انتشار اوراق خزانه اسلامی به شرط تصویب مجلس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از برنامه انتشار اوراق جدیدی با نام اوراق خزانه اسلامی خبر داد و گفت: این موضوع تأثیر مثبتی در بورس دارد که البته در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی قابل تحقق است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از مهر، علی صالح آبادی گفت: مانند کشور‌های پیشرفته که خزانه‌داریها اوراق منتشر و از بازار سرمایه تأمین منابع می‌کنند، در کشور ما نیز خزانه‌داری کل می تواند اوراق خزانه اسلامی منتشر کند تا طلب پیمانکاران طرف قرارداد با دولت پرداخت شود.

وی افزود: برای نمونه برخی بنگاه‌های اقتصادی از دولت‌ طلب دارند و خزانه باید طلبشان را پرداخت کند، اما این امکان وجود دارد که خزانه در کوتاه‌مدت منابع لازم را برای پرداخت طلب این بخش‌ها در دست نداشته باشد از این‌رو خزانه طلب این بخش‌ها را در قالب اوراق منتشر و پولشان را پرداخت و به مرور که پول دریافت می‌کند طلب این بخش‌ها داده می‌شود.

وی اظهار داشت: در صورت تصویب معامله ثانویه این اوراق در بورس یا فرابورس خواهد بود. با ورود این اوراق به بازار سرمایه علاوه بر افزایش حجم معاملات اوراق با درآمد ثابت، تنوع ابزار‌های مالی هم افزایش می یابد و امکان تأمین مالی هم بیشتر می شود.

صالح آبادی اعلام کرد: در حال حاضر از جمله اوراق با درآمد ثابت، یکی اوراق مشارکت و دیگری صکوک اجاره است، اما با ورود این اوراق بازار ابزار‌های نوین فرابورس متنوع‌تر می‌شود.

وی در باره اینکه آیا ابزار‌های دیگری در دست انتشار است؟ اعلام کرد: در اینده اوراق اختیار معامله به عنوان ابزار جدید به بازار سرمایه معرفی خواهد شد. ورود این ابزار جدید در شورای بورس به تصویب رسیده و دستورالعمل معامله این ابزار هم در بورس تهران به تصویب رسیده است و پس از آماده‌سازی زیرساخت‌های نرم‌افزاری این ابزار راه‌اندازی خواهد شد.

رئیس سازمان بورس در باره انتشار اوراق سلف نفتی به منظور تأمین مالی طرح‌های نفتی ههم گفت : طراحی این اوراق برای تأمین مالی طرح‌های نفتی انجام و به وزارت نفت هم ارجاع داده شد، اما برای انتشار این اوراق در انتظار پاسخ وزارت نفت هستیم. به همین دلیل انتشار این اوراق همچنان مسکوت مانده است. از مزایای این اوراق این است که به پرداخت سود در فواصل زمانی از سوی ناشر نیازی ندارد که تفاوت اصلی‌ ان  با سایر اوراق است، همچنین این اوراق با توجه به جذابیت‌هایی که دارد می‌تواند بخش عمده‌ای از نقدینگی جامعه را جمع‌آوری کند.

وی در باره پیشنهاد راه‌اندازی صندوق طرح نفتی هم گفت: صندوق طرح دارای کارکردی شبیه اوراق مشارکت است و تفاوت زیادی با اوراق مشارکت ندارد و به پیشنهاد‌کنندگان گفتیم بهتر است از اوراق مشارکت که ساده‌تر از این صندوق‌ها است استفاده کنید و نیازی به ایجاد آن نیست چون  پیچیدگی‌های کار بیشتر می‌شود.

صالح آبادی در پاسخ به اینکه آیا ابزار‌های مالی دیگری هم برای ورود به بورس تهران در دستور کار است ؟ گفت : سازمان موافقت اصولی صندوق‌های زمین و ساختمان را صادر کرده ، اما این صندوق‌ها تاکنون به مرحله پذیره‌نویسی عمومی نرسیده است ، موافقت اصولی یک صندوق زمین و ساختمان در سازمان بورس صادر شده است، اما این صندوق نیز هنوز به مرحله پذیره‌نویسی عمومی نرسیده است زیرا باید ابتدا زمین طرح به صندوق منتقل و سپس مجوز پذیره‌نویسی عمومی آن صادر شود.

وی افزود: سازمان بورس تاکنون موافقت اصولی چهار تا پنج صندوق زمین و ساختمان را صادر کرده است ، اما متقاضیان تاکنون پیگیری‌های لازم را پس از دریافت موافقت اصولی انجام نداده‌اند. صندوق‌های زمین و ساختمان دارای شفافیت بالایی هستند و به همین دلیل دریافت‌کنندگان موافقت اصولی برای ایجاد این حجم از شفافیت با مشکلاتی مواجه هستند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  71  =  73