عملکرد موفقی بانک توسعه صادرات با اختصاص ۹۸.۸ تسهیلات خود به صادرات

رئیس گروه بانک و بیمه سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بانک توسعه صادرات به عنوان بانک تخصصی با اختصاص 98.8 تسهیلات خود در امر صادرات عملکرد موفقی را نشان می دهد که شایسته تقدیر است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات، فرهاد نوری با بیان این مطلب گفت: نرخ سود تسهیلات مشارکتی مطابق قانون بین 18 تا 21 درصد تعیین شده که بانک توسعه صادرات حداقل نرخ قانونی 18 درصد را اعمال می‌کند همچنین نرخ سود عقود غیر مشارکتی نظیر تسهیلات فروش اقساطی تا سر رسید 2 سال 14 درصد و بیشتر از 2 سال 15 درصد می‌باشد که در بانک توسعه صادرات اعمال می‌ گردد.
وی افزود: همچنین نرخ سود تسیهلات ارزی 6 درصد بوده که برای صادر کنندگان نمونه 1 درصد و برای دارندگان وثایق معتبر نیم درصد تخفیف ارائه می‌گردد.
نوری تاکید داشت: در خصوص اعطای تسهیلات به وارد کنندگان نیز در بانک توسعه صادرات تسهیلات بانکی فقط در حوزه واردات در مقابل صادرات پروژه‌های سرمایه گذاری و تامین مواد اولیه و قطعات در جهت توسعه صادرات قابل ارائه می‌باشد.
رئیس گروه بانک و بیمه سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: ضرورت دارد بانک مرکزی با ابلاغ مصوبه‌ای بانک‌های عامل را مکلف کند تا بصورت تکلیف قانونی تسهیلات صادراتی حداقل 10 درصدی با اجرا کنند.
وی در این خصوص گفت: براساس بسته سیاستی، نظارتی بانک مرکزی، بانکها مجازند 10 درصد منابع را به صادرات و بازرگانی اختصاص دهند اما آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در عمل این عدد تا حداکثر 3 درصد متوقف شده است که در برخی بانکهای خصوصی در حد صفر است. به نظر می‌رسد ضرورت دارد بانک مرکزی با ابلاغ مصوبه‌ای بانک‌های عامل را موظف نماید تا بصورت تکلیف قانونی، تسهیلات صادراتی حداقل 10 درصدی را اجرا نمایند.
وی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی یکی از مشکلات بررسی آمار تسهیلات اختصاصی به صادرات را عدم وجود سر فصل صادرات در طبقه بندی بین‌المللی فعالیتهای اقتصادی isic در تهیه آمارها می‌داند به گونه‌ای که بخش صادرات به عنوان بخش مجزا محسوب نگردیده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

13  +    =  16