آنچه از تراکنش ناموفق نمی دانید

تراکنش ناموفق به تراکنشی اطلاق می‌شود که در اثر استفاده کارت یک بانک در خودپرداز یا پایانه فروش فیزیکی یا مجازی بانک دیگر ایجاد شده و از سوئیچ کارت بانک پذیرنده و مرکز شتاب عبور کرده و برای سوئیچ کارت بانک صادرکننده کارت ارسال شده است لیکن پاسخی از سوئیچ کارت بانک صادرکننده کارت بنا به دلایلی به مرکز شتاب برگشت نشده و مشتری خدمت مورد تقاضا را دریافت نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک تعداد کارت‌های صادره توسط بانک‌ها همواره سیر صعودی داشته اما متأسفانه ظرفیت سامانه‌های مرتبط با کارت در بانک‌های کشور همگام با رشد تعداد کارت‌ها افزایش نیافته و این امر باعث کاهش کیفیت و سطح خدمت رسانی به دارندگان کارت شده است بطوری که تعداد تراکنش‌های ناموفق در خودپردازها و پایانه‌های فروش روند رو به رشد نشان می‌دهد.اما ناموفق بودن تراکنش به دلایلی از جمله قطع ارتباط سوئیچ بانک صادرکننده کارت با مرکز شتاب، خاموش بودن سامانه‌های مرتبط با کارت بانک صادرکننده کارت و یا عدم توانایی سوئیچ بانک صادرکننده کارت به پاسخگویی به تراکنش در زمان مقرر شده به وقوع می‌پیوندد.

روش محاسبه کارمزد به این صورت است که چنانچه نسبت تراکنش‌های ناموفق یک بانک به کل تراکنش‌های شتابی آن بانک بیش از 5 درصد باشد، به ازاء هر تراکنش ناموفق مبلغ 500 ریال کارمزد از بانک صادر کننده کارت اخذ می‌شود.چنانچه نسبت تراکنش‌های ناموفق یک بانک به کل تراکنش‌های شتابی آن بانک بیش از 10 درصد باشد، به ازاء هر تراکنش ناموفق مبلغ 1000 ریال کارمزد از بانک صادر کننده کارت اخذ می‌شود.

تعداد تراکنش های ناموفق طی این مدت به حدی رسیده که بانک مرکزی سامانه ای را برای سامان دهی آنها راه اندازی کرده است.

مغایرت در شبکه شتاب

پیشتر بانک مرکزی اعلام کرده بود:میز امداد شتاب در فضای اینترنت به آدرس EmdadShetab.cbi.ir راه اندازی شد.

سیستم امداد شتاب با هدف خدمت رسانی به مشتریان بانک های عضو شبکه شتاب و تسهیل در فرایند پیگیری رفع مغایرت های این شبکه ایجاد شده است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی؛  قبل از این نیز مرکز دریافت درخواست های رفع مغایرت تلفنی به شماره 29911 توسط اداره نظام های پرداخت  بانک مرکزی راه اندازی شده بود.

هموطنان گرامی در صورت بروز هرگونه مغایرت در تراکنش های الکترونیک خود ، علاوه بر مراجعه به بانک‌ها و  تماس با  شماره 29911 از این پس نیز می توانند در فضای مجازی به آدرس اشاره شده  مراجعه و نسبت به تکمیل فرم رفع مغایرت اقدام نمایند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  21