مشارکت انگلیس در حمله نظامی به سوریه منتفی شد

در شرایطی که مقامات آمریکایی طی روزهای اخیر به طور بی وقفه از آمادگی خود برای اقدام نظامی علیه سوریه سخن می گویند، آخرین اخبار حاکی از آن است که مهمترین متحد آن ها، یعنی انگلیس، این بار همراهیشان نخواهد کرد. ساعتی پیش، پارلمان انگلیس با اکثریت آرا، با هرگونه مشارکت این کشور در اقدام نظامی علیه سوریه مخالفت کرد.

به گزارش «تابناک»، نمایندگان مجلس عوام در انگلیس با طرح دولت این کشور برای اقدام نظامی در سوریه در واکنش به آنچه کاربرد تسلیحات شیمیایی توسط دولت خوانده شده، مخالفت کرد. مجلس نمایندگان با 285 رای مخالف در برابر 272 رای موافق با با طرح دولت دیوید کامرون مخالفت کرد.

سایت شبکه خبری «بی بی سی» ضمن انتشار این خبر می نویسد پس از اعلام این موضوع، دیوید کامرون در سخنانی گفت که این رأی نشان می دهد پارلمان با اقدام نظامی مخالف است و دولت او بر این اساس اقدام خواهد کرد. رأی مجلس عوام که از آن به عنوان یک شکست سنگین برای سیاست خارجی دیوید کامرون نام برده شده است، مانع از شرکت انگلیس در اقدام نظامی احتمالی ایالات متحده و متحدانش علیه حکومت بشار اسد می شود.

دولت انگلیس پیش از رای گیری پارلمان در پاسخ به نگرانی های حزب کارگر بخش هایی از طرح خود را اصلاح کرده بود. حزب کارگر نیز اصلاحیه ای را بر این طرح درباره ضرورت ارائه شواهد قانع کننده از سوی دولت ارائه کرده بود که با اختلاف 114 رای رد شد.

نمایندگان همچنین به طور غیرمنتظره طرح دولت را به رأی گذاشتند. این طرح اقدام نظامی در سوریه را در صورتی که بازرسان سازمان ملل متحد کاربرد تسلیحات شیمیایی به وسیله حکومت بشار را تایید کنند، مجاز می دانست.

فیلیپ هاموند، وزیر دفاع انگلیس گفته است که کشورش در اقدام نظامی علیه سوریه شرکت نخواهد کرد ولی تأکید کرد این اقدام بدون حضور انگلیس هم صورت خواهد گرفت. به گفته او نپیوستن انگلیس به اقدام نظامی علیه حکومت سوریه مانع از انجام آن نخواهد شد، ولی آمریکا و متحدانش را مایوس خواهد کرد. هاموند گفت او و کامرون از رأی مجلس نمایندگان مأیوس شده اند و هشدار داد که این رخداد به روابط لندن و واشنگتن آسیب خواهد زد.

او پیش تر گفته بود که رأی منفی حزب کارگر باعث می شود که امشب حکومت اسد با آسودگی بیشتری به خواب برود. هاموند همچنین گفته است که جنگ عراق افکار عمومی در بریتانیا را در رابطه با هر اقدام نظامی در خاورمیانه مسموم کرده است.

از سوی دیگر، کاخ سفید در واکنش به مخالفت پارلمان بریتانیا با اقدام نظامی در سوریه گفته است ایالات متحده به رایرنی با انگلیس ادامه خواهد داد. بنا بر اعلامیه کاخ سفید، باراک اوباما بر اساس منافع ایالات متحده درباره هر گونه اقدام احتمالی تصمیم گیری خواهد کرد.

رأی منفی مجلس عوام به اقدام نظامی در بریتانیا پس از آن صورت گرفت که نشست 5 عضو دائمی شورای امنیت بدون نتیجه پایان یافت. این نشست که پنج شنبه در نیویورک برگزار شد، نتوانست از اختلاف های آمریکا، انگلیس و فرانسه با روسیه و چین بر سر اقدام نظامی در سوریه بکاهد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  7