تلاش‌های جدید آمریکا برای قطع کامل صادرات نفت ایران

در حالی که باراک اوباما و کاخ سفید منتظر روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان ریاست جمهوری جدید‌ ایران برای آزمون رسیدن به توافق هسته‌ای هستند، سنا و مجلس نمایندگان آمریکا دو طرح جدید تحریمی با هدف قطع کامل صادرات نفت ایران را در دستور کار خود دارند.

در حالی که باراک اوباما و کاخ سفید منتظر روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان ریاست جمهوری جدید‌ ایران برای آزمون رسیدن به توافق هسته‌ای هستند، سنا و مجلس نمایندگان آمریکا دو طرح جدید تحریمی با هدف قطع کامل صادرات نفت ایران را در دستور کار خود دارند.

به گزارش «تابناک، هفته آینده قرار است مجلس نمایندگان آمریکا بر سر طرح تحریمی جدید به رأی‌گیری بنشیند؛ لایحه‌ای که هدف آن از میان بردن کامل توان ایران برای صادرات نفت است.

بنا بر این گزارش، این طرح تحریمی از رئیس جمهوری خواسته است ‌با بهره از اختیارات خود و بر پایه قانون «اقدامات ضروری اقتصادی بین المللی» ظرف مدت دو ماه تلاش لازم برای قطع کامل باقی مانده صادرات نفت ایران را صورت دهد.

این طرح جدید مجلس نمایندگان، همچنین موارد دیگر همچون راه‌های نفوذ ایران برای دور زدن تحریم‌ها را نیز مد نظر قرار داده‌ که از جمله آن‌ها ذخایر ارزی ایران است که امکان انجام مبادلات به یورو را به تجار ایرانی می‌دهد.

بر پایه گزارش‌ها، این طرح در نظر دارد، بانک‌هایی را که به تسهیل نقل و انتقال ذخایر ارزی ایران کمک می‌کنند، ‌تحریم کرده و از مبادله با بانک‌های آمریکایی و همچنین شرکای خارجی ایالات متحده محروم سازد. از سوی دیگر، محدودیت شدید صنعت کشتی‌رانی ایران از مسیر بازرسی‌های دقیق و قوانین تنظیمی مربوط به پرچم کشور‌ها در این طرح گنجانده شده است.

این گزارش می‌افزاید، این طرح تحریمی در حالی به رأی‌گیری گذاشته می‌شود که همزمان با آن، سنای آمریکا نیز در طرحی مشابه قرار است اقدام به تحریم حوزه‌هایی نظیر معادن و ساخت و ساز ایران ‌بکند.

آسوشیتدپرس در گزارشی در این باره آورده است، این تحریم‌ها چنانچه به قانون تبدیل شود، همه بخش صنعت معدن و ساخت و ساز در ایران را تحت تحریم قرار خواهد داد.

همچنین در طرح سنا نیز پیش بینی شده ‌که آمریکا تا سال 2015 اقدام به قطع کامل فروش نفت ایران در سرتاسر بازارهای جهانی کند.

بنا بر ‌گزارش آسوشیتد‌پرس احتمالا طرح مجلس زود‌تر از طرح سنا به رأی‌گیری گذاشته خواهد شد. در همین حال جان مک کین اشاره کرده است که ایالات متحده باید هر چه زود‌تر به جلو حرکت و فشار‌ها بر ایران را زیاد کند، زیرا وقت در حال پایان است.

این در حالی است که دولت اوباما در کاخ سفید، منتظر آن است که با روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری جدید ایران، رسیدن به یک توافق هسته‌ای با ایران را به بوته آزمایش بگذارد.

هفته گذشته همچنین هجده تن از نمایندگان کنگره به علاوه شماری از چهره‌های دانشگاهی در نامه‌ای از باراک اوباما ‌خواستند نیروی دوباره‌ای به دیپلماسی ایالات متحده برای مذاکرات هسته‌ای با ایران بدهد و به حسن روحانی شانسی برای رسیدن به توافق هسته‌ای داده شود.

همچنین بیزینس ویک در مطلبی پیرامون همین موضوع نوشته است که تیم امنیت ملی اوباما در کاخ سفید، مشغول بررسی جوانب این امر است که ‌حسن روحانی در رسیدن به یک توافق هسته‌ای تا چه حد جدی است؟

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

84  ⁄  14  =