مراقب خرید از فروشگاه‌های اینترنتی باشید!

سرهنگ وطنی تصریح کرد: برای اینکه اطلاعات شخصی ما ربوده نشود یا کمتر آسیب پذیر باشد، باید اطلاعات مالی و شخصی خود را به خاطر بسپاریم و به طور مرتب آن را کنترل و از آنها به دقت نگهداری کنیم.

تسنیم: امروزه خرید آنلاین کالاها و خدمات، از با ارزش‌ترین خدماتی است که بر روی اینترنت ارائه می‌شود. این امر علاوه بر صرفه جویی در وقت کاربران، مزایایی چون کاهش هزینه بازاریابی، افزایش امنیت در جایجایی پول و … را به دنبال دارد اما در عین حال خطراتی را نیز همچون کلاهبرداری اینترنتی در پی خواهد داشت.

سرهنگ وطنی رئیس پلیس فتای همدان گفت: مردم هنگام  خریدهای اینترنتی باید توجه کنند نخستین پیش فرض برای حقیقی بودن خدمات یک فروشگاه الکترونیکی این است که کالاهای مجاز را ارائه دهد، به هنگام خرید آنلاین و در زمانی که پس از انتخابات کالا به درگاه پرداخت الکترونیکی بانک رهنمون می‌شوید دقت کنید که حتماً آدرس صفحه درگاه پرداخت الکترونیکی متعلق به همان بانکی است که آرم و لوگوی آن را در صفحه مشاهده می‌کنید در بعضی از مواقع کلاهبرداران با جعل صفحات درگاه پرداخت الکترونیکی بانک‌ها شما را به صفحاتی هدایت می‌کنند که آدرس بسیار شبیه بانک اصلی دارند. در صورت عدم دقت و ورود اطلاعات کارت خود، این اطلاعات در سیستم ثبت شده و عملاً امکان هر گونه اقدامی را برای سوء استفاده از حساب و موجودی شما را عملی می‌سازد.

وی به بیان راه‌های پیشگیری از کلاهبرداری‌های اینترنتی و کارت به کارت پرداخت و عنوان کرد: کاربران دنیای مجازی می توانند خود را با شخصیت‌ها و اسامی گوناگون و غیرواقعی معرفی کنند و در شبکه‌های اجتماعی، چت روم‌ها، سایت‌ها و … فعالیت کنند پس هرگز به افراد در دنیای مجازی اعتماد نکنید چراکه این امکان وجود دارد که با هویت دروغین خود را به شما معرفی کرده باشند.

وی ادامه داد: از ارائه اطلاعات کارت بانکی خود حتی به افراد نزدیک خودداری کرده و از نوشتن رمز کارت بانکی در کنار کارت بپرهیزید و کارت خود را به شخص دیگری ندهید و اگر این امر صورت گرفت در اسرع وقت نسبت به تغییر رمز کارت خود اقدام کنید.

سرهنگ وطنی تصریح کرد: برای اینکه اطلاعات شخصی ما ربوده نشود یا کمتر آسیب پذیر باشد، باید اطلاعات مالی و شخصی خود را به خاطر بسپاریم و به طور مرتب آن را کنترل و از آنها به دقت نگهداری کنیم.

وی افزود: کلاهبرداری از طریق سایت‌های اینترنتی توسط اتباع کشور نیجریه و سنگال و یا تحت عنوان افراد تبعه این کشورها مسبوق سابقه است. هرگز به ایمیل‌هایی با عناوین شرکت در قرعه کشی، برنده شدن در مزایده با مسابقه، خرید اقلام کم یاب، انواع کمک‌های مالی، مشارکت در سودهای معاملاتی مختلف و … اطمینان نکرده و هیچ مبلغی را به حساب اشخاص خارج از کشور واریز نکنید.

سرهنگ وطنی بیان کرد: برای انجام انواع عملیات‌های بانکی اعم از پرداخت قبوض، پرداخت شهریه دانشگاه، انتقال وجه به حساب‌های دیگر، انواع خریدهای اینترنتی و … حتی المقدور از کافی نت استفاده نکنید و در صورتی که به اجبار کافی نت برای عملیات بانکی استفاده کردید بلافاصله پس از انجام عملیات فوق با مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز، در بانک خود اقدام به تعویض رمز دوم کارت کنند.

وی افزود: در صورتی که خودتان به هر علتی نتوانستید عملیات بانکی مورد نظرتان را انجام دهید و نیاز به کمک دیگران در انجام عملیات بانکی داشتید، کارت و رمز کارت خود را در اختیار افراد ذیصلاح و مطمئن قرار دهید و بعد از دریافت کارت خود سریعاً حساب خود را چک کرده و اقدام به تعویض رمز خود کنید.

وی عنوان کرد: برای پرداخت‌ها و خریدهای اینترنتی تنها شماره روی کارت رمز دوم، تاریخ انقضای کارت و شماره سه یا چهار رقمی پشت کارت(cvv2) کافی است پس در صورت افشای رمز دوم کارت خود سریعاً با مراجعه به نزدیک ترین عابر بانک مربوطه به تعویض رمز دوم خود کنید.

وی تاکید کرد: از انتخاب رمزها و پسوردهای ساده و رند مانند تاریخ تولد، شماره شناسنامه و … جداً خودداری کنید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  12  =  17