تعیین نرخ سود بانکی تابع معاملات اقتصادی

تعیین نرخ سود می‌بایست تابع یک سری معاملات اقتصادی و فرمول کارشناسی صورت بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،محمدعلی عبداله زاده عضو  کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران، گفت: تعیین نرخ سود بانکی به شکل دستوری و براساس فرمول‌های غیر کارشناسی سبب اختلال در سیستم بانکی است و تعیین نرخ سود می‌بایست تابع یک سری معادلات اقتصادی صورت گیرد.

وی افزود: برخورد دستوری با هر جزئی از اجرای اقتصادی به خصوص بحث پولی و مالی نتیجه مطلوب در بر ندارد و بانک مرکزی از چنین برخودری باید دوری کند.

عبداله زاده تصریح کرد: رابطه نرخ سود بانکی و تورم یک رابطه اقتصادی است و خود به خود تعیین می‌شود و نیاز به دستورات بانک و دولتی ندارد.

این نماینده مجلس گفت: برخورد سلیقه‌ای در تعیین نرخ سود بانکی اثار مطلوبی همراه ندارد و با پایین آوردن نرخ سود توانایی حمایت از تولید و رونق اقتصادی را تضمین نمی‌کند.

وی در پایان گفت: تعیین نرخ سود بانکی بر حسب شرایط اقتصادی وآثار طبیعی ان در جامعه و شاخص های اقتصادی صورت گیرد.

**تامین حقوق سپرده‌گذاران در شرایط تورم وظیفه بانک‌ها

موسویان کارشناس بانکی گفت: بانک به عنوان یک موسسه واسطه عمل می کند وبا جمع‌آوری منابع سپرده گذاران در قالب انواع تسهیلات به متقاضی تسهیلات می پردازد.

وی افزود: در بانک داری بدون ربا رابطه سپرده گذارای در بانک به صورت و کالت است و سپرده گذار به بانک وکالت می دهد تا منابع مالی او فعالیت‌های سودآور به کار گرفته شود و بخشی از سود به عنوان حق الوکاله به بانک و مابقی به سپرده گذار پرداخت شود.

وی تصریح کرد: برای تامین حقوق سپرده گذاران در شرایط تورمی پرداخت کف و پایین ترین حق است و در صورتی که بانک توانایی پرداخت سود را نداشت حفظ ارزش سرمایه و قدرت خرید و پرداخت حداقل میزان سود است تا ارزش پول حفظ شود.

موسویان گفت: به اقتضای قرارداد وکالت بانک‌های اسلامی موظف به پرداخت حداقل نرخ سود براساس نرخ تورم و سامان دهی برای جلوگیری از کاهش ارزش پول است.

این کارشناس بانکی افزود: تسهیلات منابع بانکی و شخصی به شمار نمی‌آید و منابع کل جامعه است و از گیرنده تسهیلات انتظار پرداخت مبلغ درحد نرخ تورم به اضافه هزینه عملیات بانک می‌رود.

وی ادامه داد: در صورتی که کف حقوق سپرده گذاران و حق بانک نسبت به گیرنده تسهیلات را در نظر بگیریم نرخ تورم مشخص می‌شود.

وی تاکید کرد: رابطه سود بانک با نرخ تورم کف حقوق سپرده گذار را تعیین می‌کند.

وی در پایان گفت: از طرف دیگر نرخ تورم به همراه هزینه عملیات بانک کف نرخ سود تسهیلات در بانک داری بدون ربا را تعیین می‌کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  1  =