بانکها ریال بدهند، ارز بگیرند

معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: چنانچه بانک‌ها بتوانند از منابع خود به سرمایه در گردش بنگاه‌هایی که قابلیت صادراتی دارند، اما به دلیل کمبود نقدینگی توان ورود به این بازار‌ها را ندارند کمک کنند شاهد ارز‌آوری خوبی در سال جاری خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  علیرضا شجاعی در گفت‌وگو باایسنا افزود: مهمترین مشکل بنگاه‌ها و واحد‌های تولیدی کشور نیاز به تامین نقدینگی است. در حال حاضر نیز با توجه به شرایط پیش‌ آمده برای نرخ ارز بسیاری از بنگاه‌ها، مزیت رقابتی و پتانسیل صادراتی پیدا کرده‌اند، اما با توجه به کمبود نقدینگی توان ورود به بازار‌های صادراتی را ندارند و در صورت همکاری بانک‌ها شاهد ارز‌آوری این بنگاه‌ها در سال جاری خواهیم بود.

وی افزود: برآورد کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد چنانچه در سال جاری 20 هزار میلیارد تومان علاوه بر تسهیلات عادی سال‌های گذشته به بخش تولید تزریق شود، شاهد کسب 12 میلیارد دلار ارز‌آوری بیشتر توسط تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان برای کشور خواهیم بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این‌که این فرصتی خوب برای بانک‌ها است تا جهت تامین ریال موردنیاز بنگاه‌های ارز‌آور وارد مذاکره شوند، تصریح کرد: با این اقدام بانک‌ها نیز در ارز ایجاد شده توسط بنگاه‌های تولیدی شریک خواهند شد که با این اقدام در حقیقت، بانک‌ها در تولید بدون کارخانه سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

شجاعی یکی از نتایج این همکاری را پرکردن ظرفیت‌های خالی بنگاه‌های تولیدی دانست و گفت: با این اقدام نه تنها تولیدات صادراتی بلکه حجم صادرات نیز افزایش می‌یابد و در نهایت در توافقی که بین بانک‌ها و بنگاه‌ها صورت می‌گیرد، ارز حاصل از صادرات به بانک‌ها باز می‌گردد.

او با بیان این‌که این طرح یک فرآیند برد – برد- برد است، افزود: با اجرای این طرح هم بانک‌ها هم بنگاه‌ها وهم بخش صنعت، معدن و تجارت از آن منتفع خواهند شد. ضمن آنکه سرعت گردش پول نیز افزایش خواهد یافت و به دنبال آن نیز تبدیل ریال به ارز نیز سریع‌تر صورت خواهد گرفت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×  4  =