ارز تک نرخی شد/ قیمت دلار تعیین نشد

تک نرخی شدن ارز، تعیین نرخ دلار در بودجه، معافیت مالیاتی حقوق زیر 833 هزار تومان، تداوم واریز یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی در سال 92، و … بخشی از مهمترین مصوبات مجلس بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه 92 از صبح روز یکشنبه 22 اردیبهشت ماه در جلسات علنی مجلس در دو نوبت صبح و بعد از ظهر آغاز شد و نهایتا در روز سه شنبه 7 خرداد پرونده بودجه در مجلس بسته شد و به شورای نگهبان رفت.

*آنچه در خلال بررسی بودجه و بندهای نفتی لایحه بودجه برای مردم حائز اهمیت است نرخ دلار در بودجه است. همه ساله در بودجه نرخ دلار حاصل از فروش نفت برای تعیین درآمد نفتی تعیین می شد که این نرخ سال گذشته 1226 تومان پیش بینی شد اما به دلیل افزایش قیمت دلار در بازار آزاد زمزمه هایی مطرح بود که نرخ دلار در بودجه 92، 2450 تومان یعنی به میزان نرخ مبادله ای پیش بینی شود. با این وجود مجلس بعد از سه بار رفت و برگشت بسته ارزی به کمیسیون تلفیق، شورای پول و اعتبار را به عنوان مسئول تعیین نرخ ارز مشخص کرد و وزیر اقتصاد را که تا پیش از این درباره نوسانات ارزی به مجلس پاسخگو نبود، موظف به ارائه گزارش ماهانه به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و اقتصادی کرد.

*نمایندگان همچنین بانک مرکزی را مکلف کردند تسهیلاتی تا سقف 70 هزار میلیارد ریال برای خرید گندم اختصاص دهد.

براین اساس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف شد که تسهیلات لازم را برای خرید گندم تولید داخلی تا سقف 70 هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی بانک‌ها قبل از شروع فصل برداشت در اختیار کارخانه‌های آرد و سیلوداران بخش خصوصی و شرکت‌های تعاونی روستایی قرار دهد.

*همچنین مقرر شد از درآمد 50 هزار میلیارد تومان، 41 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی به مردم، 4000 میلیارد تومان برای بخش تولید و سهم دولت و 5000 میلیارد تومان برای حوزه سلامت هزینه شود. بر اساس این مصوبه میزان یارانه نقدی پرداختی به مردم تغییری نخواهد کرد.

*نمایندگان مجلس بانک مرکزی را موظف کردند از طریق بانک‌های عامل در سال جاری به حداقل صد هزار نفر از جانبازان 20 درصد و بالاتر با رعایت اولویت وام مسکن پرداخت کنند.

*نمایندگان در مصوبه دیگری مقرر کردند که 200 میلیارد تومان تسهیلات به زندانیان نیازمند پرداخت شود.

*نمایندگان مجلس مصوب کردند بانک‌هایی که سود آنها بیش از نرخ سود تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار باشد جریمه می‌شوند.

بر این‌اساس، بانک‌های عامل مکلف هستند سود تسهیلات اعطایی را مطابق دستورالعمل شورای پول و اعتبار دریافت نمایند و اگر سود تسهیلات اعطایی بالاتر از نرخ سود تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار باشد، دولت مکلف است مبلغ مازاد را به عنوان مالیات تشخیص داده و صددرصد آن را وصول نماید.

* نمایندگان مجلس همچنین به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اجازه دادند که در زمینه چاپ و انتشار ایران چک بر اساس قانون پولی و بانکی کشور عمل کند.

*مجلس همچنین تصویب کرد که اموال منقول و غیرمنقول بدهکاران بانکی که مطالباتی بیش از 5 میلیارد ریال دارند، به نفع بانک‌ها مصادره شود.

گفتنی است مصوبات مجلس در بودجه 92 پس از تایید شورای نگهبان ابلاغ می شود و از اول تیرماه سال 92 تا پایان سال جاری لازم‌الاجراست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×  2  =