بررسی توجیه اقتصادی تامین مالی صادرات برق توسط بانک توسعه صادرات ایران

نتایج یک پژوهش بانکی نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری و حمایت‌های بانک توسعه صادرات ایران از طرح‌های نیروگاهی سیکل ترکیبی در تمامی استان‌های کشور با هدف ارتقاء توان صادراتی آن‌ها از توجیه اقتصادی برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، بر اساس پژوهش انجام شده‌ توسط مرکز پژوهش و آموزش این بانک، کشورهای خاورمیانه که دارای منابع نفت و گاز وافر هستند ظرفیت تولیدی خود را به سمت بهره‌مندی بیشتر از نیروگا‌ه‌های حرارتی خواهند برد. لذا بدین منظور برنامه‌ی جمهوری اسلامی ایران برای پوشش نیاز برق خود در سال‌های آتی سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با سوخت گاز به دلیل حجم عظیم ذخایر گازی خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید: بر این اساس بانک توسعه صادرات می‌تواند با حمایت از طرح‌های نیروگاهی سیکل ترکیبی در کلیه استان‌های کشور و انرژی‌های تجدیدپذیر آب و باد در استان‌های که دارای مزیت دسترسی به این انرژی‌ها هستند، با هدف ارتقاء توان صادراتی آن‌ها سرمایه‌گذاری نماید.

در این گزارش که با عنوان "تحلیل صنعت برق ایران و جهان" توسط کارشناسان اداره امور پژوهشهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری این مرکز تهیه شده، آمده است: ایجاد نیروگاه‌های جدید، توسعه خطوط انتقال و توزیع، افزایش میزان تولید برق و حجم سرمایه‌گذاری‌های موجود و برنامه‌ریزی شده در این صنعت، همگی بیانگر روند رو به رشد توسعه این صنعت است. 

در این گزارش تصریح شده است: اتصال شبکه برق کشور با کشورهای همسایه نشان می‌دهد که موقعیت ممتاز ایران در تبادل برق، انتقال برق از کشورهای همسایه به دیگر همسایگان و نیز صادرات برق از جمله ظرفیت‌های کشف نشده کشور در بخش انرژی است.

این گزارش می‌افزاید: در حال حاضر ظرفیت دریافت برق کشور حدود هزار مگاوات و ظرفیت انتقال برق به همسایگان نیز در همین حدود است.

گزارش مذکور از پنج فصل تشکیل شده است و در نهایت پیشنهادهایی برای سرمایه‌گذاری بانک توسعه صادرات در صنعت برق در استان‌های مختلف کشور با هدف رفع نیاز داخل و تقویت ظرفیت شبکه بین‌المللی در راستای اهداف گسترش صادرات در فصل پنجم ارائه شده است.

در این گزارش یکی از مراحل اصلی توجیه اقتصادی صادرات برق "تعیین بهای تمام شده عرضه برق در بازارهای هدف" اعلام شده و آمده است: باید در نظر داشت که توجیه اقتصادی و تعیین بهای تمام شده برق بسته به نوع نیروگاه تولیدکننده برق، ویژگی مسافتی و شرایط امنیتی کشور مقصد در تلفات و سایر مباحث ریسک موجود در صادرات برق به آن‌ها، و میزان تورم و نرخ بهره ایران که می‌تواند برای سرمایه‌گذار قابل پیش‌بینی باشد، متغیر خواهد بود.

در پایان این گزارش 95 صفحه‌ای پیشنهاد شده است قبل از سرمایه‌گذاری برای توسعه نیروگاه‌های برق با هدف صادرات به متغیرهای ذکرشده توجه بیشتری مبذول شود تا بتوان از امکانات و منابع کشور در توسعه صادرات به طور بهینه بهره‌برداری نمود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

55  −    =  50