بانکها برای ارایه تسهیلات نیاز به سپرده گذاری دارند

مدیر عامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه بانکها برای ارایه تسهیلات نیاز به سپرده گذاری دارند گفت : سود سپرده های سالانه 17 درصد و نرخ تورم 31 درصد است که به معنای آن است که نرخ سپرده ها حدود 14 درصد از نرخ تورم عقب مانده است .

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از پانا بهمن وکیلی، با انتقاد از از دستور کار خارج شدن بررسی نرخ سود سپرده های بانکی درباره نقش افزاش نرخ سپرده ها در قیمت تمام شده پول در بانکها اظهار کرد: آنچه همیشه در بحث سپرده های بانکی مطرح است اینکه بتواند هزینه های تورم را بپوشاند و طبیعی است اگر نرخ تورم بالاتر از نرخ سود بانکی باشد سپرده گذاران مایل به سپرده گذاری در بانکها نیستند.
وی ادامه داد: اگر بتوان شرایطی را در اقتصاد کلان ایجاد کرد که تورم کنترل شود می توان از افزایش نرخ سود بانکی جلوگیری کرد اما در شرایطی که تورم افزایشی سالانه وجود دارد افزایش نرخ سود بانکی اجتناب ناپذیر است .
مدیر عامل بانک توسعه صادرات عنوان کرد: نرخ تمام شده پول در بانکها در دو سال گذشته افزایش یافته و سپرده گذاران نیز با نرخ سود سپرده پایین حاضر به سپرده گذاری نیستند.
وکیلی درباره دلایل افزایش قیمت تمام شده پول در بانک‌ها، گفت: نرخ تورم مهمترین عامل قیمت تمام شده پول است که به طور طبیعی سود سپرده ها را افزایش می دهد.
وی با بیان اینکه بانک یک واسطه میان سپرده گذاران و تسهیلات گیرندگان است، عنوان کرد: جذب ارزان سپرده به طور طبیعی موجب ارایه ارزان تسهیلات می شود و اگر بتوان با نرخ مناسب جذابیت های لازم را برای هر دوبخش فراهم کند می تواند کارکرد مناسبی داشته باشد.
مدیر عامل بانک توسعه صادرات درباره انتقاد کارشناسان اقتصادی از بالابودن قیمت تمام شده پول ،خاطرنشان کرد: اگر تفاوت نرخ تورم با سود سپرده بالا باشد هیچ جذابیتی برای پول وجود ندارد.
وی افزود: اتفاقاتی که در بازار پول و ارز ایجاد شده به این دلیل است که بخشی از نقدینگی از بانکها به بازارهای دیگرهدایت شده که مهمترین دلیل آن سود کم بانکی بوده است.
مدیر عامل بانک توسعه صادرات بیان کرد: بانکها برای ارایه تسهیلات نیاز به سپرده گذاری دارند و سپرده ها زمانی به بانک هدایت می شود که نرخ سپرده ها از نرخ تورم عقب نمانده باشد.
وکیلی عنوان کرد: سود سپرده های سالانه 17 درصد و نرخ تورم 31 درصد است که به معنای آن است که نرخ سپرده ها حدود 14 درصد از نرخ تورم عقب مانده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  15