آمریکا بانک مشترک ایران و ونزوئلا را تحریم می کند

وزارت خزانه داری آمریکا از تصمیم خود مبنی بر تحریم بانک دوملیتی ایران و ونزوئلا و یک شرکت کشتیرانی ایرانی خبر داد

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری اسپانیایی زبان«لا ورداد»؛ بخش خزانه‌داری آمریکا، طی بیانیه‌ای ضمن ادعا در رابطه با این مسئله که بانک دوملیتی ایران_ونزوئلا به عنوان نماینده مالی بانک  توسعه صادرات ایران اقداماتی  هسته‌ای انجام داده است، اعلام کرده است که نام این بانک را در لیست بانک‌های تحریمی قرار داده است.

قرارداد تاسیس بانک دوملیتی ایران_ ونزوئلا در سال  2007به امضا رسید و در جریان یکی از سفرهای هوگو چاوز، رئیس جمهور فقید ونزوئلا به ایران در سال 2009 و با سرملیه دو کشور در تهران تاسیس شد.

بنا بر اطلاعیه صادر شده به وسیله پاتریک ونترل، از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا، علت افزوده شدن نام این بانک به فهرست تحریم های ایالات متحده کمک مالی به ارائه کالا، خدمات و فناوری مورد استفاده در افزایش ظرفیت غنی سازی اورانیم یا احداث راکتور تحقیقاتی آب سنگین در ایران عنوان شده است.

از اوایل سال 2012 آمریکا و اتحادیه اروپا با هدف جلوگیری از مبادله نفت و تبادلات اقتصادی دیگر کشورها با ایران  تحریم‌هایی را علیه بانک مرکزی و بخش نفتی ایران اعمال کرده است.

آمریکا و متحدانش ادعا می ‌کنند که ایران درصدد برآمده است تا از انرژی هسته‌ای برای ساخت سلاح های جنگی استفاده کند؛ مقامات این کشور با این ادعا تحریم‌های سخت اقتصادی را بر ایران تحمیل کرده است.

مقامات ایرانی نیز در محافل گوناگون این اتهامات را رد کرده‌اند و اعلام کرده‌اند که همچون عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می توانند از این انرژی استفاده کنند.

ایران و ونزوئلا در چند سال اخیر روابط دوستانه بسیار نزدیکی با یکدیگر برقرار کرده‌اند و در زمینه‌های مختلف با یکدیگر همکاری می‌کنند.

این دو کشور که هر دو دارای اهداف ضد امپریالیستی هستند مورد حمله اتهامات مقامات آمریکایی قرار گرفته‌اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

45  −    =  44