قاچاق گندم و طلا مهار شد

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به مهار قاچاق گندم، طلا و سوخت در استانهای مرزی گفت: بزرگترین پرونده‌های قاچاق مربوط به خودرویی‌ها و برخی پرونده‌های ارزی است و در این راستا محموله 144 خودرو مصادره شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تسنیم، فداحسین مالکی در حاشیه گردهمایی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جمع خبرنگاران در مورد افزایش سهم برخی مرزنشینان برای واردات کالا از 600 هزار تومان به 2 میلیون تومان، اظهار داشت: این اقدام را در جهت کاهش قاچاق کالا انجام دادیم و هر فرد از این پس می‌تواند در ماه تا 2 میلیون تومان کالا وارد کند تا از این طریق علاوه بر کمک به اشتغال، وضعیت اقتصاد کشور نیز کمک می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه مرزنشینان از افزایش سهم واردات آنها به کشور استقبال کرده‌اند، گفت: با توجه به اینکه حجم وسیعی از استانهای مرزی مشمول این طرح می‌شوند و کالاهایی که آنها وارد می‌کنند در سطح کشور تولید می‌شود، در نظر داریم این رقم را افزایش دهیم. 

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد تأخیر اقدامات انجام شده در راستای قاچاق کالا اظهار داشت: همانطور که گفته شد در 6 ماهه دوم سال گذشته سختی‌هایی وجود داشت که در همان حین متوجه خروج کالاهای ضروری از کشور شدیم و بلافاصله از این موضوع جلوگیری کردیم. در مورد سوخت نیز در برخی از استانها توانسته‌ایم این مسئله را مهار کنیم و در استان سیستان و بلوچستان قاچاق سوخت به صفر رسیده است. 

مالکی با بیان اینکه در 6 ماهه دوم سال با توجه به قاچاق طلا در استان اصفهان کارگاه‌ها تعطیل شدند،‌تصریح کرد: برای حل این مسئله جلساتی را با استانها برگزار کردیم و در نهایت از تعطیلی پایگاه‌ها جلوگیری و قاچاق طلا را نیز مهار کردیم بر همین اساس باید گفت که در حال حاضر قاچاق طلا مهار شده است. 

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد اقدامات انجام شده برای قاچاق دام نیز گفت: در پی اقدامات این ستاد قاچاق دام 50 درصد کاهش یافته است همچنین از خروج برخی محصولات از جمله گندم و آرد به دلیل اینکه استراتژیک است جلوگیری کردیم اما برخی کالاهای غیرضروری که کیفیت آن نسبت به کالاهای داخل پایین‌تر است، وارد کشور می‌شود که امیدواریم این مسئله را نیز مهار کنیم. 

وی در پاسخ به خبرنگاری در مورد بزرگترین پرونده قاچاق کشور گفت: با توجه به اینکه پرونده‌های قاچاق در حوزه‌های مختلف و کالاهای متفاوتی از جمله طلا، سوخت، دام و سایر کالاها انجام می‌شود نمی‌توان آمار دقیقی را گفت ولی پرونده‌های خودرو بزرگترین پرونده‌های قاچاق را به خود اختصاص دادند و همچنین برخی پرونده‌های ارزی نیز جز بزرگترین پرونده‌ها هستند که البته در مورد پرونده‌های طلا این مسئله را مهار کرده و مسئله قاچاق خودرو و طلا را به صورت قانونمند کرده‌ایم. 

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه در پاسخ به سوال دیگر خبرگزاری تسنیم در مورد قاچاق گندم به دلیل پایین بودن قیمت داخل نسبت به سایر کشورها بیان کرد: به دلیل اینکه برخی کالاها در کشور از یارانه برخوردار هستند قیمت آنها پایین‌تر از کشورهای همسایه است مسئله قاچاق در مورد این کالاها رخ می‌دهد ولی به دلیل اینکه گندم جزء کالاهای استراتژیک کشور است به سرعت با قاچاق این مسئله برخورد کردیم و این مسئله نیز مهار شد. 

به گفته مالکی در مدت زمان کوتاهی حجم ناچیزی از گندم از کشور به صورت قاچاق خارج می‌شد ولی با اقدامات انجام شده و جلسه با استانداری‌ها این مسئله را حل کردیم. 

وی در پایان در مورد واردات خودروی پورشه که چندی پیش رخ داده بود، گفت: در این پرونده برخی از افراد با سوءاستفاده‌هایی از کارت‌های بازرگانی افراد متعدد اقدام به واردات خودرو کردند که در حال حاضر پرونده آنها در محافل قضایی است و همچنین یک محموله 144 خودرویی نیز با ارز دولتی وارد کشور شده که هیچ حقوق گمرکی برای این خودروها پرداخت نشده بود و در نهایت ستاد مبارزه با قاچاق کالا به سرعت این محموله را مصادره کرده است. 

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: با توجه به اینکه این خودروها پیش‌فروش شده بود ستاد به دنبال حق مردمی است که این خودروها را خریداری کرده‌اند و به نوعی که حق دولت نیز در این زمینه رعایت شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

32  −  22  =