی باشد.
وی ادامه داد: بنابراین شرایط فعلی شرایطی نیست که بتوان برخی از برنامه‌های متداول را پیش بینی و یا پیشنهاد کرد؛ بطور مثال برای کنترل تورم یکی از سیاست‌هایی که در بخش مالی اتخاذ می شود انتشار اوراق مشاکرت است اما الان انقدر اوراق مشارکت منتشر شده که باعث سرکوب تولید در بخش اقتصادی شده است.
مدیرعامل بانک پاسارگارد با تأکید براینکه انتشار اوراق مشارکت اندازه‌ای دارد، تصریح کرد: انتشار بیش از این اوراق مشارکت باعث تشدید رکود اقتصادی خواهد شد بنابراین باتوجه به همزمانی رکود عمیق و تورم سنگین و همچنین عدم وجود آثار قطعی کند شدن روند فزاینده تورم و البته با توجه به اینکه شاخص کالا و خدمات مصرفی در روستاها اعلام نمی شود و فقط شاخص شهری را داریم نمی توان از اوراق مشارکت کمک گرفت.

* توصیه قاسمی برای بهبود وضعیت اقتصادی
وی با بیان اینکه گزارش‌های دریافتی حاکی از افزایش شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی (تورم) در شهرستان‌هاست، افزود: اینکه فکر کنیم روند فزاینده تورم متوقف شده است جای تأمل دارد ضمن اینکه سایر شاخص‌ها چنین چیزی را نشان نمی‌دهد؛ اما در هر صورت این تورم اگر به همین مقدار باشد و فرضاً روند فزاینده آن نیز متوقف شده باشد باتوجه به رکود جدی اقتصادی قطعاً اعمال سیاست‌های پولی سنتی در رابطه با کنترل تورم و … موثر نخواهد بود.
این فعال اقتصادی اضافه کرد: اصولاً رابطه تأثیر گذاری سیاست‌های پولی در کشور با بخش حقیقی بسیار بسیار شکننده شده است، اگر نگوییم این رابطه قطع شده است باید بگوییم که رابطه اثر گذاری این سیاست‌ها در بخش واقعی اقتصاد کم اثر است.
قاسمی با تأکید براینکه نمی توان از طریق سیاست‌های متداول وضعیت اقتصاد را به سمت تعادل و بهبود هدایت کرد، افزود: آنچه که الان می توان توصیه کرد این است که قیمت تمام شده کالاهای تولیدی کاهش پیدا کند؛ برای کاهش قیمت کالاهای تولیدی باید قیمت اجزا و عوامل تولید کاهش و یا تثبیت شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  3  =  3