شفاف‌ترین شرکت‌های بورسی مشخص شدند

اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار، رتبه بندی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را بر اساس امتیاز کسب شده از نظر کیفیت افشا و اطلاع رسانی مناسب برای دوره سه ماهه منتهی به پایان خرداد 92 به همراه امتیاز مقایسه‌ای دوره 12 ماهه منتهی به 30 اسفند 91، منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بر اساس این گزارش، کارخانجات داروپخش با کسب 99 امتیاز در صدر ایستاده است و مجتمع های توریستی و رفاهی آبادگران و کارخانجات کمک فنر ایندامین سایپا با 98 امتیاز در رتبه های بعدی قرار دارند.

همچنین داروسازی زهراوی، سیمان دورود و نیروترانس با 96 امتیاز در رتبه‌های چهارم تا ششم ایستادند.

پس از این شرکت‌ها، صنایع شیمیایی سینا، لابراتوار داروسازی دکتر عبیدی و سرمایه گذاری مسکن با 95 امتیاز دارای رتبه‌های هفتم تا نهم شدند.

بر اساس این گزارش، جایگاه دهم نیز به شرکت سیمان فارس با 94 امتیاز تعلق گرفت.

در مقابل، پتروشیمی اصفهان با 9 امتیاز، تولی پرس و آهنگری تراکتورسازی با هشت امتیاز و کابل البرز با شش امتیاز ضعیف‌ترین شرکت‌های بورسی از نظر اطلاع رسانی و کیفیت افشا شناخته شدند.

بخش بندی شرکت‌ها نشان می‌دهد که به طور جداگانه در بازار اول مجتمع‌های توریستی و رفاهی آبادگران با 98 امتیاز رتبه اول و پتروشیمی اصفهان با 9 امتیاز رتبه آخر را از نظر اطلاع رسانی به خود اختصاص داده‌اند.

در بازار دوم هم کارخانجات داروپخش با 99 امتیاز رتبه نخست را از نظر شفافیت اطلاعاتی دارا است و کابل البرز با شش امتیاز ضعیف‌ترین شرکت از حیث اطلاع رسانی در این بازار تعیین شد.

از میان شرکت های سرمایه گذاری هم سرمایه گذاری پردیس و سرمایه گذاری نیرو با 100 امتیاز رتبه نخست را به خود اختصاص دادند. اما سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران با 81 امتیاز ضعیف ترین شرکت از نظر شفافیت اطلاعاتی میان سایر شرکت‌های سرمایه گذاری بود.

در جدول شرکت‌های هلدینگ هم سرمایه گذاری مسکن با 95 امتیاز و سرمایه گذاری بانک ملی ایران با 56 امتیاز به ترتیب در ابتدا و انتهای جدول قرار گرفتند.

این در حالی است که امتیاز اطلاع‌رسانی ناشران بر اساس وضعیت اطلاع‌رسانی آن‌ها از نظر قابلیت اتکا و به‌ موقع بودن ارسال اطلاعات محاسبه شده‌ است.

معیار به‌موقع بودن بر اساس زمان ارسال اطلاعات توسط شرکت (پیش‌بینی‌های درآمد هر سهم، صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای حسابرسی‌نشده، صورت وضعیت پرتفوی، اظهارنظرهای حسابرس نسبت به پیش بینی درآمد هر سهم اولیه و شش‌ماهه و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای شش ماهه، صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده و شده پایان دوره مالی و برنامه ‌زمانبندی پرداخت سود سهامداران) در مقاطع تعیین ‌شده در دستورالعمل افشای اطلاعات و با لحاظ کردن میزان تاخیر در ارسال اطلاعات، مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

میزان نوسانات و تغییرات در پیش‌بینی‌های ارسالی و هم‌چنین تفاوت‌های میان مبالغ پیش‌بینی شده و عملکرد واقعی حسابرسی شده معیار قابلیت اتکا در این محاسبات است.

لازم به‌ذکر است؛ از آن‌جا که شرکت‌های سرمایه‌گذاری براساس دستورالعمل‌های جدید، ملزم به ارائه پیش‌بینی درآمد هر سهم نیستند، لذا امتیاز مربوط به این شرکت‌ها به طور جداگانه مورد محاسبه قرار گرفته و اطلاعات مقایسه‌ای مربوط به این شرکت‌ها تنها نسبت به سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ ارائه شده ‌است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

57  −  48  =