چکاوک وسما دو سامانه برای یک هدف/ موازی کاری بانکها و بانک مرکزی

بانک مرکزی در حالی از راه‌اندازی سامانه «چکاوک» برای ساماندهی امور چک و حذف اتاق پایاپای اسناد بانکی خبر داده است که نزدیک به سه ماه پیش نیز اجرای آزمایشی طرح «سما» با هدفی مشابه سامانه «چکاوک» در سیستم بانکی آغاز شد و به گفته مدیران بانک‌ها، «موفقیت‌آمیز» نیز بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از اردیبهشت‌ماه سال‌جاری برخی بانک ها  از اجرای طرح «سما» به صورت آزمایشی در 5 استان البرز تهران، زنجان و …برای جایگزینی «کلر» در سیستم بانکی خبر داد و عنوان کرد که در صورت موفقیت‌آمیز بودن این سامانه، به زودی در تمام کشور اجرا می‌شود. البته این سامانه پیش از این در شهرستان ابهر (استان زنجان) اجرایی شده بود.

در آن زمان  عنوان شد که «با اجرای طرح سما، لاشه چک‌ها که پیش از این، از طریق «کلر» میان بانک‌ها جابه‌جا می‌شد، در شعبه پذیرنده باقی می‌ماند و مبلغ چک از طریق سامانه وصول می‌شود یا در صورت نبود موجودی برگشت می‌خورد.» به عبارت دیگر «با اجرای این سامانه، صدور چک‌های بین‌بانکی (رمزدار) از دسترس خارج شد و نقل وجوه به سامانه‌های بانکی «پایا و ساتنا» منتقل شد.

از جمله مزیت‌های سامانه «سما» افزایش سرعت وصل برای مشتری و کاهش اتلاف وقت و هزینه برای برگرداندن لاشه چک به بانک صادر کننده چک عنوان شده بود.

کلر از اواسط دهه 1370 در نظام بانکی ایران ایجاد شد و به افراد اجازه می‌داد چک‌های خود را که متعلق به سایر بانک‌های کشور بود، به حساب خود در هر بانکی بخوابانند و پس از مدتی بین 48 تا 72 ساعت، مبلغ چک به حساب آنها واریز می‌شد.

 

چکاوک از راه رسید

اما به تازگی، شورای پول و اعتبار، اجرای طرح مشابهی را تحت عنوان «چکاوک» تصویب و چندی پیش، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی نیز ویژگی‌های این سامانه را تشریح کرد.

او اعلام کرد که با این سامانه، بانک مرکزی در تلاش است با نظام‌مند کردن ‌فرآیند از نقطه آغازین که درخواست مشتری برای دریافت دسته چک است تا نقطه پایانی که در واقع تسویه بین بانک و مشتری انجام می‌شود، امکان سوء‌استفاده را به حداقل میزان ممکن برساند. به گفته این مقام مسوول در بانک مرکزی، با اجرای پروژه چکاوک، بانک مرکزی سامانه‌ای در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد که عملا آنها را از گردش لاشه چک بی‌نیاز می‌کند. در واقع اصل چک پس از اسکن در بانک بستانکار و درج اقلام اطلاعاتی آن در سامانه بایگانی خواهد شد.

با اینکه هنوز طرح «چکاوک» رسما پیاده‌سازی نشده است؛ مسوولان بانک مرکزی  تاکنون در مورد دلایل اجرای دو طرح مشابهبه طور تقریبا همرمان پاسخی نداده‌اند.

منبع: دنیای اقتصاد با مقداری اصلاح

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. محمد می گوید

    آشپز که دو تا شد آش یا شور می شود یا بی نمک

  2. مسعود می گوید

    سلام
    هنوزخیلی کارداره ایراداش زیاده

ارسال یک پاسخ

64  −  61  =