دلایل کاهش ۵۲ هزار میلیارد ریالی مطالبات معوق در سال گذشته

علیرضا قیطاسی مدیر امور سازمان طی گفت و گویی خبری به تشریح مهمترین فعالیت‌‌های این مدیریت طی سال گذشته پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روابط عمومی بانک ملی وی پیشنهاد آسیب‌شناسی مطالبات معوق بانک در مقایسه با چند بانک دیگر را محصول مدیریت امور سازمان عنوان کرد و گفت: در تیر ماه سال گذشته این کار کارشناسی آغاز شد که نتیجه آن مجموعه‌ای از بررسی‌ها، ریشه‌یابی‌‌ها و راهکارها بود.

 قیطاسی با عنوان اینکه در این راستا کارگروه ویژه پیگیری و وصول مطالبات در اداره کل مطالعات، برنامه‌ریزی و مدیریت ریسک تشکیل شد و فعالیت ادارات امور شعب و شعب مستقل به صورت روزانه مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه هفتگی این بررسی‌ها در همایش‌های هفتگی سه ماهه آخر سال 1391 اعلام گردید.

 به گفته وی برگزاری همایش‌های هفتگی با اولویت وصول مطالبات معوق منجر به کاهش مانده مطالبات معوق در پایان سال گذشته شد به طوری که ظرف 3 ماهه پایانی سال گذشته، بیش از 52 هزار میلیارد ریال از مطالبات غیر جاری بانک کاهش یافت.

مدیر امور سازمان عملکرد موفق بانک در کاهش مطالبات غیر جاری را نتیجه رهنمودهای مدیریت عامل و اعضای هیات مدیره بانک و همکاری مدیران امور و سایر کارکنان در سال گذشته قلمداد کرد و ابراز داشت: خوشبختانه با تلاش همکاران بانک در پایان سال 91 نسبت به پایان سال 90، بانک ملی ایران در میان 6 بانک تجاری تنها بانکی بود که مطالبات معوق آن کاهش داشت به طوری که این میزان در بانک ملی ایران بیش از 8 درصد کاهش نشان می‌دهد.

 وی ارائه پیشنهاد‌های کارشناسی در مورد طراحی و راه اندازی سامانه کنترل سیستماتیک روسای حوزه ها و بازنگری بخشنامه‌های بانک را از فعالیت‌های شاخص سال گذشته مدیریت امور سازمان دانست و اظهار داشت: در بررسی چالش‌های وصول مطالبات معوق در بانک مشاهده شد که بسیاری از بخشنامه‌ها در این رابطه نیازمند بازنگری هستند لذا بر اساس مصوبه هیأت مدیره، کل بخشنامه‌های بانک توسط کارگروه های تعیین شده مورد بازنگری قرار گرفته و در حال انجام می باشد.از سویی بخشنامه های صادره توسط ادارات کل در حال حاضر توسط اداره کل تشکیلات و روش‌ها ابلاغ می‌گردد در حالی که پیش از این، هر اداره به صورت جداگانه اقدام به ابلاغ بخشنامه می‌کرد.

 قیطاسی، ایده ایجاد و راه‌اندازی سامانه کنترل سیستماتیک روسای حوزه‌ها را متعلق به مجموعه مدیریت امور سازمان دانست و گفت: این سامانه در سیستم بانکی کشور بی‌نظیر است و به روسای حوزه‌ها امکان سرکشی غیر حضوری به شعب و بررسی وضعیت آنها را در سرفصل‌های مختلف می‌دهد، همچنین این امکان برای مدیران مربوطه دیگر نیز فراهم است.

 وی راه‌اندازی رسمی این سامانه را چهارم بهمن ماه سال گذشته عنوان کرد و گفت: این سامانه در امر وصول مطالبات معوق کمک زیادی کرد به طوری که از 4 بهمن ماه سال گذشته تا پایان اسفند ماه، مبلغ 10 هزار میلیارد ریال مانده مطالبات معوق حوزه‌ها کاهش یافت.

