مزایای حذف ارز ۱۲۲۶ برای صنعت

فارس- دبیر انجمن صنایع نساجی با تشریح آثار مثبت حذف ارز مرجع برای بخش صنعت، می‌گوید: این مساله، سهم صنعت از ارز مبادله‌ای را افزایش می‌دهد. علیرضا حائری افزود: تا پیش از این، بخشی از درآمد ارزی کشور به عنوان ارز مرجع لحاظ می‌شد که تخصیص آن به بخش‌های مختلف شفاف نبود.وی ادامه داد: در این شرایط، ارز مرجع، یک ارز با ارزش محسوب می‌شد که وجود رانت در تخصیص آن غیرممکن نبود.

 دبیر انجمن نساجی تصریح کرد: با حذف ارز مرجع، مشکل عدم شفافیت در تخصیص ارز مرجع از بین می‌رود و علاوه بر این، بخشی از ارز که به عنوان ارز مرجع تلقی می‌شد، حال باید با نرخ مبادله‌ای در اختیار اقتصاد کشور قرار گیرد و به این ترتیب، سهم صنایع از ارز مبادله‌ای افزایش خواهد یافت. حائری افزود: تاکنون سه نوع ارز مرجع، مبادله‌ای و آزاد در کشور داشتیم که حال به دو نوع؛ یعنی مبادله‌ای و آزاد تغییر پیدا کرده و امیدواریم در نهایت به ارز تک نرخی برسیم و فاصله میان ارز مبادله‌ای و آزاد از بین برود.

 وی با بیان اینکه تا پیش از حذف ارز مرجع، فاصله بین ارز مرجع و آزاد حدود 2200 تومان بود، گفت: در حال حاضر با حذف ارز مرجع، فاصله بین حداقل نرخ ارز یعنی ارز مبادله‌ای و حداکثر نرخ ارز یعنی ارز آزاد حدود 700 تا 800 تومان است که این یک حرکت به سمت ارز تک نرخی محسوب می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×    =  6