آقای رئیس‌کل مانع کاهش ۱۵ درصدی قیمت‌ها در بازار آی تی شد

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران گفت: صنف فناوری اطلاعات با کاهش نرخ ارز، واقعا کاهش در قیمت‌ها را داشت ولی صبحانه کاری آقای رئیس کل، وضعیت را راکد کرد تا جاییکه واحدهای صنفی شاید در روز بیش از یک فاکتور نزنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،سید مهدی میرمهدی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه نرخ ارز براساس یکسری هزینه‌های مربوط با جابه‌جایی، ترخیص و گمرک یک کف و سقف دارد، اظهار کرد: این هزینه برای هر یک دلار در حد 300 تا 350 تومان است و بنابراین آن چیزی که به عنوان نرخ مطرح می‌شود عملا برای واردکننده تمام نمی‌شود.

وی با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس بانک مرکزی در ارتباط با نرخ ارز، خاطر نشان کرد: نرخ‌ها در حال کاهش بود و ارز تا مرز دو هزار و 800 تومان هم رسیده بود و در واقع شاید بتوان گفت که این کاهش، پوشش هزینه‌های ارز که همان نرخ 300 تومان بود، شد که متأسفانه رئیس کل بانک مرکزی در صبحگاهی و در یک چشم بر هم زدن نرخ‌ها را به بالای سه هزار تومان رسانید.

رییس هیات مدیره اتحادیه فناوران رایانه تهران با ابراز گلایه از اینکه متأسفانه در کشور ما هیچکس جای خود قرار ندارد، ابراز کرد: آقای سیف مسئول بانکداری کشور است و باید با ایجاد راهکارهایی توسعه سرمایه‌گذاری‌ها را به ارمغان آورد که از جمله راهکارها می‌تواند توزان بین نرخ سود بانکی و جذب سرمایه از طریق اوراق مشارکت باشد، نمی‌دانم این وظایف چه ارتباطی به نرخ ارز دارد.

او با بیان اینکه رئیس بانک مرکزی باید یک اقتصاددان باشد تا یک بانکدار، تصریح کرد: دیدگاه یک اقتصاددان جامع‌تر است و حرفی را که می‌زند تمامی جنبه‌های آن را در نظر می‌گیرد.

میرمهدی افزود: زمانیکه نرخ ارز بی‌رویه بالا می‌رود و مرز 3 هزار تومان را هم پشت سر می‌گذارد، هیچکس در این باره اظهار نظری نمی‌کند اما به محض اینکه 200-300 تومان کاهش می‌یابد، همه کارشناس می‌شوند و بازار ایران را که متکی به حرف و حدیث‌هاست به هم می‌زنند.

وی در پاسخ به این سوال که کاهش نرخ ارز، به چه میزان در بازار IT تأثیرگذار بوده است؟، گفت: صنف فناوری اطلاعات تنها صنفی بود که به کاهش نرخ ارز روی خوش نشان داد و سریعا این رویه را به بدنه خود منتقل کرد و براساس آن بین 10 تا 15 درصد قیمت کلیه کالاها کاهش یافت.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران معتقد است که این صنف واقعا با کاهش در قیمت‌ها مواجه بود ولی صبحانه کاری آقای رئیس کل، وضعیت را راکد کرده تا جاییکه واحدهای صنفی شاید در روز بیش از یک فاکتور نزنند در حالیکه هزینه‌های برق-آب-پرسنل و… را مشخص نیست از کجا می‌خواهند بپردازند.

او افزود: بازار ایران، یک بازار انتظاری است و وقتی مصرف کنندگان با چنین اظهار نظراتی روبرو می‌شوند در تصمیم‌گیری‌های خود تعلل می‌کنند به گونه‌ای که امروز بعد از رونق نسبی یکی دو هفته گذشته که با کاهش نرخ ارز به وجود آمده بود، مصرف کننده‌ای در بازار این صنف نداریم.

میرمهدی با اشاره به اینکه ما دنبال این هستیم که هزینه کالاها در کشور کاهش پیدا کند، اذعان کرد: پیش از این موضوع باید مسئولان و دولتمردان توجیه شوند تا اظهار نظرات غیر کارشناسانه‌ای در ارتباط با موضوعاتی که شاید از حیطه کاری آن‌ها نیز خارج باشد، نداشته باشند و بعد از آن به سراغ تثبیت نرخ ارز در کشور رفت و در انتها به فکر کاهش قیمت‌ها بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  5  =  1