هشدار یکی از نمایندگان بخش خصوصی به بانک‌ها

اگر در مذاکرات خود با بانک مرکزی و بانک‌های عامل در راستای اجرایی شدن بخشنامه ایفای تعهدات ارزی به نتیجه نرسیم، در نهایت فعالان اقتصادی برای احقاق حقوق خود از طریق قوه قضاییه موضوع را پیگیری می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمدمهدی رییس‌زاده، رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با ایسنا درباره روند اجرایی شدن بخشنامه ایفای تعهدات ارزی اظهار کرد: این مصوبه از سوی شورای پول و اعتبار در سوم اسفند ماه سال گذشته تصویب و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

وی ادامه داد: در این بخش نامه برای بیش از 70 درصد از موارد و مشکلاتی که فعالان اقتصادی در ارتباط با گشایش اعتبارات، گرفتن اسناد از بانک و امثال آن داشتند، تعیین تکلیف شده و قرار بود طی 15 روز این بخش نامه توسط بانک ها اجرایی شود.

رییس‌زاده با تاکید بر این‌که براساس این بخشنامه قرار بود اگر بانک‌های عامل این مصوبه را اجرایی نکنند رابطه ارزی بین آن‌ها و بانک مرکزی قطع شود، تصریح کرد: لازم الاجرا شدن این مصوبه در اواخر اسفند ماه سال گذشته بود ولی دقیقا پس از گذشت یک ماه در تاریخ 27 فروردین امسال بخشنامه جدیدی از سوی بانک مرکزی در قالب اصلاحیه ی بخش نامه قبلی صادر شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بانک‌ها به تدریج در حال اجرایی کردن این بخشنامه هستند. هرچند بعضی از بانک‌های خصوصی در مقابل اجرایی شدن آن به دلیل بار مالی که برای آن‌ها دارد زیر بار اجرا نمی روند.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی تهران گفت: همچنین این بانک ها به دلیل شرایط تحریم نمی توانند تامین ارز کرده و حتی خود بانک مرکزی نیز در مواردی به تعهدات خود عمل نمی کند.

رییس زاده با تاکید بر این‌که با توجه به شرایط فعلی حتی خود بانک مرکزی نیز به تعهدات خود نسبت به این بخش نامه به طور کامل عمل نمی کند، گفت: به همین دلیل براساس درخواست‌های اعضای اتاق و فعالان اقتصادی جلساتی در حضور مشاوران معاون اول رییس جمهور برگزار شد که طی آن به دستور رحیمی معاون اول رییس جمهور مدیران عامل بانک‌ها و نمایندگان آن‌ها در این جلسات حضور داشتند.

وی اظهار کرد: بر مبنای این جلسات بانک مرکزی و بانک‌های عامل متعهد شدند وظایف خود را در مورد این بخش نامه اجرایی کنند تا مشتریان از این بلاتکلیفی خارج شوند و بتوانند کالای خود را ترخیص کنند. همچنین آن‌هایی که قبلا کالاهای خود را ترخیص کردنده بودند بتوانند براساس ضوابط قبلی و براساس نرخ ارز مرجع عمل کنند.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی تهران با بیان این که براساس این جلسات نباید مشکلی در رمینه اجرای این بخشنامه داشته باشیم گفت: ولی همچنان اجرای بخشنامه ایفای تعهدات ارزی با موانع و مشکلاتی همراه است. ما صورتجلساتی که با حضور مشاوران معاون اول رییس جمهور برگزار شده بود را برای معاون اول ارسال کردیم و درخواست کردیم تا این جلسات همچنان ادامه داشته باشد.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال که کدام یک از بانک ها این بخش نامه را اجرایی نمی کنند، تصریح کرد: به طور دقیق نمی توانم اسم ببرم که کدام بانک ها بخشنامه را اجرایی نمی‌کند. بانک‌ها به مرور شروع به اجرایی کردن این بخش نامه کرده اند و امیدواریم مشکلات فعالان اقتصادی در این زمینه به زودی برطرف ‌شود.

رییس زاده با تاکید براین که بانک‌های پاسارگارد، پارسیان، ‌ملت، تجارت و صادرات بانک‌هایی هستند که به تدریج در حال اجرایی کردن بخش نامه هستند، ابراز امیدواری کرد که مابقی بانک‌ها نیز این بخش نامه‌ها را اجرایی کنند.

وی گفت: ما از بانک ها خواسته بودیم تا طی مکاتباتی با ما مشکلات خود را در عدم اجرایی شدن این بخشنامه ارائه کنند و اکثر بانک‌ها به جز تعدادی از آن‌ها مشکلات خود را دراین زمینه به اتاق مطرح کردند.

رییس زاده در پایان با تاکید بر این که همه مشکلات متوجه بانک‌های عامل نیست و بخشی از آن متوجه بانک مرکزی است،گفت: عمده مشکلات نیز در خصوص مسائل مربوط به جابه‌جایی و نقل و انتقال ارز بوده که کار را بسیار دشوار کرده است و همین محدودیت منابع باعث افزایش حجم اعتبارات گذشته شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  5  =  2