آغاز تحریم جدید خودرویی

تسنیم: براساس دستورالعمل اجرائی صادرشده از سوی رئیس جمهور آمریکا از امروز تحریم های جدیدی علیه ایران به اجرا گذاشته می شود که ممنوعیت صدور قطعات خودرو به ایران از جمله آنهاست.

بر اساس تحریم های جدید که مکمل تحریم های گذشته آمریکا علیه ایران به حساب می آیند شرکت های قطعه ساز خارجی در صورت صدور قطعات خودرو به ایران از امروز اول جولای با اعمال مجازات هایی از سوی دولت آمریکا مواجه می شوند.  
 
مقامات کره جنوبی نسبت به زیان 1300 قطعه ساز کره ای در اثر این تحریم ها ابراز نگرانی کرده اند. پایگاه اینترنتی کره تایمز طی گزارشی در این باره نوشت شرکت های تولید کننده قطعات خودرو در کره جنوبی نظیر هیوندای در معرض خطر از دست دادن پول حاصل از فروش قطعه به ایران قرار گرفته اند.
 
این گزارش افزود: با گسترش دایره تحریم های آمریکا علیه ایران که قرار است از ابتدای ماه جولای به اجرا گذاشته شود، انجام هرگونه تراکنش مالی، حتی پرداخت هایی که معاملات مربوط به آنها قبلا انجام شده، ممنوع خواهد بود.  
به گفته منابع مطلع در وزارت تجارت کره و بازار قطعات خودرو، 1300 شرکت قطعه ساز کره ای از تحریم های جدید متاثر خواهند شد.
بر اساس دستورالعمل اجرایی شماره 13645 که در روز سوم ژوئن از سوی دولت آمریکا صادر شد، هر شخصی که در تراکنش های مالی قابل توجه مرتبط با فروش کالاها و خدمات مهم برای استفاده در خودرو سازی ایران، دخالت داشته باشد، تحت تحریم قرار خواهد گرفت. این دستور صدور کالاهای استفاده شده در تولید و مونتاژ خودروهای باری، سواری، موتورسیکلت و سایر خودروها در ایران را شامل می شود.
بر اساس این گزارش حجم صادرات سالانه قطعات خودرو از کره جنوبی به ایران  در حال حاضر 200 میلیون دلار است. شرکت پارس خودروی ایران در فاصله مارس 2011 تا فوریه 2012، 240 هزار و 923 دستگاه خودروی کیا پراید تولید کرده است. با توجه به اینکه شرکت هیوندای و شرکت کیا 95 درصد قطعات این خودرو را تامین می کنند، تحریم های جدید موجب آسیب جدی این شرکت خواهد شد.
 
در عین حال دبیر انجمن خودروسازان تحریم های جدید آمریکا را کم اهمیت دانسته و با اشاره به خودکفایی ایران در تولید بسیاری از قطعات خودرو تاکید کرده است این تحریم ها تاثیری در تولید خودروهای پرتیراژ ایجاد نخواهد کرد.
 
احمد نعمت بخش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: در حال حاضر فقط بخشی از نیاز قطعات خودروهای فول سی کی دی مشمول این تحریم ها قرار دارند و عمده قطعات خودروهای داخلی تولید ملی هستند.
 
وی با اشاره به اینکه قطعات خودروهایی مانند سمند، پراید، 405 و به ویژه 206 در داخل تولید می‌شوند، افزود: هم اکنون صنعت خودروسازی کشور نیاز چندانی به قطعات بازار کره جنوبی ندارد اما باید بگویم در این تحریم ها در تولید خودروهای نیازمند قطعات فول سی کی دی مانند مگان و تیانا با مشکلاتی همراه می شویم که با اتخاذ تصمیمات کارآمد آن را به حداقل ممکن رسانده‌ایم.
دبیر انجمن خودروسازان ایران اضافه کرد: در گذشته صنعت خودرو در تولید ریو و ورنا وابستگی به قطعات کره جنوبی داشت که این امر نیز با توقف تولید کاهش یافته است.
به اعتقاد نعمت بخش، صنعت خودروی کشور طی سال های گذشته در تولید قطعات ساخت داخل به دستاورد‌های مهمی دست پیدا کرده است که با ممنوعیت ارسال قطعات به کشور تا حد قابل توجهی تحت تأثیر نخواهد گرفت.
 
بسته تحریمی جدید آمریکا علیه ایران همچنین بخش انرژی، کشتیرانی و کشتی‌سازی راهدف قرار داده است. از سوی دیگر این تحریم‌ها مانع تجارت فلزات گرانبها با ایران می‌‌شود.
 
این تحریم‌ها ریال ایران را نشانه می‌‌گیرد و به آمریکا این قدرت را می‌‌دهد تا علیه موسسه‌های مالی خارجی که به نقل و انتقال ریال برای ایران کمک می‌‌کنند، اقداماتی را به عمل آورد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

55  ⁄    =  11