وبا در رباط‌کریم و شهریار هم شیوع یافت

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه برخی موارد از شیوع وبا در حوزه رباط کریم و شهریار گزارش شده است، گفت: عامل اصلی این بیماری نیروهایی است که از افغانستان، پاکستان و عراق وارد ایران شدند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،محمد حسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به شیوع وبا در کشور اظهار داشت: در جلسه سه‌شنبه گذشته معاون بهداشتی وزیر بهداشت در جلسه کمیسیون حضور پیدا کرد و گزارش جامعی را در زمینه شیوع وبا در کشور ارائه کرد.

وی با بیان اینکه مستند ما دستگاه‌ها و سازمان‌های رسمی در کشور است، ادامه داد: برطبق این مستندات 174 مورد وبا گزارش شده و در 10 استان کشور یعنی استان‌های مرزی، استان مرکزی، تهران، قم و استان‌هایی که فضای مناسبی برای محیط کار نیروهای مهاجر پیدا می‌شود، شیوع داشته است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس در خصوص علت اصلی بیماری وبا گفت: عامل اصلی این بیماری نیروهایی است که از افغانستان، پاکستان و گاهاً عراق وارد ایران شدند و علت آن نبود بهداشت و استفاده از آب‌های آلوده است همچنین 5 تا 6 نفر از اتباع خارجی که بیشتر کارگران افغانی بوده‌اند، تا به حال فوت شده‌اند و با توجه به ممنوعیت ورود آنها به کشور و وجود مرزهای گسترده با افغانستان و پاکستان اما هنوز در مورد کنترل مرزها با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

قربانی یادآور شد: ما که روزی افتخار می‌کردیم وبا را در کشور ریشه‌کن کردیم و تفکرات مبارزه با وبا را به کشورهای همجوار گسترش داده‌ایم، اما به علت ورود بی رویه کارگران خارجی مشکلاتی برای ما به وجود آمده است و امیدوار هستیم که ورود این افراد به کشور کنترل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تعداد افراد مبتلا به وبا افزایش پیدا نکرده است؟ گفت: گزارش ما براساس سازمان‌های رسمی کشور است و اینکه بگوییم شیوع وبا افزایش داشته یا نداشته است، به گزارش مستند نیاز دارد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه وبا جزء بیماری‌های غیرواگیردار است، اظهار داشت: با رعایت بهداشت می‌توان از بیماری وبا جلوگیری کرد. البته برخی در مصاحبه‌های خود گفته‌ بودند که ما از آب شرب استفاده کرده‌ایم که در آن مردار بوده و این باعث شیوع بیماری شده است.

قربانی ادامه داد: باید حوزه‌های امنیتی ما نیروهایی که از کشورهای همسایه وارد می‌شوند، کنترل کنند و مراکز بهداشتی در مناطق مرزی اهتمام بیشتری را نسبت به بررسی و کنترل وضعیت بهداشت و آب شرب داشته باشند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا گزارشی از شیوع وبا در تهران و کرج داشته‌اید؟ خاطرنشان کرد: برخی موارد از شیوع وبا در حوزه رباط کریم و شهریار گزارش شده است و البته در این استان‌ها فوتی نداشته‌ایم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

99  −    =  97