 مدیر امور سازمان بازنگری و نظام‌مند کردن کمیته‌های بانک اعم از پیگیری و وصول مطالبات، اعتباری، انتصابات و … را از دیگر فعالیت‌های این مدیریت در سال گذشته معرفی کرد و ادامه داد: با توجه به درآمدزایی ضمانتنامه‌های بانکی و تأکیدات مدیرعامل محترم، دستورالعمل‌های صدور ضمانتنامه در سال گذشته مورد بازبینی قرار گرفت و روان‌سازی شد. امسال نیز برای اولین بار،در خصوص میزان رشد سپرده نقدی ضمانتنامه هدف‌گذاری صورت گرفت.

در ادامه این گفت و گو، قیطاسی به تهیه و ابلاغ برنامه سالانه بانک و ارزیابی عملکرد واحدها در این خصوص به عنوان یکی از مهمترین مسئولیت‌های این مدیریت اشاره کرد و افزود: بر اساس سیاست‌های بانک و نظر ادارات و واحدهای مختلف بانک، هدف‌گذاری و برنامه‌های مربوطه تعیین و ابلاغ می‌گردد. در عین حال عملکرد واحدها به صورت مستمر کنترل شده و انحرافات فاحش در خصوص 4 سپرده موثر، مصارف، مطالبات غیر جاری و ضمانتنامه‌ها (امسال اضافه شده است) به مدیران ارشد بانک اعلام می‌شود.

 وی بررسی دقیق عملکرد ادارات امور و شعب مستقل بر اساس برنامه سالانه بانک را علت اصلی عدم اعتراض مسئولان واحدها در همایش های سال گذشته دانست.

 به گفته این مدیر ارشد بانک، بررسی سرانه سپرده شعب و سرانه سپرده کارکنان ادارات امور بر اساس تأکیدات مدیرعامل بانک از سال گذشته در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است و جایگاه هر اداره امور در میان 6 بانک تجاری استان هر 3 ماه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی از تدوین آیین‌نامه پژوهش‌های کاربردی بانک برای اولین بار خبر داد و گفت: نظام‌مند کردن پژوهش در بانک یکی از فعالیت‌های شاخص این مدیریت در سال گذشته بود که بر این اساس، شورای پژوهشی در بانک تشکیل شد و اعضای آن مشخص شدند. این شورا به صورت ماهانه جلساتی برگزار می‌کند که دبیرخانه آن در اداره کل مطالعات، برنامه‌ریزی و مدیریت ریسک است.

 قیطاسی حمایت از پایان‌نامه‌های دانشگاهی را جزو برنامه‌های بانک دانست و افزود: در آیین‌نامه پژوهشی، نحوه تعیین اولویت‌های پژوهشی بانک و میزان حمایت از پایان‌نامه‌های دانشگاهی مشخص شده است.

 وی طرح جانشین‌پروری را از جمله طرح‌های ارائه‌شده به این مدیریت در سال گذشته معرفی کرد و ابراز داشت: در این طرح که در دستور کار مسئولان بانک است، سعی شده تا شرایط رشد و ارتقای همکاران بر اساس معیارهای کمی فراهم شود.

 وی از ساماندهی نظام پیشنهادها در بانک به عنوان یکی از فعالیت‌های دیگر این مدیریت در سال 91 یاد کرد و اظهار داشت: بر این اساس برای تمامی اعضای کمیته نظام پیشنهادها در ادارات حکم صادر شد و کارگروهی نیز در اداره کل تشکیلات و روش‌ها تشکیل گردید تا پیشنهادهای همکاران به صورت هفتگی مورد بررسی قرار گیرد.

 به گفته مدیر امور سازمان عملکرد نظام پیشنهادها در سال 91 نسبت به سال 90 ، دارای رشد260 درصدی در ارائه پیشنهاد بوده است.

 دبیری شورای مدیران امور نیز از دیگر مسئولیت‌های سال گذشته مدیریت امور سازمان بود که قیطاسی، نتایج جلسات ماهانه را خوب ارزیابی کرد و گفت: تقویت کادر بازرسی بانک و استقرار بازرس مقیم در شعب مستقل و ممتاز الف و ب، ایجاد دوایر رفاه در ادارات امور شعب تهران، جانمایی شعب در تهران و ارتباط با کارگزاری بورس از جمله دستاوردهای جلسات شورای مدیران امور در سال گذشته بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×  10  =