آنچه باید از بزرگ‌ترین کارخانه چوب و کاغذ کشور بدانیم

شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران بزرگترین کارخانه تولیدکننده کاغذ ایران است و مجوز بهره‌برداری از بالغ بر 150 هزار هکتار از جنگل‌های شمال کشور را برای تولید انواع کاغذ از آنها دارد. اما از قطع درختان نشانه‌گذاری‌ شده تا تبدیل آنها به چیپس چوب و تولید خمیر از این خُرده چوب‌ها و تبدیل این خمیر به کاغذ تحریر و روزنامه و ساخت کتاب و روزنامه از این خمیرها، راهی سخت و طولانی طی می‌شود.

data-src=http://www.mazpaper.com/uploads/6_373.jpg

نمونه‌ای از راه‌های ساخته شده در جنگل‌های تحت اختیار کارخانه

یکی دیگر از واحدهای مهم شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران، بخش راهسازی آن است. مسئولان این کارخانه، واحد راهسازی را یکی از موفق‌ترین واحدهای اجرایی بخش جنگل به حساب می‌دانند. تا پایان سال 1389 حدود 1100 کیلومتر انواع جاده جنگلی در اطراف این کارخانه و در مسیر دسترسی به جنگل‌های در اختیار آن کشیده شده است.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، مدیرعامل شرکت در جمع خبرنگاران گفت: یکی از عواملی که از آتش گرفتن این جنگل‌ها در آتش سوزی چند سال پیش جنگل‌های مازندران و گلستان جلوگیری کرد، همین جاده‌ها بوده است، چرا که امکان دسترسی سریع به محل‌های آتش گرفته و اطفاء سریع حریق را فراهم کرده‌اند. در عین حال روستاییان اطراف از بخش عمده‌ای از این جاده‌ها به عنوان راه‌های ارتباطی و مواصلاتی استفاده می‌کنند.

شاید بهتر این باشد که گزارش بازدید از شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران را با شعری که روی یکی از سیلوهای نگهداری رول‌های کاغذ ـ شاید توسط یکی از کارکنان این کارخانه ـ ماندگار شده است، به پایان برد:

چگونه شرح دهم لحظه لحظه خود را

برای این همیشه ناباور خیال‌پرست

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

18  ⁄  3  =